Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette hidastamisesta (linkki Marttoihin)

11.03.2011 |

Marttaliitto on ottanut projektikseen Hidastamisen (downshift) teeman hyvinvoinnin lisäämiseksi.

Linkki tässä:

http://hidastaelamaa.fi/2011/03/martat-10-vinkkia-hidastamiseen/

Millaisia ajatuksia tämä herättää?

pohtii Kirkkosisko

diakoni Meiju

Tikkurilan seurakunta

Vantaan seurakunnat

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut linkkiä, vilkaisin vain.

Mutta itse olen ihan täysillä hidastamisen puolesta!

Ja yritän jakaa "sanomaa" kavereilleni ja läheisilleni.

En tajua, mitä järkeä tässä elämässä on paahtaa vaan eteenpäin.

Itselläni alle 3-vuotias lapsi. Olin palaamassa töihin ja viemässä häntä hoitoon, kun hän oli 1,5-vuotias. Sitten koin "herätyksen" ja tajusin, että eläkeikääni on vielä vähintään 30 vuotta. Joten nyt vaan sitten lapsen kanssa makoillaan kotona, koska TÖITÄ EHTII VIELÄ TEHDÄ.

Tuo tekoni on mielestäni juuri hidastamista...

Vierailija
2/12 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan tuollaista sössöö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavoitteena luopua kaikesta turhasta romusta ja muuttaa maalle takaisin. Tämä asia on ollut tavoitteena minulla jo vuosia ennen kuin koko downshiftaamisesta puhuttiinkaan.

Vierailija
4/12 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisia selkeästi maallisia ohjeita, joilla nyt ei oikeasti ole kauhean suurta merkitystä ja painoarvoa. Ihan itsestäänselviä asioita. Jokainen varmaan tietää, että puutarhanhoito on yleensä kivaa ja käsityötkin rentouttavat mutta monellako on puutarhaa saati aika ja rahaa tehdä mitään siellä. Mua joskus suoraan sanottuna ärsyttää tuollaiset diipadaapa ohjeet, joilla ei todellista elämää onnellistuteta millään. Nuo ohjeet toimivat parhaiten niillä, joilla jo muutenkin on kaikki ihan hyvin ja sellaisille ne varmaan oli tarkoitettukin.

Vierailija
5/12 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten etu ja myös aikuisten on ottaa hitaammin tämä elettävä elämä. Minne lopultakin on kiire - mullan alleko?

Lapset rakastavat rauhallista kotielämää. Harrastuksia tai muutakaan menoja ei tarvitse pienet lainkaan. Miksi lapset pitäisi stressata jo alakoululaisina harrastuksilla ja jatkuvilla matkoilla.

Koti on paras paikka, mutta monelle menopäälle se on myös haasteellisin, sillä tahtia on ainakin aluksi vaikea hillitä.

Vierailija
6/12 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo downshiftaaminen on pelkkää snobbailua! Elämäni ensimmäiset 25 vuotta olivat pelkkää "downshiftaamista", joten nyt kun minulla on rahaa ja mahdollisuus lähteä esimerkiksi etelänmaille niin totta helvetissä myös lähden! Ärsyttää suunnattomasti, kun ihmiset jotka ovat reissanneet etelänmatkoilla pari kertaa vuodessa viimeisen 10 vuoden ajan moralisoivat nyt minua, kun ensimmäistä kertaa elämässäni aion LENTÄEN matkustaa. He kun ovat nyt kokeneet tämän suuren herätyksen! Pipertäkää keskenänne!

Vierailija
7/12 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo downshiftaaminen on pelkkää snobbailua! Elämäni ensimmäiset 25 vuotta olivat pelkkää "downshiftaamista", joten nyt kun minulla on rahaa ja mahdollisuus lähteä esimerkiksi etelänmaille niin totta helvetissä myös lähden! Ärsyttää suunnattomasti, kun ihmiset jotka ovat reissanneet etelänmatkoilla pari kertaa vuodessa viimeisen 10 vuoden ajan moralisoivat nyt minua, kun ensimmäistä kertaa elämässäni aion LENTÄEN matkustaa. He kun ovat nyt kokeneet tämän suuren herätyksen! Pipertäkää keskenänne!

enkä pipertämistäkään.

Pääasia, että nautit matkustamisesta ja rentoudut.

Vierailija
8/12 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minua suunnattomasti ärsyttää kun kaikelle pitää keksiä nykyään joku "nerokas" nimi,hyvänä esimerkkinä kotoilu! Siis mitä hittoa kotona nysväämisellekin pitää keksiä joku termi ja sitten kirjoittaa siitä kaikissa naistenlehdissä? Ja sitten joku "voimaantuminen",voi tsiisus mä oksennan

Vierailija
9/12 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo nykyään niin muodikas downshiftaaminen on ihan tuttua ja normaalia elämänmenoa lapsuudestani.

Olen sitä pyrkinyt ylläpitämään omassakin elämässäni, vaikka asun nykyään täällä pääkaupunkiseudulla.

10/12 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa joku sanoikin, että miksi kaikelle pitää keksiä uusi nimi? Itse ehkä ajattelen, että alunperin kaikki oli tämän listan mukaista. Mutta nyt yhteiskunta on niin vauhdistunut, että alkuperäinen elämänmalli on unohtunut ja se pitää päivittää. Pöhkö esimerkki, mutta vähän niin kuin löytäisit kaapista kivan mekon, mutta se olisi vanhanaikainen, mutta pikkuisen tuunaamalla siitä saisikin taas toimivan ja tyylikkäänn vaatteen.

Martat ovat tässä minusta päivittäneet tätä rauhallisuuden käsitettä.

Onko se tosiaan vain hyväosaisten mahdollisuus, jokunen tuntui kyselevän. Itse en ajattele niin. Vaan että kyse on siitä, että jokainen voi priorisoida elämänsä tärkeitä asioita ja mihin suuntaa energiansa. Onhan sanottu, että jos ystävät ovat sulle tärkeitä, sen pitää näkyä myös "kalenterissasi" eli konkreettisesti olla tekemisissä heidän kanssaan. Sama pätee muuhunkin.

Mutta mielenkiintoisia kantoja.

Diiba-daabaa vai vankkaa viisautta?

Lisää!

Vierailija
11/12 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä kenellekin tuo rauhaa ja hyvää oloa. Jokaisessa hidastamis-ohjeessa manitaan puutarhanhoito ja käsitöiden teko. Mun mielestä ne on ihan kamalia,mä tykkään juosta. Mutta sehän ei kuulosta hidastamiselta, kun lähtee illalla töiden jälkeen juoksulenkille tai vaikka vauhdikkaaseen jumppaan.Jotenkin se kotoa lähteminen ja iloinen aktiivisuus nähdään näissä ohjeissa hirveänä mörkönä. Liikunnankin pitäisi olla jotain venyttelyä ja joogaa (mitkä on toki tärkeitä ja mukavia nekin), mutta ne eivät mm. aerobista kuntoa juurikaan paranna. Aika diipa-daapaa on noi marttojen ohjeet ainakin.

12/12 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä kenellekin tuo rauhaa ja hyvää oloa. Jokaisessa hidastamis-ohjeessa manitaan puutarhanhoito ja käsitöiden teko. Mun mielestä ne on ihan kamalia,mä tykkään juosta. Mutta sehän ei kuulosta hidastamiselta, kun lähtee illalla töiden jälkeen juoksulenkille tai vaikka vauhdikkaaseen jumppaan.Jotenkin se kotoa lähteminen ja iloinen aktiivisuus nähdään näissä ohjeissa hirveänä mörkönä. Liikunnankin pitäisi olla jotain venyttelyä ja joogaa (mitkä on toki tärkeitä ja mukavia nekin), mutta ne eivät mm. aerobista kuntoa juurikaan paranna. Aika diipa-daapaa on noi marttojen ohjeet ainakin.

ihan ensimmäisessä ohjeessahan sanottiin "valitse rohkeasti asiat jotka ovat sinulle tärkeitä" ja kolmosessa "Kukaan toinen ei voi sanoa, mikä on olennaista sinulle".

Minusta juoksulenkki ei missään nimessä ole hidastamisen kannalta este. Jos siis käyt juoksemassa siksi, että se sinulle merkitsee paljon ja antaa elinvoimaa. Mutta jos juoksisit vain siksi, että sinun pitää suorittaa se, jotta esim. kelpaisit miehellesi, silloin se olisi hidastamisperiaatteen vastaista.

Hidastamisen pointti on kuunnella itseään ja karsia turha. Ei se tarkoita, että syke ei saa nousta :)

Näin minä sen tulkitsin