Hesarissa Helsingin yliopiston opetuskielestä
100 vuotta sitten 3/4 opiskelijoista oli suomenkielisiä, mutta opetusta ei suostuttu antamaan suomeksi.
Sama asenne RKP:llä edelleen. Suomenkieliset kyykkyyn omassa maassaan.
Kommentit (8)
Muista että RKP ei ole sama kuin kaikkien ruotsinkielisten mielipide
Suomenruotsalaisia on noin 5%, RKP:n kannatus on 4%. Kukaan terve suomenkielinen ei äänestä RKP:tä, joten RKP:n voidaan katsoa edustavan ruotsinkielisiä n. 80 prosenttisesti.
kiintiöissä pääsee yliopistoon ohi sellaisten suomenkielisten hakijoiden, joilla on paljon paremmat paperit/pääsykoetulokset. Loogisempaa, reilumpaa ja halvempaa olisi panna ruotsinkielisten alueiden virkoihin käytännön ruotsin kielen koe.
No onhan se aika surkeaa, että kiintiöissä pääsee yliopistoon ohi sellaisten suomenkielisten hakijoiden, joilla on paljon paremmat paperit/pääsykoetulokset. Loogisempaa, reilumpaa ja halvempaa olisi panna ruotsinkielisten alueiden virkoihin käytännön ruotsin kielen koe.
koske vain ruotsinkielisiä aineita, esim. ruotsinkiel. historia?
Tai esim. maahanmuuttajat? Itse tunnen tosi paljon nuoria (20-30 v) ruotsinkielisiä, ja heistä suurin osa äänestää muuta kuin rkp:tä. Äitini on puoleksi ruotsinkielinen, eikä hän tai vanhempansakana ole koskaan rkp:n kannattajiin kuuluneet.
Suomenruotsalaisia on noin 5%, RKP:n kannatus on 4%. Kukaan terve suomenkielinen ei äänestä RKP:tä, joten RKP:n voidaan katsoa edustavan ruotsinkielisiä n. 80 prosenttisesti.
Mistäs sen tiedät ettei suomenkieliset rkp:tä äänestä?
No miksi ihmeessä kukaan suomenkielinen äänestäisi puoluetta, joka toimii suomenkielisiä vastaan?
Tai esim. maahanmuuttajat? Itse tunnen tosi paljon nuoria (20-30 v) ruotsinkielisiä, ja heistä suurin osa äänestää muuta kuin rkp:tä.
Eivät vaan kehtaa tunnustaa, koska tietävät, miten paljon suomenkieliset vihaavat RKP:tä.
Mutta etpä sinä siellä vaalikopissa ole näkemässä.
Ja silti usein RKP:tä äänestänyt. Kielipolitiikka on vain yksi monista asioista, eikä minulle lainkaan tärkeä. Olen äänestänyt esim. Astrid Thorsia hänen maahanmuuttolinjaustensa takia, mutten enää äänestä, koska hän kannattaa ydinvoimaa.
Juu, kyllä meitä suomenkielisiä kyykytetään niin paljon nykyään että polvet huutavat kivusta.