Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskaudenaikainen huumeseulonta?

02.03.2011 |

Onko muita äitejä joita testataan raskauden aikana? Miten suhtaudutte/miten teihin suhtaudutaan? Oon kai epätoivonen,päihdelinkillä suljettuja ryhmiä johon en enään kerenne:(

Olen entinen narkomaani ja nyt siis raskaana,elämäntilanteet muuttuu,mut asenteet pysyy.Olis kiva kuulla muista äideistä,miten teil on menny,mitä ootte käyttänyt ja kuinka monta vuotta?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan,

olen itse siinä mielessä erikoinen tapaus, että en ole koskaan edes pilveä kokeillut ja huumausaine kielteisyydestä kertokoon jo se, että vasta kolmannessa synnytyksessä uskalsin kokeilla ilokaasua, koska mielsin sen samaksi kuin pilvi =D Älä kysy miksi, siksi kai kun kaikki sano että siitä menee pääsekaisin ja sitä hengitetään ;D

Mun ainoat lääkeviinan sekotukset olen ottanut kätilöopistolla, kun kätilö pakotti ottamaan yhden puolikkaan diapamin ja konjakkihömpsyn ja tapeltiin siitä aika pitkään, kun en suostunut aluksi.

Mutta vuosi enenn raskautta mulla oli aika lailla biletys kertoja ja mielestäni ihan oikeus oli, kun ei ollut lapsia, niin vaikka hyppiä parvekkeelta laskuvarjolla, kun itekseni olin.

Sain kuitenkin AUDIT kyselystä liikaa pisteitä (jonka kyllä tiesin, että saan, koska oli ollut oikein biletys vuosi kaikkien vuosien jälkeen). Alkoholin oton lopetin viikko ennen menkkojen alkamisajan kohtaa, koska epäilin olevani raskaana. JA raskaana epäilin olevani kun näin unta, jossa kerrottiin että olen ;)

No minä käyn HAL-polilla huumetesteissä säännöllisesti. Neuvolassa kysyvät jatkuvasti olenko pysynyt erossa alkoholista ja kaikki jotka tapaavat ekan kerran ja näkevät merkinnän jaksavat asiasta kysyä ja ihmetellä.

Myönnän että vituttaa ja lujaa. Seuraavalla kerralla minulle on aika myös sosiaalityöntekijän luokse, jonka perustella sitten synnytyksen jälkeen mietitään mitä lapsen kanssa tehdään. Annettiin ymmärtää, että koskee ainoastaan lääkärin tekemiä tutkimuksia lapselle. Mutta myönnän, että pelottaa.

Minulla on mennyt hyvin. Odotan innolla, että pääsen näkemään neljännen lapseni ja imettämään :) Meidän koko perhe odottaa uutta tulokasta innoissaan.

Olen aikinani ollut tukihenkilönä serkulleni, kun hänellä oli huumetausta ennen raskautta (lopetti heti kun sai tietää vauvasta). Hänellä meni hyvin, mutta joidenkin osiaalityöntekijöiden suhtautuminen johti siihen, että serkku muutti lapsensa kanssa pois toiselle paikkakunnalle ja avun sekä tuen ulkopuolelle. Joka johti taas siihen, että hän retkahti ja lapsi otettiin hetkellisesti huostaan. Nyt on kolmen lapsen äiti ja kaikki se on takana päin.

Vaikka itseäni harmittaa seuloissa käynti aj se tuntuu myös osittain loukkaavalta, mutta olen nähnyt niin monta päihdeäitiä ja lasta jotka elävät heidän kanssaan, että ymmärrän sen kyllä. Ainoastaan mikä ihmetyttää on tämä harvakseltaan testaus, sillä jos olisin ihan oikeasti päihdeäiti ja käyttäisin alkoholia raskauden aikana ja sen jälkeenkin (oletan, että joudun vielä sittenkin seurantaan?) en todellakaan jäisi kiinni päihteistä.

Tällä ei kai kamalasti ihmiset kerro, jos ovat joutuneet HAL-polin asiakkaiksi ja luulisin sen juhtuvans amasta syystä, kuin sen, että tupakka osioonkin on vaikea kirjoittaa, ilman että "hakataan raamatulla henkihieväriin" ;)

Tsemppiä! Niin sinulle kuin minulle :D

Josaka ja Jeremias 26+3

Vierailija
2/9 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laittavat noihin testeihin,kun lukee näillä palstoilla,niin alkoholin takia huumetesteihin. Sama mulla toi alkon käyttö mut ovatkin tarttuneet noihin huumeisiin niin sitkeesti että kyselevät kuinka pystyn olla ilman niitä. Kaksi vuotta sitten käytin viimeksi,ja kyllä se alko mun mielstä paljon pahempi on.

Synnytyksen jälkeen lapsesta otetaan tod.näk. huumetesti ja lisäksi tarkkailevat mahdollisia vieroitusoireita,jokainen oman tulkinnan mukaan(esim.itkuisuus,ärtyisyys)ja sitä rataa.

Oikea huumetesti pitäisi ottaa pistokokeen omaisesti,eikä nykyisen käytännön mukaan jossa aika on varattuna,se jo vähän auttais saamaan oikeita päihdeäitejä kiinni.Ja kyllä mua ottaa päähän ne ylimääräiset käynnit kun joudun ne vielä itse kustantaan:(

Onnea sunkin odotukseen ja ihanaa kevättä:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua itseänikin riepoo se iloinen lähes 30€ maksu, jonka saa siitä purkkiin pissaamisesta. Ja mun kohdalla sitä on kummasteltu, että en ole huumeisiin koskenut ja ettei ole mieli tehnyt. No ei ole, kun olen niin monen elämän nähnyt menevän pieleen niistä ja saattanut hautaan yhden veljen hautaan huumeiden, alkoholin ja lääkkeiden sekakäytön takia. JA yksi veli pilaa juurikin varsin lahjakkaasti omaa elämäänsä kyseisillä aineilla ja avuttomana saa katsoa vierestä, kun hyvä nuorimies menee hukkaan.

Huume ja alkotestit pitäisi kyllä ottaa ihan molemmat pistotesteinä.

JA silläkin uhalla, että saan ison kasan ihmisiä kimppuun, niin mä kamppailen tupakan lopettamisen suhteen, joten mun vauvalla kai niitä vieroitusoireita on.

JA se mikä harmittaa, niin kun pyysin ja anelin apua siihen, niin ei. Kahvista paasattiin ja lääkäri totesi, ettei hän nyt voi sanoa, että se tekisi mitään peruuttamatonta laspeen.

nimimerkki: ei vuoden öiti palkintoa, mulle ainakaan.

Jos saan udella, niin mitä käytit? JA jos saan sen vielä suomen kielellä, kun en ymmärrä noita kukka/ganja/vauhti ym nimikkeitä...

Vierailija
4/9 |
05.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon pahoillani sun veljien puolesta,mun veli on kans kuollu vähän samoihin hommiin:( 8v.vedin vaihtelevasti amfetamiinia,ja nyt oon ollu 2v.kuivilla.Vaihdoin poikaystävää ja paikkakuntaa,ni johan helpotti:) Se on varmaan raskasta katsella vierestä toisen sekoiluja,ja se avuttomuuden tunne kun ei toisen puolesta voi lopettaakaan.

Ihmettelen kuitenkin että alkon käytöstä joutuisi huumeseuloihin nehän on täysin eri aineita? Eipä sillä,oon joskus bongannu samanlaisia kertomuksia,kun joku on tunnustanut polttaneensa pilvee joskus 15v. sitten,että jepjep.

Mulla kanssa toi tupakka herättää ihmisissä pahaa verta,mutta en välitä.En pystyny lopettaan niin joo,paska oon,mut näillä mennään.

Ja niistä vuoden äiti palkinnoista,eipä niitä näille isillekään oo jaossa:))

Vierailija
5/9 |
08.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos pahoitteluista ja samoin sinne, pahoittelut veljen poismenosta. Oma veli on ollut kuolleena nyt tasan 6-vuotta, mutta kirpaisee tuo vielläkin. Ja on niin samperin rasittavaa, että toinen tonttu näyttää unohtaneen kokonaan, mikä shokki se meille kaikille oli, vaikka osattiin odottaa ja menee isoveljensä jalanjälkiä. Mutta eipä aikuisen ihmisen puolesta voi elämää elää.

Itseäni kanssa kummastuttaa nuo huumetestit, mutta niitä ne kai on, kun kuuden viikon välein pissailen purkkiin? Ymmärtääkseni alkoholi ei kauaa sellaisessa testissä näy? Mutta no, jos epäilevät, että käytän huumeita niin mikäs siinä.

Sillon ekalla käynnillä olin aika huuli pyöreenä, kun lääkäri kyseli huumeslangilla kaiken näköistä enkä tajunnu tuon taivaallista mistä kyseli =D

Pakko on kysästä, että onko tehnyt mieli kun olet kuivilla ollut ja oletko nähnyt painajaisia huumeista nyt raskaana ollessas? Mulla on välillä ihan järkkyjä painajaisunia siitä, että juon raskaana ollessa ja luulen, että johtuu tosta HAL-Polilla olosta, sillä ennen en oo tämmöisiä unia nähnyt. Miten sun mies ottaa teidän seurannan? Omaani naurattaa ja varsinkin, kunmeinasivat että hänestäkin pitäisi olla huolissaan. En sitten tiedä mitä omaa lappuseensa täytteli, kun ei tuolle pahemmin alkoholi maistu.

Josaka & Jermuermu 26+2

Vierailija
6/9 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton kirjautumisen kanssa vähän ongelmia,en oo päässy vastaan.Se lopettaminen lähtee kun saa tarpeekseen,sitä joko jatkaa ja kuolee tai lopettaa ja jatkaa elämää.Näin ei mulla ainakaan ollu vaihtoehtoa.En muuten täyttäny mitään AUDIT kyselyä,mut kun on toi c-hepatiitti niin ei kai jää mitään ihmettelyn varaan... Mies oli alux ihan raivona,kun ei se ole tällaiseen prässiin ikinä joutunu,mutta on rauhottunu.Kieltäydyin viimex tosta huumetestistä,sano hoitaja vaan ettei oo mun edun mukaista,että tästä voi vetää johtopäätöksiä.Totesin vaan että sitten on niin.

Ei ole tehny mieli huumeita,joskus juon pari saunakaljaa,mutta totean ettei se niin hyvää ollukaan.Joo,ja A-klinikalle pitäis mennä:0 ja perhetyöntekijää tarjosivat.Kysyin että siivooko se,sano että ei,niin sanoin etten sellasta turhuketta sohvalleni ota istumaan:)

Vierailija
7/9 |
11.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin googlettaa ton C-hepan, olen näemmä aika lintukodossa syntynyt =D Multa kai tuo C-hepatiitti testattiin samalla kun maksa-arvot. Näemmä siis uskovat, että olen piiketellyt itseäni, enkä uskalla kertoa =D

Tuosta huumetestauksesta: Periaatteessa kannattaa ne seulat antaa, sillä jos ei anna se ilmeisesti merkataan sitten positiviseksi? Ainakin niin serkku kertoi. Toiseksi, voivat laittaa lastensuojelu asiakkaaksi ja edellyttää seuloja vauvan synnyttyä. Tosin nämäkin kai vaihtelee paikkakuntakohtaisesti, vaikka eivät kai saisi?

Itseltäni kanssa kysästiin tuosta, mutta kieltäydyin. Sanoin, että saa kyllä tarkastuksilel tulla, mutta en halua alkaa viihdyttämään ventovieraita kotonani. Tosin, meidät varmaan ympättäisiin lastensuojelun asiakkaiksi, ellei teinini olisi nuorisopsykan osalta asiakkaana jo. Tosin tuo vastahakoinen teiniksi ei taas suostu puhumaan kellekkään muulle kuin minulle...josta taasen joudun varmaan olemaan ko. paikkaan yhetyksissä, kun ei nyt ihan mene homma niinkuin pitäisi ja varmaan täytyisi arvioida asiaa uudestaan aj lähteä katsomaan, miten tuon neitosen saisi avautumaan, minä kun en mikään kallonkutistaja ole :)

Josaka ja Jerkkuerkku 27+5?

Vierailija
8/9 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn omassa terveyskeskuksessa antamassa näytteitä pistokokeella,ja ilmoitin et jossei riitä,niin ei oo kyllä valitusoikeuttakaan.Mun kohdalla sillä ei ole merkitystä ottavat vauvalta sen testin kuitenkin kun syntyy:(En kyllä ymmärrä kuinka se vauva voi mitään multa salaa vetää?:))

Ilmeisesti kaikki on mahdollista..

Olen itsekin ollut teininä psykiatrisella,ja aikuisenakin,tosin niillä käynneillä ei ole tekemistä toistensa kanssa,en siis ole mielisairas,vaikka vääntivät senkin asian äpolilla kun olisin halunnut poliklinikka synnytyksen.Eli siis heidän mielestään olen jonkin sortin kaheli:D

Onko sun teinillä todettu jtain diagnoosia,vai onko käymässä tutkimuksissa? ja onko päiväpotilaana vai ihan osastolla että koulunkin käy sairaalassa? Mulle annettiin joskus diagnoosix "assosiaalinen käyttäytymishäiriö"=murrosikä ja vanhemmella iällä "ei elimellinen psykoottinen sairaus"ja tosissaan oli aika paha psykoosi.

Vierailija
9/9 |
15.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kai meidänkin lapselta otetaan testit? Mun puolesta, vaikka ihan hiuksista multa sekä lapselta (ellei ole sitten kalju). Miten sä oot päässy pistokoe testeihin? Mä vähän ihmettelen, kun mulla ei ole semmoisia, koska sen verran päihdeäideistä tiedän, että ne osaa kyllä fuulata halutessaan..ellei sitten ihan asunnottomista rapajuoppo/nisti vanhemmista puhuta.

Mä en ihan tarkkaan tiedä mikä se homman nimi tällä hetkellä on. Tyttö kärsii menneistä jutuista, jota hänelle on tapahtunut ja ovat valitettavasti sen sorttisia, että niitä ei kerralla ja yhdellä terapialla hoideta. Terapiaa tällä hetkellä vuosissa yhteensä 3-vuotta takana ja vielä aika paljon edessä. Diagnoosia ei vielä olla saatu ja hoidot tällä hetkellä aika lieviä. Mutta mahdollisesti sitten 9 luokan loputtua välivuosi ja kunnon terapia, koska tosiasia on se, että koulu ja terapia on liian paljon vaadittu toiselta jaksaa.

Käy kerran viikossa tunnin keskustelemassa ja vaikka on jonkin sortin nuorisopoliklinikka psykiatrinen sellanen, niin ei ole sairaala. Mutta sielä on kallonkutistajia ja lääkäreitä :) Ja nyt ilmeisesti kartoitetaan vielä sitä miten ja mitä hoitoa tarvitsee.

Sanotaanko näin, että likka on ihan normaali, mutta tietyt jutut on ihan hulluja :)