Oon 28v 173cm/68kg ja kolesteroliarvo oli 5,6 :(
Miten voi jo tässä iässä olla? Syön kyllä suklaata vähän joka päivä ja kermajäätelöä sekä leivän päällä oivariinia. Mut ku oon normaalipainoinen niin ei tullut mieleenkään et olis koholla.
Selvis työhöntulotarkastuksen verikokeista...
Täytyy nyt vaihtaa voi margariiniin ja lopettaa suklaan ja jäätelön mussuttaminen.
Kommentit (8)
Kokonaisuus tosiaan vaikuttaa, perimä+se mitä syöt.
Itselläni arvo 4,1 vaikka olenkin ylipainoinen,BMI yli 30.
Syön ilmeisen monipuolisesti ja terveellisesti. Koitan välttää huonoja rasvoja vaikka herkuttelenkin. Käytän leivällä beceliä, ruoanvalmistuksessa juoksevaa margariinia ja rypsi+oliiviöljyjä.
Että revi siitä. Ne on ne geenit. Ruoka vaikuttaa korkeintaan 10%. Mulla onneksi "hyvää" kolesterolia niin paljon, ettei vielä tarvi lääkkeille lähteä. Sekin tulee kyllä jossain vaiheessa oleen edessä...
Miten voi jo tässä iässä olla? Syön kyllä suklaata vähän joka päivä ja kermajäätelöä sekä leivän päällä oivariinia. Mut ku oon normaalipainoinen niin ei tullut mieleenkään et olis koholla.
Selvis työhöntulotarkastuksen verikokeista...
Täytyy nyt vaihtaa voi margariiniin ja lopettaa suklaan ja jäätelön mussuttaminen.
nimittäin se, että sulla on noi arvot just samat kun mulla ja saman ikäsenä! Mulla oli se "hyvän" kolesterolin osuus tosi korkea mutta ei se nyt kauheasti lämmitä kun toi kokonaisuus ratkaisee.
Mä kävin ravitsemusterapeutilla,jossa selvesi että mulle ei oo mitään muutettavaa. Paitsi että voin käyttää niitä kolesterolia alentavia luonnontuotteita kuten juuri benecol ja sitten niitä jogurtteja. No niitä jugurtteja en ole ottanut käyttöön kun niissä on kuitenkin sokeria aika paljon, syön mieluummin luonnonjogurttia marjoilla. Liikuntaa harrastan jo niin paljon ettei sitäkään enää mahdu lisäämään. Monipuolistanut olen kyllä mutta se tuskin tuohon vaikuttaa. Ei varmaan auta kun ootella että koska saa lääkkeet..
Nyt vasta muistin tulla lukemaan vastaukset ;D
Ohhoh aika korkealla sulla 27v kun 6,9. Onko tosiaan niin et ruokavaliolla voi vaikuttaa vaan 10%? Sehän on tosi vähän :( Viimeiseen puoleen vuoteen en oo harrastanut juuri liikuntaa, joten täytyypä taas alottaa jumppa pari kertaa viikossa jos se sit vähän edesauttais kans pudottamaan tota lukua.
Geenit ne sit vissiin merkkaa aika paljon tässä asiassa :/
auttoi vähän se, että vaihtoi töissä voin margariiniin. Mitään muita muutoksia hän ei ruokavalioonsa voinutkaan tehdä, sillä muuta 'korjattavaa' ei ollut.
Sai sitten kolesterolilääkkeet, jotka ovatkin hänellä toimineet hyvin.
Normaalipainoinen mihenikin on, bmi 23. Liikkuu myös kohtuullisen paljon.
Perinnöllistähän tuo on.
Minulla on bmi 27 ja epäterveellisemmät ruokailutottumukset kuin miehelläni, ja kolesteroli 3,6 (ldl 1,2). Muuten syödään miehen kanssa samoja ruokia, mutta minä syön toisinaa myös jälkkäreitä :p
ja kolesteroli viimeksi 5.8. En huolehdi koska hyvän osuus sentään oli yli 2. Myöskin rasva-arvot hyvät. Tärkeintä on kokonaisuus noissa arvoissa.
liikunta, ihan reipas kävelykin riittää jos et rankemmasta tykkää.
Käytä ruuanlaitossa kylmäpuristettuaoliiviöljyä, ja syö kohtuullisesti pähkinöitä. Saksanpähkinäöljyäkin voin suositella, sopii aika moneen ruokaan sekin.
Noita käytän itse, lisäksi sitä parjattua Oivariinia kohtuudella ja kolesteroliarvot ovat esimerkilliset
paljon kalaa, äyriäisisä, munia, pekonia , ihan mitä vaan.
Mä olen 40v, ylipainoinen ja kolesteroli oli 3,2, josta" huonoa " 1,4.
Olisko enemmän geeneissä kuin ruokavaliossa?