Huono isäsuhde.
Onko kenelläkään muulla ollut huonoa isäsuhdetta, kuin minulla? Kertoisitko, millainen se on ollut? Ja miten se on sinuun vaikuttanut?
Itse en jaksa omastani kertoa, mutta helpottaisi kuulla toisten kokemuksia.. Joka tapauksessa, itse olen paniikkihäiriöinen, sosiaalisesti pelokas ja huonolla itsetunnolla varustettu yli kolmikymppinen nainen, joka kovasti miettii miten olla katkeroitumatta.
Kommentit (6)
Nyt isäni odottaa että tätinsä kuolee ja saa hänen perintönsä, yli 80-vuotiaan naisen jolta lainasi rahaa, takaisin maksu koitti niin kehui ettei noin vanha käpy tee rahalla enään mitään, en maksa! Mä en voi vieläkään ymmärtää että millainen ihminen pystyy tekemään lapsillensa nuon. En pidä häntä millään tavalla isänä, enemmänkin tuttu. Itse en voisi ikinä ajatellakkaan tekeväni lapselleni noin... No täs joku aika oli lapsen ristiäiset isäni oli juovuksissa klo 14:00 päivällä ja edellis iltanakin ollut juopottelemassa vaikka tiesi että on minun pikku tyttöni ristiäiset seuraavana päivä. En antanut lupaa tulla ristiäisiin juovuksissa jotka olivat päivällä, no sieltähän tuli niin asiatonta tekstiä että ei uskoiskaan kuinka rumasti aikuinen ihmine voi puhuakkaan... No katkaisin välini isääni, eikä tee edes kipeää, ehkä olen jo niin katkeroitunut hänelle vuosien varrella.
Nyt isäni odottaa että tätinsä kuolee ja saa hänen perintönsä, yli 80-vuotiaan naisen jolta lainasi rahaa, takaisin maksu koitti niin kehui ettei noin vanha käpy tee rahalla enään mitään, en maksa! Mä en voi vieläkään ymmärtää että millainen ihminen pystyy tekemään lapsillensa nuon. En pidä häntä millään tavalla isänä, enemmänkin tuttu. Itse en voisi ikinä ajatellakkaan tekeväni lapselleni noin... No täs joku aika oli lapsen ristiäiset isäni oli juovuksissa klo 14:00 päivällä ja edellis iltanakin ollut juopottelemassa vaikka tiesi että on minun pikku tyttöni ristiäiset seuraavana päivä. En antanut lupaa tulla ristiäisiin juovuksissa jotka olivat päivällä, no sieltähän tuli niin asiatonta tekstiä että ei uskoiskaan kuinka rumasti aikuinen ihmine voi puhuakkaan... No katkaisin välini isääni, eikä tee edes kipeää, ehkä olen jo niin katkeroitunut hänelle vuosien varrella.
pehmenee monikaan "huono isä" vanhemmuuttaan. Ehkä silloin, kun kuoleman kielissä makoilee, eikä kukaan käy katsomassa, niin voi vähän "pehmetä", jos silloinkaan. Moni kärttyinen, ilkeä isä on kahta pahempi vanhana, vaikka voi tietty olla mukava joillekin.¨
itellä huono isä ollut, ei ole hellyydenosoituksia tullut, haukkuja vaan. Ei kai ymmärrä omaa käytöstään, mutta olen välit laittanut poikki, kun tosiaan ne tapaamiset ahdistivat suuresti ja itselle tuli riittämätön olo, kun aina piti olla varuillaan, mistä se nyt älähtää mun lapsille tai milloin kellekin. Hänessähän ei ole koskaan vikaa. Jos ymmärtäis katsoa peiliin ja miettiä, miksi ei ole ystäviä tai läheisiä suhteita. No eihän hän sitäkään osaa nähdä, siltä kantilta. Varmaan ajattelee, että muiden häviö, kun eivät hänen seuraansa saa tulla.
Siitä tulee sellaista suorittamista aina kun näkee.Mitään aitoa voi saada vasta aikuisena kun ymmärtää enemmän.Eikös Karin puhunut kauniisti isästään jälkikäteen että nyt ymmärtää mistä kyse.
Ei kannata lähteä ainakaan myöhemmin sotajalalle.Vanhemmat pehmenee ajan myötä.
Rupesinpa kirjoittamaan, jospas auttaisi sinua ja ehkä minuakin. Eli vanhemmat erosi kun olin alle kouluikäinen. Mentiin perus tyyliin joka toinen vkloppu isän luona. No isä on saita, muistikuvat lapsuudesta on että parikertaa on vienyt paikalliseen huvipuistoon, ikääkin on nyt itsellä melkein 30-vuotta. Jos kysyi isäviikonloppuna karkki rahaa niin eihän sitä ikinä saanut, kyllähän se tuon ikäiselle on aikamoinen pettymys ettei saanut ikinä karkki rahaa tai viety/vietetty yhteistä aikaa jossa lapsi olisi tuntunut olevansa rakastettu.Sellaista yhteistä aikaa. Ikinä isä ei ole sanonut rakastavansa minua, pienenä tukka pöllyt kyllä muistaa. Elettiin 90-luvun lama aikoja ollessani kouluikäinen,äiti oli työttömänä elätettävänä kaksi kouluikäistä lasta, nuualta mieheltä kun ei saanut apua koulutarvikkeisiin taikka vaatteisiin. Hattua nostan ja olen sanonutkin äitidille että sai kasvatettua meidät. No kuinkas ollakkaan isä oli jokusen vuoden kierrättänyt elatusmaksut ulosotonkautta maksettavaksi, en ymmärrä kuinka noin voi tehdä jos on omien lapsien elättäminen kyseessä, aikaa kului ja äiti vaati elatusmaksujen nostoa jotka oli muutenkin kierrätetty sossun kautta meille. Asia meni käräjille ja taisi äiti saada muutaman sata markkaa lisää rahaa meidän elättämiseen. Isä katkaisi välit meihin välittömästi elatusmaksu käräjien jälkeen, seuraavan kerran näin isäni ollessani aikuinen. elin käytännössä lapsuuden ilman isää ja nuoruuden. Jotenkin aina kadehdin muita jotka tekivät asioita isiensä kanssa ja oli muutakin päällä kuin tuulihousut, sitä isän rakkautta mitä en ikinä ollut saanut. Nyt ollaan Isän kanssa väleissä mutta ikinä en unohda tätä, tuntuu ettei se mies ole isäni. Muutama vuosi sitten hän juoviksissa avautui minulle ettei ikinä voi rakastaa niinkuin isän kuuluisi lastansa. Nuoruuteeni kuuluu äidin "uusi" mies joka kasvatti minut ja siskoni josta otin sen isän mallin, kiitoksia hänelle siitä