Lapsella ollut viikolla noroa, voinko viedä huomenna kerhoon?
Kaksi kolmesta lapsesta sairasti viime viikolla noroa (tai jotain vastaavaa tautia). Kummallakaan ei ole enää torstain jälkeen ollut kuumetta eikä oksentelua, mutta toisella on vielä eilen ollut ruokahaluttomuutta ja ihan lähes vaahtomaista ripulia.
Uskallanko viedä lapsen huomenna kerhoon? Entä perunko huomiseksi suunnitellun ystävänpäivälounaan? Tarttuuko tauti vielä lapsista / kotimme pinnoilta?
Kommentit (12)
Siis jos haluat tartuttaa kaikki muut.
Jos haluat ajatella muita niin en veisi.
en todellakaan haluaisi teille kylään tai lähelle teitä.
Kuumeili ja oksenteli vain keskiviikkona, nyt on terveenoloinen. Tarttuuko tauti vielä jos uloste on löysää?
äidilleni, että kolme täysin tervettä päivää ennen töihin menoa! Äitini on sinkku ja tekee osittain etätöitä, joten se oli mahdollista töiden järjestämisen kannalta. Lääkäri kirjoitti siis yli viikon sairasloman aikuiselle perusterveelle ihmiselle.
Se elää pinnoilla yli 10 vrk. Ja jos lapsi ripuloi, hän on vielä sairas ja tartuttaa.
Miksi ihmeessä hänet pitäisi väkisin viedä kerhoon?
sinua varmaan muistellaan lämpimästi, kun saavat ystävältä vatsataudin lahjaksi... ;)
Totuus on se, että pöpöt voivat elää pinnoilla vielä 10vrk - kaikkia paikkoja et millään saa putsattua joten riski saada tauti teiltä on vielä melko suuri. Kerhoon en lasta vielä veisi; kerho ei ole "pakollinen" vaan sieltä voi hyvin olla pois useammankin kerran. Itse ainakin pyrin huomioimaan muut enkä tahdo muiden sairastuvan - vatsatauti kun ei ole kaikille ihan pikku juttu ja monella kerholaisella on vauvaikäinen pikkusisarus. Jos huomenna haluat ystävänpäivälounaan tarjota, niin minusta olisi reilua kertoa etukäteen, että teillä on ollut vatsatautia jolloin jokainen voi itse päättää haluaako tulla vai ei. Meidän kutsuttiin synttäreille perheeseen, jossa osa lapsista (2/3) ja toinen vanhemmista olivat olleet rankassa vatsataudissa juuri ennen juhlia. Minä ja meidän "isommat" lapset (1,5v ja 3v) sairastuimme; loppu tuloksena mies vietti kolme yötä sairaalassa kahden taudista voipuneen lapsen kanssa ja minä yritin selvitä kotona yksin vastasyntyneen kanssa (kiva yhdistelmä: 10 vrk synntyksestä ja rota)... Ei todellakaan olisi menty, jos olisivat viitsineet kertoa taudista. Kaikesta selviää mutta tuon kokemuksen jälkeen samaa en toivo kenellekään enkä todellakaan halua tartuttaa muita.
Sehän olisi tosi mukava muisto ystäville kun lounaan jälkeen ripuloivat ja oksentavat muutaman päivän... not!
Noro tarttuu pinnoilta pari viikkoa. Ja sitä lasta et tod vie tartuttamaan kerhoon muita.
Peruin treffit ja jätetään kerhokin väliin. Vieraat kyllä tiesivät, että meillä on sairastettu, mutta olisivat silti tulleet.
Pohdin ihan oikeasti kuinka kauan tuo tarttuu, sillä meillä ei moista tautia ole ennen sairastettu enkä oikein googlettamallakaan löytänyt kunnon vastausta.
Mutta kiitos kommenteista. Ollaan taas vähän fiksumpia :)
ap
äidilleni, että kolme täysin tervettä päivää ennen töihin menoa!
Että kuinka moni vie lapsensa kuitenkin kerhoon tai hoitoon, vaikka lapsi vielä tartuttaa. Kuinka moni käy kaupassa itse vielä tartuttaen? Itse olen äitiyslomalla, joten lapsen kotiinjättö ei ole ongelma, mutta monessa muussa perheessä voi hyvinkin olla ja lapsi viedään liian aikaisin hoitoon.