voiko miehen exän kanssa tulla toimeen?
Kysyn nyt ihan rehellisesti, kun lähipiirissä ei ole kokemusta.. Eli voiko exän kanssa tulla toimeen?
tässä tilanteemme.
Olemme menossa mieheni kanssa naimisiin kesällä, meillä on yhteinen lapsi (5kk), minulla poika, joka asuu meillä (3v) ja miehelläni tyttö, joka asuu äidillään (4v) ja tapaa miestäni säännöllisesti.
Tapasimme pari vuotta sitten, jolloin mieheni oli ollut jo reilun vuoden eronnut ja tapaamis ym. kuviot jo sovittu. Tällä hetkellä kuitenkin tulee riitaa lähes jokaisesta mahdollisesta asiasta. Tuntuu välillä todella henkilökohtaiselta myös. Siis että ex ei vain voi sietää juuri minua ja on siksi niin vastahankainen.
Tässä esimerkkejä:
-ei halua että tyttö tulee häihimme, "koska eihän isä voi häntä siellä hoitaa, kun on "pääosassa".
- ei halua tulla häihimme itsekään (tytärtänsä hoitamaan), eikä suostu, että esim. isovanhemmat hoitaisivat häissä poikaa
- ei halua että lapsi on arkisin meillä, koska minä olen vanhempainvapaalla kotona ja mies töissä. ei siis halua että minä hoidan tyttöä niin kauan yksin
- haluaa että kotona käytetään vain hänen ostamiaan vaatteita, ja jos ostamme jotain tytölle, hän saa pitää niitä vaan meillä ollessaan
- Ei halua, että menemme uimaan, koska ei halua, että tyttö on minun kanssani pukkarissa, mutta ei halua häntä miestenkään puolelle isän kanssa
- lähellämme on avoin perhejumppa, jossa voisimme käydä, vastustaa sitäkin, kun tyttö käy jo satubaletissa (arki-iltaisin). tulee liikaa ohjelmaa muuten
Vastaavia esimerkkejä on lisääkin liittyen syömiseen nukkumiseen jne. Meidän perhe-elämämme jo hankaloituu, kun emme oikein mitään voi tehdä yhteisviikonloppuinamme. Kävimme juuri uimassa ja tyttö kertoi siitä puhelimessa iloisesti, että miten oli laskenut liukumäkeä jne. Heti meinasi exä tulla linjoja pitkin, kun häneltä ei oltu kysytty lupaa.
voivoi.. onko tämä ihan normaalia vai onko jonkun elämä uusperheessä toisenlaista?
Niin, itse olen leski, joten vain yksi exä elämässämme.
Kommentit (3)
kyllähän me yritämme elellä omaa elämäämme, käymme esim. uimassa tms. mutta valitusta tulee tekee niin tai näin. se kai sitten vaan täytyy kestää. Jotenkin myös ehkä nämä häämme ovat tiukka paikka sitten, kun nyt on ruvennut olemaan niin hankalaa. Toisaalta lapsi osaa myös kertoa itse mitä olemme tehneet ja isomman lapsen kanssa tulee myös puuhasteltua enemmän. Tyttö on myös ylpeä isonsiskon roolistaan. Eli moni asia on viime aikoina muuttunutkin.
Vauvan tulon jälkeen olemme ihan tietoisestikin yrittäneet välillä tehdä "isojen" juttuja, jotta kaikki saavat huomiota (esim. uiminen, hiihto, korkeasaari..) mutta ei vain kelpaa exälle
Olemme yrittäneet antaa exän kiukutella itsekseen. Esim. minusta vaatteiden säätäminen (heillä hänen ostamansa, meillä eri) on aivan naurettavaa, mutta en minä nyt rupea "varastamaan" hänen ostamiaan vaatteitakaan.
ehkä tähän pitää vaan sitten tottua
-ap
Jos lapsen äiti on vaikea, niin ei siihen ainakaan kannata lähteä mukaan. Keskustella korkeintaan normaalisti. Käske miehesi pistämään exänsä ruotuun.
Tekö suostutte kaikkeen tuohon pompotteluun??? Miksi miehesi täytyisi kysyä lupa mihinkään em. juttuihin?
Mä olisin varmaan ihan oiva eksä oman eksäni nyksälle eikä mulla olisi mitään tutustumista vastaan, muttei tunnu soveliaalta ehdottaakaan... :D Enkä toisaalta halua sotkeutua heidän kuvioihinsa, hyvässä enkä pahassa. Eksä sen sijaan syö miestä (naista) vähän väliä, mutta en ole ajatellut sitä purkaa hänen uuteen naiseensa.
Mietin vaan, että jos mä yrittäisin tuohon mainitsemaasi tapaan rajoittaa heidän elämää silloin, kun lapsi on isällään, niin sieltä tulis hyvin nopsaan kipakka vastaus kuinka asia ei kuulu mulle pätkän vertaa... :D Ja tottahan se on.
Vaikea tilanne sulla, sympatiat!