Paha mieli jäi päälle.
Jokin aika sitten eräs asia, johon en itse voinut vaikuttaa, tuntui latistavan mun elämänilon aivan täysin. Itkin ja märehdin ahdistustani.
Nyt tämä asia on ratkennut yllättäen mitä parhain päin, mutta en osaa siitä iloita, olo on edelleen masentunut.
Kuvittelin, että asian ratkettua kaikki helpottaisi ja mä palautuisin ennalleni, mutta näin ei käynytkään. Mitä teen? Auttaako aika?
Kommentit (2)
Luonteeni on juurikin sellainen, että elämäni on omissa nimissä ja on vaikea hyväksyä, että joku muu saneleekin ehdot.
Asiani oli melko arkinen, byrokraattinen päätös. Vei mehut totaalisesti, että vaikka kuinka yritin itse asiaan vaikuttaa, sillä ei ollut mitään merkitystä. Lopulta palikat kuitenkin loksahti kohdalleen, onneksi.
-ap-
Vähän vaikea vastata, kun et ymmärrettävästi voi tässä julkisesti asiaa perinpohjin avata.
Mutta mulle tuli tosta sun kirjoituksesta ajatus, kun kirjoitit, että "en voinut itse vaikuttaa" - että onko tässä se avain, miksi asian ratkettua et olekaan helpottunut. Etkö voinut myöskään vaikuttaa tähän hyvään ratkaisuun? Onko tuo teema elämässäsi muutenkin "kantona kaskessa"?
Meidän jokaisen elämässä on asioita, joihin ei voi vaikuttaa, ja se on vain hyväksyttävä. Mutta kyllä noin suurin piirtein ihmisen hyvinvoinnille on tärkeää, ettei koe olevansa objekti, jolle asiat vain tapahtuvat, vaan subjekti, joka voi itse myös valita ja suunnata elämänsä kulkua. Ottaa, (kuten kai Jone Nikula sanoi;) elämänsä omiin nimiinsä, eikä niin että se menee jonkun toisen sanelemana...
en tiedä olenko ihan hakoteillä asiasi suhteen.
Mutta toivotan sullekin sellaista arkienkeliä elämääsi, viisasta ihmistä jonka kanssa voisit tätä käydä läpi vielä, vaikka se on tavallaan jo takanapäin. Eli mikä kysymys/huoli sulle silti jäi mielen päälle.
Lämpimin terveisin
Kirkkosisko
diakoni Meiju
Tikkurilan seurakunta
Vantaan seurakunnat