Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisko mulla hyvä itsetunto, jos olisin lapsena saanut kaiken minkä haluan?

Vierailija
10.03.2011 |

Olen tuntenut AINA huonommuutta. Lapsena sain aina vähemmän leluja kuin muut, meidän perhe ei reissannut ulkomailla ja teininä mulla oli vähemmän vaatteita kuin muilla.

Nyt on tosi surkea itsetunto vaikka olen yli 20v.

Ajattelin ettei mun vanhemmat rakasta mua kun en saanut mitään ja kavereiden vanhemmat rakastaa kavereita kun ne sai kaikkea.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mielettömän hyvä itsetunto ja liian suuri egokin, vaikka olen ns. sairaasta perheestä, missä pelleiltiin sillä, että osa sisaruksista sai kaiken ja osa ei mitään. Minä olin se, joka ei saanut mitään. Kuulemma muistutin ulkonäöltäni jotain sukulaista, joka oli juoppo ja luuseri ja siksi minuun asennoiduttiin sillä tavalla, että juoppo ja luuserihan minusta kuitenkin tulee. Joten ei minulle kannata antaa mitään kun olen oletusarvoisesti paska ja kiero ja huono.

Toisaalta jos minulla ei olisi ollut niin suuret luulot itsestäni ja selviämisestäni, en olisi siitä helvetistä selvinnytkään.

Vierailija
2/6 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempasi eivät ehkä muistaneet sanoa sulle koskana kuinka rakas ja tärkeä heille olet ihan sellaisena kuin olet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä, eli luultavasti ei. Ei se itsetunto tavaroista koostu, vaan siitä, miten se lapsi huomioidaan.

Ja sitten vinkki jakoon, jonka kertoi äitikerhossa vieraillut neuvolantäti. Eli lapsen hyvä itsetunto tulee siitä, että perhe syö ruuan yhdessä (samalla tulee keskusteltua siitä, miten toisten päivä on mennyt ja mitä toiselle kuuluu). Tätä aion ainakin itse noudattaa omassa perheessäni (tai siis nyt noudatetaan jo, mutta myös sitten kun lapset ovat isompia :).

Vierailija
4/6 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syötiin paljon yhdessä, välillä se meni huudoksi kun mut pakotettiin syömään jotain mistä en pidä.

Vierailija
5/6 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten paljon krääsää tai matkoja lapsilleen antaa.

Luultavasti itsetuntosi olisi huonompi, et kestäisi pettymyksiä senkään vertaa kuin nyt jne jos olisit lapsena saanut kaiken mitä halusit.

Olet jostakin syystä liittänyt itsetuntosi tavaraan ja siihen, että pitää olla samanlainen kuin muut. Nyt aikuisena pystyt ehkä katkaisemaan yhteyden. Itsetuntoa ei kukaan voi sinulle enää "antaa", sinun pitää itse löytää se itsestäsi.

Vierailija
6/6 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä.

Tunne on että olen tyhmempi , rumempi ja köyhempi kuin muut eikä kasvatus auttanut asiaa.