Lähes 3-vuotias ei vielä puhu kunnolla
En ole itse asiasta kovin vaivautunut, mutta lähipiiri vihjailee koko ajan tytön mahdollisista ongelmista ja tulevista vaikeuksista. Anopin mielestä kielijänne pitäisi napsaista ja samaa mieltä on psykologi-siskoni, joka olisi vielä passittanut tytön jo tutkimuksiin. Hänen mukaan tytöllä tulee olemaan vaikeaa kun ei kielellisesti osaa itseään kunnolla ilmaista.
Tyttö puhuu hyvin vähän. Vain parisanaisia lauseita ja puhe on epäselvää. Tykkää laulaa (mm. omaa huugihuugiguugi-lauluaan) ja lähti aikaisin liikkeelle (konttasi 6kk iässä, luisteli ja hiihti ennen kaks-vuotis-synttäreitään).
Pitäiskö nyt kuitenkin huolestua? Neuvolassa edellinen hoitaja oli enemmän huolissaan, tämä nykyinen ei taas ollenkaan.
Ärsyttää vaan kun päässäni soi siskoni lause "nii-in, kyllä sillä tulee vaikeuksia olemaan".
Kommentit (19)
No tuo siskosi kommentti ei kyllä ollut kovin tukeva eikä perustune mihinkään oikeastaan. Ymmärtääkö tyttö hyvin puhetta? Pitääkö siitä, että hänelle luetaan?
puhe kyllä tulee aikanaan, jos nyt neljä vuotiaana ei vielä lauseita tule, niin peheterapiaan, veisin oikeastaan nyt jo tässä vaiheessa
viivästymä????????
ei se tee sinusta huonompaa äitiä, eikä lapsestasi vammaista, jos sitä pelkäät?
mitä aikaisemmin lapsi saa apua ongelmiin, sen varmemmin tulevat ongelmat voidaan jopa ennalta ehkäistä
lapsellasi on oikeus saada asianmukaista apua
joten vie lapsesi puheterapeutille
oma lapseni sai puheterapiaa jo 2v täytettyään, ei tuolloin puhunut kuin paria sanaa,
puheterapia jatkuu, lapsi 6v
hän tykkää mennä puheterapeutille ja tykkää harjoitella kotona
on HAUSKAA hänestä
edistystä on tapahtunut huimasti, mitään diagnoosia ei ole, lapsi oppi lukemaan ja kirjoittamaan 5v, eli älyllisesti kehittynyt
syksyllä menee kouluun kuten muutkin, eli apua on ollut puheterapiasta aivan hurjasti ja itse olen saanut tukea ja siten osannut auttaaa harjotusten avulla lastani
uskon, et jos ei olisi alusta saanut apua, ei tilanne nyt olisi näin upea
eli AP PIKAISESTI APUA OTTAMAAN VASTAAN
täyttää pian 3. Paljon ollaan apua sieltä saatu.
Käykää siellä puheterapeutilla kerran niin selviää se, onko tarvetta puheterapialle. Sit voitte sanoa sukulaisille, että asia hoidossa joko puheterapian avulla tai ilman.
Mun esikoinen kävi 4-vuotiaana, koska puuttui monta kirjainta vielä. Sovittiin, että katsotaan sitten 5-vuotiaana uudestaan. Nyt poika tulee pian 5 ja osa puuttuvista kirjaimista on tullut ihan itsekseen.
mitä aikaisemmin asiassa saatte apua, sitä aikaisemmin se vaikuttaa ja lapsesi saa loistavan mahdollisuuden oppia samat asiat kuin muut ennen kouluikää.
Oma lapseni on syntynyt keskosena ja olemme hakemalla hakeneet apua, jota on tarvittu. Nyt tokaluokalla ja pärjää keskinkertaisesti, mutta alkuvaikeuksia ei edes pahemmin huomaa!
Lapsi ei juuri puhunut ennen kuin meni päiväkotiin n. 3v. Nyt on aloitettu puheterapia, vaikka puheenkehitys puolen vuoden aikana on ollut hurjaa.
Mitäs siitä, vaikka lapsi saisi tutkimuksien jälkeen tukea puheenkehityksen ongelmiin.
Tyttö on lapsista keskimmäinen ja vasta nyt puolen vuoden sisällä enemmän kiinnostunut kirjoista ja tykkää, että niitä luetaan. Meidän esikoinen on vahvaluontoinen ja herkästi vaatimassa huomiota, jolloin tämä keskimmäinen on tyytynyt siihenkin, että isosisko vastaa tarvittaessa hänenkin puolesta.
En ole ennen niin kiinnittänyt tähän huomiota ja olen ajatellut, että tytön puheenkehitys on vain hitaampaa, mutta tulee sieltä kyllä aikanaan. Enkä ainakaan ole uskonut sen haittavaan tytöt tulevaisuutta.
Otin äsken kirjan esille ja vähän lueskeltiin. Tytön höpöttää koko ajan, mutta kirjamia ja tavuja puuttuu paljon. Hiiri oli esim. liili ja sammakko aakko. Mutta nytkin tuolta huutelee siskolleen "kazo tätä" (=katso tätä) ja tekevät vuoron perään temppuja. Kirjaa luettaessa sanoi nelisanaisia lauseitakin esim. tyyliin "pieni lintu ei lentää". Kaikki sanat kaksitavuisia ja noidenkin sanojen välissä pieniä taukoja.
Meillä on parin kuukauden päästä 3-vuotis-neuvola ja täytyy asia ottaa nyt enemmän esille. Ei kai siinä mitään menetä. Mutta enemmän harmittaa jos tästä on oikeasti ollut jo tytölle haittaa. Jos ei olekaan saanut itseään tarpeeksi ilmaistuksi.
Niin ja tyttö kyllä ymmärtää puhetta ja ohjeita varsin hyvin.
ap
lähes kolmevuotiaan pitää osata puhua! Jos näin ei ole, on kyseessä joko kielellinen erityisvaikeus tai sitten laajemmat ongelmat.
Mitä nopeammin saatte tarvittavaa apua ja tukea sen parempi.
Siskosi koittaa auttaa, tökerösti tosin, mutta jos lähipiiri "koko ajan" vihjailee - niin kyse on varmaan siitä että et kovin helposti ota onkeesi toisten neuvoista?
Kokemusta vastaavista ongelmista on.
En ole itse asiasta kovin vaivautunut, mutta lähipiiri vihjailee koko ajan tytön mahdollisista ongelmista ja tulevista vaikeuksista. Anopin mielestä kielijänne pitäisi napsaista ja samaa mieltä on psykologi-siskoni, joka olisi vielä passittanut tytön jo tutkimuksiin. Hänen mukaan tytöllä tulee olemaan vaikeaa kun ei kielellisesti osaa itseään kunnolla ilmaista. Tyttö puhuu hyvin vähän. Vain parisanaisia lauseita ja puhe on epäselvää. Tykkää laulaa (mm. omaa huugihuugiguugi-lauluaan) ja lähti aikaisin liikkeelle (konttasi 6kk iässä, luisteli ja hiihti ennen kaks-vuotis-synttäreitään). Pitäiskö nyt kuitenkin huolestua? Neuvolassa edellinen hoitaja oli enemmän huolissaan, tämä nykyinen ei taas ollenkaan. Ärsyttää vaan kun päässäni soi siskoni lause "nii-in, kyllä sillä tulee vaikeuksia olemaan".
Miksei nykyinen hoitajamme neuvolassa ole lainkaan huolissaan ja joka kerta kun olen tytön puheenkehityksestä kysynyt on ollut sitä mieltä, että on ihan normaalia eikä mitään tutkimuksia tarvita (olemme käyneet usein neuvolassa, sillä nuorimmainen on vasta 5kk).
Neuvoistanne vaariin ottaneena, aion viedä tytön puheterapiaan. Kiitos siis näistä kommenteista ja toivottavasti ei viivästynyt puheenkehitys ole aiheuttanut hallaa lapsen muulle kehitykselle.
ap
Jao on tarvetta esim kehittää suun lihaksistoa yms. Mä veisin lapsen puheterapeutille, hän on alan asiantuntija.
Miksei nykyinen hoitajamme neuvolassa ole lainkaan huolissaan ja joka kerta kun olen tytön puheenkehityksestä kysynyt on ollut sitä mieltä, että on ihan normaalia eikä mitään tutkimuksia tarvita (olemme käyneet usein neuvolassa, sillä nuorimmainen on vasta 5kk).
koska todennäköisesti tulisit saman tien silmille. Tai neuvolatäti ei halua ryhtyä hoitamaan asiaa itse millään tavalla.
koska todennäköisesti tulisit saman tien silmille. Tai neuvolatäti ei halua ryhtyä hoitamaan asiaa itse millään tavalla.
Ja itse olen kysynyt häneltä mielipidettä tytön puheenkehitykseen. Nyt viimeksi sanoi, että tutkitaan lähemmin 3-vuotisneuvolassa, johon tyydyin. Hän oli sitä mieltä, että jos lapsen puheenkehitys kuitenkin menee eteenpäin ja lapsi ymmärtää kaksiosaisia ohjeita, mitään syytä suuremmille tutkimuksille ei ole.
ap
Nyt se lapsi maksaa sen hinnan :(
Mietin oman poikani osalta, hän on nyt 2,5-vuotias. Puhuu kyllä pitkähköin lausein, mutta ääntää tosi epäselvästi (ei osaa s:ää eikä r:ää, eivätkä muutkaan kirjaimet mene aina ihan niin kuin pitäisi), ja jotenkin tuntuu myös että sen jutut ovat aika yksipuolisia.
Toistaa erittäin paljon ihan samoja juttuja (esim. joka päivä tenttaa mua että pidänkö mä sammakoista? No entä pidänkö mä kenguruista? Entä pidänkö mä autoista? Jne.) eikä lähde myöskään kertomaan asioista kovin yksityiskohtaisesti. Jos kysyn millainen päivä oli, se vastaa että "Ihan hyvä. Leikin Antin kanssa." mutta jos kysyn että mitä ne leikkivät, saan vastaukseksi korkeintaan ärtyneen "mähän jo sanoin että leikin Antin kanssa" eikä se pysty selittämään sen tarkemmin.
Isosiskonsa puhui samassa iässä ihan normaalisti, niin ettei asiaan kiinnittänyt mitään huomiota. Sen kanssa pystyi oikeasti keskustelemaan, kun taas pikkuveljen jutut ovat pitkälti ihan höpöä.
Onkohan tämä vain normaalia eroa eri ihmisten välillä, vai onko poika tässä suhteessa jotenkin jäljessä kehityksestä?
Mun lapsen artikulaatio oli puuromaista, eli kyllä mä ymmärsin hyvin, mutta muut ei niin hyvin. Minusta oli oikein hyvä, että pääsi puheterapiaan. Syynä oli suun ja kielenlihaksiston heikkous, ja osittain ehkä purentavika. Puhe kehittyi vauhdilla selväksi ja sai lähetteen oikomiseenkin jo 5 v ja oikominen aloitettiin hiukan alle 7v ( kun etuhampaat oli vaihtuneet)
Nyt se lapsi maksaa sen hinnan :(
Mitä ongelmia myöhemmin ilmennyt?
Oma lapseni aloitti epäselvän artikulaation vuoksi puheterapian jo 2, 5 ja 4 v se saatettiin lopettaa, kun lapsen puhe oli selkeää.