Kuinka pitkään unikoulua täytyy pitää, jotta voi todeta että se toimii tai ei toimi?
Järkytyksekseni luin MLL:n sivuilta, että tassu-unikoulun pitäisi tehota 3-4 yössä. Meillä on yritetty jo 3,5 viikkoa, taatusti johdonmukaisesti ja ohjeiden mukaan. Ei toimi, ei: 10 kk vauva huutaa edelleen paniikissa vähintään kerran tunnissa läpi yön.
Onko vika meissä vanhemmissa vai vauvassa? Vai jokohan sietäisi todeta, ettei unikoulu toimi kaikilla?
Kommentit (8)
Meillä oli just noin. 2 kk myöhemmin onnistui kolmessa yössä.
Musta unikoulu tehoaa parhaiten nukahtamisen opetteluun tai jos vierottaa yösyömisestä. Jotkut heräilee unisyklin mukaan, pienellä lapsella sykli on n. 45 min eli suunnilleen niin usein voi kuulua huutelua.
Sitten kun on tarpeeksi väsynyt itse (muttei liian väsy), sitä saattaa nukkua, vaikka vauva karjuisi. Tai noin ainakin mulla on ollut. Liika väsymys on jo sitä, ettei uskalla nukahtaa.
sanoa, että ei se unikoulu aina välttämättä tehoa. Oletteko ottaneet asian puheeksi esim. neuvolassa? Kannattaisiko tarkistaa, ettei vauvalla ole jotain fyysistä sairautta, korvatulehdusta ym.? Olisiko vauvalla eroahdistusta? Imetätkö? Millaiset teidän nukkumisjärjestelyt ovat? Omat lapseni ovat valvottaneet ehkä rankimmin juuri tuossa 10 kk iässä. Se vanhemman väsymys on valtava ja jos olo alkaa käymään sietämättömäksi, aina on olemassa myös laitosunikoulu mahdollisuus. Omia lapsiani en kodin ulkopuoliseen unikouluun joutunut viemään, ja sain apuja nukkumiseen itselleni. Tosiasia on, että yleensä se lapsi pärjää niillä rikkonaisilla unilla, mutta vanhempi pitemmän päälle ei pärjää. Jaksamisia!
Ei tassuteltu, vaan annettiin huutaa jonkin verran. Ekalla muksulla väheni heräämiset kolmessa yössä reilusti. Huomasimme, ettei vauvalla ole paniikkia vaan itkee itkunsa univaiheen vaihtuessa, eikä saa mennä häiritsemään.
Toka oli erilainen tapaus. Ekana iltana huusi täyttä kurkkua 40min ja kävin 5min välein kippaamassa ja toivottamassa hyvät yöt. Nukkui sitten 7h putkeen ekaa kertaa elämässään (oli päälle 1v). Tokana iltana huusi 5min ja nukkui taas hyvin.
Ja ekalla oli ollut ongelmana tunnin välein heräilyt öisin ja päikkäreillä 15min välein. Molemmat korjaantui. Tokalla ongelmana nukkumaan menon hankaluus ja 4 tunnin valvominen joka yö.
totuttaa hänet omaan sänkyyn. Sitä ennen emme ehkä itsekään olleet valmiita tähän. Yritimme vähän aikaisemminkin, mut ei vielä onnistunu. Imetysaikana en halunnu yrittää.
Mut nyt lapsi sopeutui sen parin illamn jälkeen ja vaikuttaa siltä, et hänkin olis odottanut tätä siirtoa.
Kuulostaa rankalta tuo, et yli kolme viikkoa on yritetty. Jos lapsi ei vaan ole vielä siihen valmis? En tiedä. JOku tämän kokenut ja tästä selvinnyt osaa varmaan sanoa paremmin.
Ei aikuinen saa kummoistakaan vammaa siitä, että heräilee kesken unien. Se on ihan normaalia. Mutta vauva voi saada pahojakin ongelmia siitä, että se jätetään yksin itkemään ja paniikissa selviämään. Te olette hulluja. Vauva on pieni vain kerran... PItäkää syliss ja lähellä. Antakaa niiden nukkua lähellänne ja jos ette osaa itse vauvan lähellä nukkua opetelkaa vaikka itse itkemään itsenne uneen siinä, mutta älkää rääkätkö niitä ihania pikkuisia. Kyllä ne sitten nukkuu kun ovat valmiita. Omat on olleet hiukan alle 2 vuotiaina.
Olin tosiaan tulossa kirjoittamaan että eikös sen pitäisi alkaa viikossa jo vaikuttamaan.
Tuskin nyt kummassakaan on vikaa :) Teidän lapsenne vain ei välttämättä vielä ole valmis unikouluun tai tarvitsee erilaisen tavan :)