Karppaus/vhh tms
Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta tai muuta parempaa tietoa, mitä mahtaa painon pudotukselle käydä, jos karppauksen malliin pistää hiilarit pannaan, mutta ei lisääkään kaikenlaista rasvaa?
Entä mitkä on "seuraukset" muutoin kuin painonhallinta mielessä?
Ajattelin lähinnä siis tilannetta, jossa jättäisin leivän, pastan ja perunan pois (söisin kuitenkin kohtuudella muita kasviksia ja hedelmiä myös), mutten myöskään lisäisi rasvan määrää valtavaksi?
Kommentit (4)
Eikä rasvan määrää olekaan tarkoitus lisätä valtavaksi vaan korvata sillä hiilihydraateista saatu energia. Riittää kun vaihtaa nyt käytetyt rasvat parempilaatuisiksi eli margariinin voiksi ja rypsiöljyn oliiviöljyksi, kevytkermat kuohukermaksi,rasvattomat maitotuotteet normaaleiksi jne.
Toki saat syödä miten haluat mutta useimmille tulee kyllä nälkä ja kropalla ei ole energiaa mitä polttaa joten alkaa varastoimaan kaiken mitä syöt.
Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta tai muuta parempaa tietoa, mitä mahtaa painon pudotukselle käydä, jos karppauksen malliin pistää hiilarit pannaan, mutta ei lisääkään kaikenlaista rasvaa?
Ensimmäiset puoli vuotta sujui hyvin, koska minulla oli rasvaa omasta takaa, eli söin sujuvasti kuormasta. Energiavaje ei päässyt yllätämään niin kauan kun oli läskiä sulatettavaksi. Sitten, kun olin normaalipainon rajoissa, alkoi olla mielitekoja ja esimerkiksi aivan hillitön leivännälkä. Jos olisin ollut viisas, olisin lisännyt energiamäärääni rasvalla, koska energiaa elimistöni kaipasi. Sen sijaan annoin periksi mieliteolleni ja lisäsin ruokavaliooni leipää.
Paino lähti nousuun. Suuressa viisaudessani ajattelin, että syön varmaan liikaa kaloreina, ja kaloreitahan saa kätevästi nipistettyä rasvasta, eli yritin vähentää rasvan määrää ja samalla ruuan kokonaismäärää. Hiilarit pidin alle 100 g/vrk. Samaan aikaan treenasin paljon.
Siitä tuli kierre, että treenaamalla piti saada kroppaan kierroksia, että sain ylläpidettyä karpatessa saadun hyvän energiatason. Tein myös hulluna töitä, koska stressi toi hyvän fiiliksen. No, lopulta olin lääkärillä ja diagnoosina työuupumus.
Ilmeisesti se liittyy adrenaliiniin, olen lueskellut aiheesta "adrenal burnout" tjsp. Vähän hakusassa vielä, joten voin puhua puuta heinääkin.
No, laihduttamiseni kanssa kävi niin, että lihoin ja voin huonosti, kun söin periaatteessa hyvähiilarisesti, en erityisen paljon rasvaa. Viime ajat olen oikein lotrannut rasvan kanssa, ja se alkaa tuottaa tuloksia. Nyt olen normaalipainoinen ja vartalo muokkaantuu hyvään suuntaan vaatekoosta päätellen. Tarkkoja lukemia en tiedä, välttelen puntaria.
Eikä rasvan määrää olekaan tarkoitus lisätä valtavaksi vaan korvata sillä hiilihydraateista saatu energia. Riittää kun vaihtaa nyt käytetyt rasvat parempilaatuisiksi eli margariinin voiksi ja rypsiöljyn oliiviöljyksi, kevytkermat kuohukermaksi,rasvattomat maitotuotteet normaaleiksi jne.
Toki saat syödä miten haluat mutta useimmille tulee kyllä nälkä ja kropalla ei ole energiaa mitä polttaa joten alkaa varastoimaan kaiken mitä syöt.
, kun tällä hetkellä on kovin vaikea oikeesti tietää mikä nyt todella on sitä hyvää tai parempilaatuista rasvaa. Asiasta on paljon ristiriitaisia tutkimuksia ja mielipiteitä, joten en ihan purematta pysty myöskään nielemään neuvomaasi tyyliä. Tuon liian suuren energiavajeen riskin toki tiedostan, enkä nyt ole vielä yhtään niin pitkälle ajatuksissani päässyt, että millä sen järkevästi paikkaisi....
Niin minä ainakin.
Helposti paino menee tosin liiankin alhaiseksi, joten välillä saa kyllä herkutellakin ihan rauhassa.