Maksaako sossu takuuvuokran?
Elikkäs ollaan mieheni kanssa menossa huomenna katsomaan asuntoa ja meillä on pieni lapsi. Mieheni on tällähetkellä työtön ja minä hoitovapaalla. Maksaako sossu meidän takuu vuokran?
Kommentit (21)
Takuuvuokran vuokralainen tallettaa pankkiin vuokrasopimusta tehdessä/tai ennen.
mut sitä ennen molempien taustat oikeutetusti syynätään.Miksi kummallakaan ei ole rahaa pitää kertoa.Työttömyys ei selitä miksi ei ole säästöjä yms.Muista et kaikki vuokranantajat ei hyväksy sossun takausta.
miksi SINÄ et ole töissä jos kerta mies voisi olla lapsen kans hoitovapaalla.
Ensinnäkään sossusta ei koskaan makseta sitä summaa rahana, vaan annetaan maksusitoumus. Ja se annetaan vain sossun/toimeentulotuen asiakkaille, yleensä pitkäaikaisille, ja vain jos asunnonvaihtoon on perusteltu syy ja uuden asunnon vuokra on kohtuuhintainen sossun omien kriteerien mukaan.
Jos teillä on omaisuutta tai kohtuulliset tulot tai olette muuttamassa liian kalliiseen asuntoon tai vuokranantaja ei hyväksyisi maksusitoumusta, ette siis saisi takuuvuokraa sossusta. Ei siis kannata tuudittautua siihen, vaan otatte asunnon vain jos siihen ITSELLÄNNE on varaa. Muussa tapauksessa kysytte asiaa AJOISSA sossusta, nehän ei ole velvoitettuja vastaamaan/tekemään päätöstä kuin 7 arkipäivän sisällä. Ei se niin mene että soitat 5min näytön jälkeen, että "hei, pitäis olla takuuvuokra huomiseks" vaikka näin moni tekeekin - turhaan.
aikaisemman takuuvuokran? Eikö se kata ainakin osan?
siksi miehen ei tarvitse olla kotona lapsen kanssa koska ei ole lapsen biologinen isä. ja nykyisen asunnon takuuvuokra menee todennäköisesti ensikuun vuokran maksuun tästä asunnosta jos joudun sen vielä maksamaan.
ap
eli sosiaalitoimisto antaa vakuutuksen sille että jos jotain hajoaa tai muuten takuuta joudutaan hyödyntämään he maksavat sen. vuokralainen eli sossun asiakas siinä tapauksessa jää sen summan velkaa sossulle.
sitä en osaa sanoa saatteko te sitä vai ette, jos sanoisit että olette kumpikin somaleita tms ulkolaisia tai mustalaisia,
niin vastaus olisi varmasti kyllä.
asun yksin 3 vuotiaan lapsen kanssa, laskettu aika elokuussa.
liiton päivärahalla, käteen 760 euroa kuussa. muutan huhtikuussa kolmioon.
en saanut, syyksi sanoivat että olisin voinut säästää etukäteen, ja niin minun olis pitäny tehdä. tärkein kriteeri ja ehto kuulemma on että vähintään 6 edellistä kuukautta ois pitäny olla toimeentulotukiasiakas, antoivat kyllä toimeentulotukea 146 euroa kun jäi miinukselle, eli typeryyttäni olen kitkutellut itse kun oisin ilmeisestikin joka kuu saanut toimeentulitukea ja nyt sitten vuokratakauksen...
noh, ylpeänä ainakin olen kun ittekseni pärjään ja sain lopulta tuon takuunkin maksettua..
Myös täysin tapauskohtaista. Ota selvää ihan sieltä omasta sossusta:)
t. sossuntäti
isomman?pienemmän?kalliimman? halvemman?
isomman?pienemmän?kalliimman? halvemman?
Isompaan halutaan. Koska muutetaan yhteen asumaan.
No ei täällä ainakaan sossulle siitä mitään velkaa jää vaikka ne jotain joutuis maksamaankin takuuvuokran nimissä vuokranantajalle.
Kyllä ittelle on aina takuuvuokra maksettu semmosella "takaus" tyylillä?
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1742389-sossu-ja-takuuvuokra-kokemuksia/
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään sossusta ei koskaan makseta sitä summaa rahana, vaan annetaan maksusitoumus.
Kyllä sossu on joissain tapauksille maksanut "rahana" vuokranantajalle vuokravakuuden. Tosin joutu neuvottelemaan vähän. Maksusitoumuksissa on yleensä ehtoja ettei korvaa sitä tai tätä
Kaikki vuokranantajat eivät hyväksy sitä. Toisin sanoen eivät halua vuokralaisiksi "rahattomia". Tai niin kuin kaverillani sossun takaama vuokralainen ratkesi vuoden normaalin asumisen jälkeen taas narkkaamaan ja asunto näytti...pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Myös täysin tapauskohtaista. Ota selvää ihan sieltä omasta sossusta:)
t. sossuntäti
Miten on matun kohdalla josta ei ole mitään tietoja? Uusi virkamiesten luoma henkilöllisyys ainoa dokumentti ja kaikki muu vain puhetta. Mikä on päätös?
Viesti poistettiin. Siis, naapurini, ulkomaalainen mies, kertoi minulle, että sossu maksoi hänelle vuokrat monelta kuukaudelta, sekä huonekalut ja pyykkikoneen. Hän on Irakista. Turha poistella, hän on mukava mies, todellinen herrasmies, mutta totuus on tämä.
Aika harva vuokranantaja tuntuu enää kelpuuttavan sossun takausta. Ainakin itse olen törmännyt tähän kun olen viimeiset 8kk katsellut asuntoa Tampereelta. Rahaa vaaditaan ja aina vähintään kahden kuukauden edestä. Sellaiset harvat asunnot joihin kelpaa maksusitoumus tai yhden kuukauden vuokra, ovat yleensä tavalla tai toisella keskivertoa huonompia.
Harmi sinänsä, kyllä minä ehkä jonkun 1000 euroa saan kerättyä, mutta siinä menee vielä ainakin vuosi :/
Soosu maksaa kaiken ainakin mamuille
eiköhän se oo tapauskohtaista