Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kouluruoka edelleen pahaa?

Vierailija
09.02.2011 |

Siis onks se vaan koululaisten oma päässä oleva juttu, vuodesta toiseen, et kouluruoka on muka pahaa? Mä kun luen koulujen ruokalistoja niin "pizzaa, pastaa, lasagnea jne jne", ei tollasia mun kouluaikoinani ollut! Voiskohan johonkin koulun päästä syömään ja testaamaan...?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulkaa vittu ite maistaan mitä paskaa meille suuhun tugetaan!!!!

Vierailija
2/15 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoriso elää usein kotonakin niin einesvoittoisesti (tyyliin perunat keitetään, mutta pinaattiletut kaupan törpästä), että kouluruoka ei maistu kotiruokaan tottumattomalle. Olen ollut monta vuotta töissä kouluilla ja päiväkodeissa ja syönyt siellä lounaan. Ihan hyvin on maittanut ja etenkin kasvisruuat ovat 10 vuoden aikana kehittyneet valtavasti. Joskus harvoin on ollut kökkö keittäjä ja esim. kasvisruoka on ollut mikrossa sulatettuja pakastekasvissuikaleita, mutta näitä on osunut eteen tosi harvoin ja yleensä kesäsijaisina tms. tuuraajina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toisaalta laitoskeittiö on aina laitoskeittiö. Jokaisella keittiöllä on oma makunsa ja totta kai siihen makuun kyllästyy. Ne kakarat kuitenkin syö sitä ruokaa viitenä päivänä viikossa 9kk vuodessa...

Vierailija
4/15 |
10.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin ruoka on aivan mausteetonta, korkeintaan suolaa on joskus liikaa. Ainoat hyvät ruuat on silakkapihvit ja niiden kanssa kermaviilikastike. Keitot on pelkkää perunaa, kastikkeet pelkkää jauhoa tai maissitärkkelystä ja laatikot pelkkää perunaa tai makaronia. Syön vain silloin, kun on ihan pakko, vaikka se kartuttaisikin eläkettä.

Vierailija
5/15 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin minä olen saanut pääasiassa hyvää kouluruokaa. Ala-asteella ruoka oli taivaallista (no ei tullutkaan laitoskeittiöstä) ja yläasteellakin ok. Yläasteella olin jo henkisesti kasvissyöjä mutta vanhemmilta ei lupaa herunut ja ilman ei kasvisruokaa saanut, joten ruoka ei kauheasti maistunut. Lukiossa söin kasvisruokaa, joka oli usein todella maukasta, vieläkin ikävöin sitä yhtä kastiketta. Yliopistossa ruoka on hieman ravintolasta riippuen hyvää tai huonoa.

Eniten harmittaa suuri einesten määrä ja se miten kouluissa vieläkin tarjotaan vaikkapa Janssonin kiusausta minkä yli puolet heittää roskiin :( Ala- ja yläasteella onneksi pääsimme vaikuttamaan ruokalistoihin ja kerran vuodessa mukaan otettiin yksi oppilaitten suosikkiruoka mukaan. Tosin pitsaa ei ollut koskaan mutta tortilloja ja pitaleipiä pääsimme kasaamaan. Kunpa kouluihin tajuttaisiin laittaa maustetiski mistä saisi lisätä ruokaansa vähän makua niin saisi maustettua omaan suuhun sopivaa ruokaa. Tosin ei ehkä toimi ensimmäisillä luokilla :D

Maistelemaan voi päästä, esimerkiksi omassa koulussani vierailijat maksoivat ruuastaan jotain. En tiedä miten tämä käytännössä onnistuu.

Vierailija
6/15 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alakoulussa oli vielä muutama vuosi sitten erittäin hyvää ruokaa, mutta nyt sinne ei mene opettajat vapaaehtoisesti syömään, vain silloin kun on pakko... eli on pahaa nykyään.

Vierailija
7/15 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mm. koulun makaronilaatikko on parempaa kuin äidin... Mutta kyllä niitä haukkujakin tulee. Useimmiten kai on ihan syötävää. Itse aikanaan olen pääosin pitänyt kouluruuasta, ihan kaikissa oppilaitoksissa missä olen opiskellut.

Vierailija
8/15 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä mun kouluaikana kutsutiin kinderperunoiksi? Eli koskaan et tiedä mitä sisällä on...

Vierailija
9/15 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen sijaan aina on ollut nirsoja lapsia, jotka ovat kotonaan oppineet syömään vain valkoista makaronia ja pakastepitsoja...

Vierailija
10/15 |
09.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 16 v, 8 v ja 6 v poikia. Harvoin tulee heiltä haukkuja koskien kouluruokaa. Vain pari inhokkia löytyy: hernekeitto, Janssonin kiusaus, punakaalikeitto ja oliivit. Olen tykännyt koulun ja eskarin linjauksista: oppilaat maistavat kaikkea, ruokaa pyritään ottamaan sellainen annos kuin pystyy syömään (ettei menisi ruokaa roskiin) ja santsata saa.

Vierailija
11/15 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onks se vaan koululaisten oma päässä oleva juttu, vuodesta toiseen, et kouluruoka on muka pahaa? Mä kun luen koulujen ruokalistoja niin "pizzaa, pastaa, lasagnea jne jne", ei tollasia mun kouluaikoinani ollut! Voiskohan johonkin koulun päästä syömään ja testaamaan...?

Kouluruuatthan ovat parasta mitä voi syödä mä tykkään kouluruuasta ja mä en voi ymmärtää miks jotkut voi tai kehtaa sanoo "hyi mitä tää on tää on varmasti jauhettu rotta?" Mulla meinas melkein mennä ruokahalu vitutti olisin halunut antaa kunnon läpäisyn sen pojan poskelle Sais olla 3 päivää ilman ruokaa niin katotaan mitä ne sit ruuasta sanoo

Vierailija
12/15 |
02.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluruoka on mielestäni suorastaan yököttävää!

T: jakelukeittiön työntekijä

Vierailija
13/15 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan paikkakunnasta, onko kouluruoka laadukasta. Jos ruoat tulevat omasta keittiöstä, on ruoka pääsääntöisesti hyvää. Tämä ainakin omien kokemusten perusteella. Keskuskeittiöstä tulevat ruoat puolestaan ovat mitä ovat. Välillä alakoulussa sijaistaessa melkein itkettää, kuinka ravintoköyhää ruokaa lapsille tarjotaan.

Vierailija
14/15 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos nykyään koulussa saa pitsaa niin sitten se on pahaa.

Omassa nuoruudessa 90luvulla se oli pääosin perusperunaa, jotain lihaa ja siihen vihannesta päälle. Hyvää laadukasta kotimaista toimivaa ruokaa. Perunamuusi oli parasta ja hernekeittokin teki kauppansa koska sen kanssa sai pannaria.

En tiedä onko paljon "modernisoitu" vai ei, jos ei ja samaa Suomi pöperöä saa niin pitäisi kelvata.

Vierailija
15/15 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan ammattikoulussa, että ruoka oli yleensä ihan perusruokaa. Kävin joka päivä syömässä.

Pari kertaa vuodessa oli hampurilaisia. Koko ammattiopisto meni sekaisin siitä. Siitä puhuttiin monta päivää ennen, kun perjantaina on hampurilaisia. Ja jostain syystä ruokalassa oli puolet enemmän ihmisiä jonottamassa ja syömässä. Siis semmoisista einesjutuista ne hampurilaiset itse koottiin. En tykkää eineksistä... Ei ollut kovinkaan hyvää mielestäni, mutta kyllä kelpasi suurimmalla osalle nuorista! :D