Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistan lapsuudestani, että äitini on YHDEN kerran sanonut minulle "rakas lapsi"!

Vierailija
08.02.2011 |

Muuten kyllä hoivaava jne. ei mitään traumoja jäänyt, mutta muistan tämän joulun, olin 7v ja hän kysyi että tuleppas rakas lapsi tänne, otti syliin ja jutteli minulle lahjoistani. Ikinä muulloin minua ei ole rakkaaksi lapseksi kutsuttu, vaikka sellainen koen olleeni.

Kyllä minun perheessäni ei lapselle rakkaus-sanoja säästellä! Kerron hyvin usein miten ihana hän on jne. Koen, että olisin kuitenkin lapsena sen useammin halunnut kuulla.

Miten muilla? omassa lapsuudessa? Onko teidän vanhemmat pukeneet sitä sanoiksi?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitään mitä äiti olisi sanonut mulle. No sitten vanhempana että miksi sulla on niin huono itsetunto.

Vierailija
2/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en muista, oltiinko rakkaita

minä myös kullittelen lapsiamme

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli muuten sille päälle sattuessaan helläkin mut koskaan ei sanallisesti sanonut rakastavansa eikä isäkään. Kerran kyllä äiti kutsui mua pikkuhutsuksi ja sen muistán ikuisesti. Isäni käytti näitä "lempinimiä" sitten enemmänkin. Mulla 3 lasta joille kerron joka päivä että rakastan, otan syliin ja hellin...

Vierailija
4/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosin musita että olisin KOSKAAN ollut äitini sylissä/halannut tms. Surullista. Itse en hellyyttä ja sanoja säästele.

Vierailija
5/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muista kuulleni mitään sanallisia rakkaudenosoituksia, vaikka molemmat vanhemmat pitivät hyvänä jne. Itse kerron kyllä yleensä lapsilleni monta kertaa päivässä, että rakastan heitä. Tai no, viimeistään illalla nukkumaan käydessä ja aina, jos on ollut joku isompi kiuku tai riita, kerron lapselle, että rakastan hän (sen jälkeen kun lapsi on rauhoittunut ja tilanne käyty sylissä jutellen läpi).

Vierailija
6/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mietinkin, että olenko ainut jonka äiti ei sanoilla tunteita kertonut. onkin ollut opettelu myöhemmin kertoa muille mitä tuntee.

Itse otan lapset aina syliin kun ne haluaa, halaan, silitän, pussaan, ihastelen sanoin ja elein. Ja otan syliin vaikkei ne pyydäkkään...

Että ehkä siitä joku trauma on jäänyt vaikka toisin alkuun sanoin.. Nyt tehkäämme yhdessä sukupolvien muutos :)

ap

Vierailija
7/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomasi, että tuli aika lailla kirjoitusvirheitä, hups!

Vierailija
8/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ja isäni eivät koskaan ole sanoneet rakastavansa minua. Isäni on halannut minua kerran, silloinkin valmistuessani. Siinä on koko meidän perheen hellyys. Koskaan ei kumpikaan minun kanssa mitään tehnyt, minnekään lähtenyt. Olin aina yksin. Äiti on aina ollut kylmä ihminen, isä puolestaan aina joi ja antoi minulle selkään joka käänteessä, hakkasi vyöllä ja ties millä. En minä noita asioita paljoakaan mieti, tiedostan vain että omat ongelmani tunteiden kanssa juontuvat lapsuudesta. On kovin vaikea koskettaa toisia ihmisiä, parisuhteissa se hellyyden vaikeus on tullut esille. Olen silti luonteeltani liiankin kiltti ja empaattinen.

Vierailija
9/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kyllähän siitä kaikesta hellyydestä ja huolenpidosta tiesi olevansa tärkeä ja raskastettu. En koskaan mitään sanoja kaivannutkaan, teot ovat kuitenkin paljon tärkeämpiä.

Vierailija
10/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

isä sanoi ainoastaan kännissä

äiti sanoi kyllä "tykkään susta", mutta ei koskaan "rakastan sinua"

Omat lapseni saa kyllä rakkaussanoja kuulla joka viikko vähintään.

Vierailija
11/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutenkin puhuttiin lapselle vain jos se sattui vituttamaan aikuista just sillä hetkellä. Tai no joo, kännissä sössötettiin muistakin asioista, esim. isin pettämiset ja muut käytiin purkamaan alle kouluikäiseen ja vielä kouluikäiseenkin lapseen. Ei myöskään sylitelty.

Yksi varhainen muisto on kun pyysin molemmille vanhemmille vuorollani syliin, toinen sanoi ei kiitos ja toinen nauroi "ei tod". Hain valtavan nalleni ja istuin sen syliin. :) Mitäköhän olin, n. 3-vuotias?

Omilleni annan kaiken positiivisen huomion minkä ansaitsevat. :)

Vierailija
12/12 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi ihan itkettää näitä lukiessa. Haluan ajatella, että olette varmasti olleet tärkeitä ja rakkaita vanhemmillenne, jotka osasivat vain sen, minkä osasivat ja kykenivät, omista lähtökohdistaan. Mutta silti sydän särkyy lukiessa, miten ette ole voineet enemmän lämpimiä sanoja ja hellyyttä kokea. Sai minut itkemään. Lapsi-rakkaat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi