Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apua perhekriisiin?

Vierailija
10.02.2011 |

Perheemme on kriisin keskellä. Vaikka olen asioita yrittänyt pitkään kieltää, niin vihdoinkin olen alkanut tajuamaan, että tästä tilanteesta ei selvitä ilman apua.

Mutta miten haen apua perhekriisiin? Olen monta kertaa yrittänyt avata suutani neuvolassa (olen raskaana ja meillä on pieniä lapsia, joten käyn siellä aika usein), mutta en jotenkin koe olevani valmis puhumaan asiasta. En itseasiassa edes tiedä mitä ihmettä sanoisin? Mistä aloittaa? Ja todennäköisesti vaan itkisin enkä saisi sanottua mitään... :(

Kyse ei siis ole alkoholista eikä pettämisestä. Mieheni on uskollinen ja raitis ja niin olen minäkin. Kuitenkin elämme hirveässä perhehelvetissä ja välillä toivoisin olevani ihan missä vaan muualla kuin oman perheeni kanssa. Uskon vakaasti siihen, että osa tätä kriisiä on normaalia pikkulapsiaikaa ja omien hormoneiden myllerrystä, mutta tiedän, että tässä on taustalla myös paljon sellaista mistä me emme keskenämme selviä. Niin monta kertaa ollaan jo yritetty.

Mihin menen hakemaan apua? Kun en edes uskalla mitään sanoa? Kävin perheneuvolassakin, mutta viime hetkellä otinkin odotusaulasta muutaman esitteen ja sanoin, että tulin hakemaan vaan niitä. Voiko neuvolaan laittaa sähköpostia tilanteesta? Miten saa apua avaamatta suutaan? Olen niin epätoivoinen ja väsynyt ja pelkään, että jotain kamalaa vielä tapahtuu, jos en saa avattua suutani ajoissa ja haettua apua.

Jos joku tietää tukikanavia netissä, joilla voi keskustella, saada vertaistukea ja ehkä ammattiapua, niin sekin saattaisi auttaa ainakin alkuun ja selvittämään ajatuksia.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsomaan vaikka kotikuntanne nettisivuilta löytyykö sieltä esim. perheneuvolan työntekijöiden sähköpostiosoitetta. Voisit kirjoittaa sinne ja selittää tilannettanne ja toivoa yhteyden ottoa mahd. pian. Helpompaa olisi tietenkin jos varaisit sinne ajan ja menisit puhumaan suoraan. He ovat kuitenkin ammattiauttajia eikä tapaamista tai tunteiden purkaantumista kannata siellä hävetä. Jokaisella on vaikeutensa, ei se ole mikään häpeä pyytää apua.

Vierailija
2/8 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisää perhehelvettiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestöliitolta.. Onhan noita paikkoja, pitää vain mennä ja töräyttää asiansa.

Vierailija
4/8 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sielläkin sinun tulee saada suu auki ja alkaa kertoa asioista. Tosiaankin tuo kirjoittaminen voi olla ihan hyvä vaihtoehtoavun pyytämiselle jos ei muuten onnistu.

http://www.vaestoliitto.fi/vaestoliitto/mita_vaestoliitto_tekee/palvelu…

Vierailija
5/8 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhua/kirjoittaa asiasta jonkun kanssa. Voidaan pysyä anonyymeinä :)

smaukka20@windowslive.com

Vierailija
6/8 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunnan nettisivuilta löytyy varmasti sähköpostiosoite.

Ja mikä ikinä kriisin onkin aiheuttanut, et varmasti ole ensimmäinen juuri sen ongelman kohdannut ja ammattilaiset ovat varmasti nähneet vastaavaa muuallakin. Heidän edessään ei tarvitse hävetä.

Vierailija
7/8 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita on joka puolella Suomea suuremmissa kaupungeissa ja ne on tarkoitettu palvelemaan koko seutukunnan asukkaita.

Sun on vaan oikeasti rohkeasti otettava yhteyttä johonkin näistä meidän suosittelemista tahoista. Jos et pidä soittamisesta, niin laita sähköpostia. Ja aina voi mennä yhden kerran kertomaan mikä on tilanne, ei kukaan pakota jatkamaan käyntejä, jos koet, ettei paikka ole sinulle oikea tai et halua käydä siellä enää.

Ja tietenkin voitte mennä jo alunperin miehen kanssa yhdessä. Mutta voit myös mennä yksin, jos se tuntuu helpommalta. Miehen voi pyytää mukaan myöhemmin, jos se vaikuttaa aiheelliselta.

Jos koet että ongelma on enemmänkin sinun, niin ihan terveyskeskuksissakin on mielenterveystoimisto, mistä saa apua omiin ajatuksiinsa. Ainakin meillä sinne mennään lääkärin lähetteellä, eli ensimmäiseksi suunnataan lääkärin vastaanotolle.

Mutta noihin muihin paikkoihin voi ottaa yhteyttä ihan suoraan. Tee se, äläkä mieti niin kovasti, että mitä se tarkoittaa. Ei sen tarvi olla sen kummallisempaa kuin kampaaja-ajan varaaminen. Mutta noihin saattaa olla vähän jonoa, joten siksi ei kannata aikailla ajan varaamisessa, sillä voi olla, että sisään pääsyä joutuu kuitenkin vähän odottelemaan.

Vierailija
8/8 |
10.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheemme on kriisin keskellä. Vaikka olen asioita yrittänyt pitkään kieltää, niin vihdoinkin olen alkanut tajuamaan, että tästä tilanteesta ei selvitä ilman apua.

Mutta miten haen apua perhekriisiin? Olen monta kertaa yrittänyt avata suutani neuvolassa (olen raskaana ja meillä on pieniä lapsia, joten käyn siellä aika usein), mutta en jotenkin koe olevani valmis puhumaan asiasta.

Kyse ei alkoholista eikä pettämisestä.

elämme hirveässä perhehelvetissä

välillä toivoisin olevani ihan missä vaan kuin oman perheeni kanssa. Uskon vakaasti siihen, että hormoneiden myllerrystä

tiedän, että taustalla myös paljon sellaista mistä me emme keskenämme selviä.

monta kertaa ollaan yritetty.

mitä on tapahtunut?

mitä on yritetty tehdä monta kertaa?

mikä on perhehelvetti? miksi?

Mihin menen hakemaan apua? Kun en edes uskalla mitään sanoa?

neuvolaan sähköpostia tilanteesta? Miten saa apua?

epätoivoinen ja väsynyt

pelkään, että jotain kamalaa vielä tapahtuu, jos en saa avattua suutani ajoissa ja haettua apua.

mitä on tapahtunut?

mikä on hätänä?

apua saa vain jos kertoo, mikä vaivaa, miksi on perhehelvetti, jos kaikki kuitenkin on hyvin?

mitä kamalaa voisi tapahtua?

satutatko sinä lapsiasi?

oletko liian väsynyt arjen pyörittämiseen?

montako lasta teillä on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä