Masennuslääkkeet ja painonnousu?
Aloitin parisen viikkoa sitten mirtazapiinin syömisen ja nyt paino nousee ihan järkyttävää tahtia. Pienestäkin herkuttelusta (=esim. 2 pullaa) tulee puoli kiloa-kilo, eikä se lähde pois, vaikka sitten olisi muutaman päivän normaalilla tai pienemmälläkin ruualla. Järki sanoo, että eihän tuota tahtia lihoomaan pysty, mutta jos tämä olisi turvotusta, niin kai tämä sitten lähtisi kun on kevyemmällä? Maha on järkky pallo, aivan kun olis raskaana.
Onko kellään muulla kokemusta ja varsinkaan hyviä ideoita, miten tämän kanssa selvitä, kun lääkitystäkään ei kannata lopettaa? Jatkuuko painonnousu tätä tahtia..???
Ja jos tämä on nestettä, niin millä tämän sais pois?
Kommentit (8)
Aloin kans viime syksynä ihmettelemään, kun farkut eivät enää mahtuneet..Kyselin sitten psykiatrilta, voiko johtua syömistäni masennuslääkkeistä, jotka aloitin syksyllä..
Sanoi siihen, että Mirtazapin voi joillakin aiheuttaa 5-20 kilon painonnousun!! Ja vähätteli asiaa, mutta vaihtoi kuitenkin lääkkeeni Tolvoniin, mutta eipä ole auttanut..Sama tahti jatkuu, olen lihonut puolen vuoden aikana 15 kiloa. Ennen en lihonut sitten millään, painoin 62-64 kiloa ainakin 10 vuotta. Psykiatri myös väitti lihomisen johtuvan ruokahalun kasvusta, mutta mieheni mukaan olen syönyt samalla lailla kuin ennenkin..
Help! Auttaako tosiaan vain lääkkeen lopetus? Ja tietenkin jo tulleisiin kiloihin liikunta..
mutta kyllä se paino lähti sitten kun lopetin lääkityksen. Vituttihan se läskifiilis, mutta toisaalta sain nukuttua sen lääkkeen avulla, joten oli sen arvoistakin.
Joo, noi lääkärit on kovia vähättelemään sivuvaikutuksia;)
parissa viikossa mutta sitten tasaantui ja lähti pois kun lopetti lääkityksen.
Alotin 3 viikkoo sitte ja vaaka näyttää +4 kiloa jo nyt =(. Oon karpannu ekat kaks viikkoo ja ollu nyt neljä päivää n. 800kcal/päivä, eikä paino ainakaa laske. Tää masentaa vaa lisää. Tän mirtazapiinin lisäks mul on ollu monta viikkoo kova kortisonikuuri, ja sen pienennys himppasen autto, mut ei hyvälle näytä. Itteki miettiny lääkityksen vaihtamisen pyytämistä.
kauanko söit ja paljon lihoit ja pääsitkö eroon helposti? Mistä erotit lihoamisen ja turvotuksen? Ja söitkö oikeasti enemmän?
Mielestäni en mitenkään ahmi, samanlaisia "herkuttelupäiviä" kun normaalistikin, eli viikonloppuna esim. pullaa ja karkkia. Esim. jouluna söin huomattavasti enemmän, mutta paino nousi vain pari kiloa ja lähti sitten laskuun, kun mässyttely loppui.
Kakkoselle, lihoamisen osalta taidan olla ihan normaali. Paino kyllä yleensäkin kertyy vatsaan ja sieltä myös laihtuessa lähtee ekana, eli sen tiimoilta tässä mennään normitavalla.
Onko sulla muutenkin taipumusta lihomiseen?
Mua ei toi lääke lihottanut, söin sitä monta vuotta 15-30mg/vrk enkä lihonut yhtään.
Mutta olen kuullut että toi on lihottanut tosi monia.