Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä apua pahoinvoivalle nuorelle?

Vierailija
08.02.2011 |

Monimutkainen kriisi päällä tällä nuorella (yläkouluikäinen), ei ystäviä, koulunvaihto edessä, ei halua elää... Koulun kanssa sukset niin ristissä, että koulupsykologi ym. ei tule kyseeseen. Mistä voisi hakea keskustelu ym. apua??

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pitää myös nämä tahot mielessä. Erityisesti nuorisotyönohjaajan kanssa juttelusta olisi varmasti hyötyä, he ovat kuitenkin koulutettuja toimimaan nimenomaan nuorten parissa ja ovat usein luonteeltaan sellaisia, keille nuorten on helppo puhua. Et kertonut kumpaa sukupuolta lapsesi on mutta nuorisotyössä toimii usein sekä naisia että miehiä. Ja nuori kokee usein luontevammaksi puhua omista tunteistaan ja ajatuksistaan samaa sukupuolta edustavalle aikuiselle.

Vierailija
2/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pari viikkoa sitten käytiin terveyskeskuksen psykologilla. En oikein tiedä, mutta mulle jäi siitäkin vähän outo kuva. Saimme ohjeeksi sen, että keskustelemme kotona joka toinen päivä puoli tuntia näistä vaikeista asioista ja minä käyn sitten psykologin juttusilla parin viikon välein.

Tavallaan ihan hyvä ja oikea viesti oli se, että nuoren on hyvä puhua sille henkilölle, jolle kokee voivansa puhua parhaiten ja meillä se ilmeisesti sitten olen minä. Tosin lapsi olisi pienesti toivonut voivansa puhua itse esim. sille psykologille. Kaikkea ei varmasti ole ihan helppo puhua omalle äidilleen.

Itse yritän toimia lapseni parhaaksi ja erityisesti nyt huomioida kaikki mahdolliset asiat. Mutta sitten pelkäänkin, että kohta kohtelen lasta silkkihansikoin ja verhoan liiallisesti pumpuliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tietoinen SPR:n nuorten turvataloista? Sellaiseen voisit soittaa ja kysellä apuja, heillä myös maksutonta perheneuvontatoimintaa.

Vierailija
4/12 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne-Rå

Ne-Rå on Kalliolan setlementin ylläpitämä neuvontapiste, jossa sosiaalialan korkeakouluopiskelijat auttavat sinua.

Ne-Rå tarjoaa:

- Ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalvelujen hakemisessa

- Keskusteluapua erilaisissa elämäntilanteissa

- Lomakkeiden täyttöapua

- Asiointitukea mahdollisuuksien mukaan

Asiointi on maksutonta. Voit asioida nimettömänä.

Avoinna: ma-to 10-16

Palvelemme suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi

Kolmas linja 12, 00530 Helsinki

Puh.046-850 9282, info@ne-ra.fi

www.ne-ra.fi

Me emme lupaa että meillä on vastausta kaikkeen mutta autamme parhaamme mukaan etsimään tahoja ja ohjaamaan oikealle viranomaiselle joka sitten auttaa

Vierailija
5/12 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne-Rå

Ne-Rå on Kalliolan setlementin ylläpitämä neuvontapiste, jossa sosiaalialan korkeakouluopiskelijat auttavat sinua.

Ne-Rå tarjoaa:

- Ohjausta ja neuvontaa sosiaalipalvelujen hakemisessa

- Keskusteluapua erilaisissa elämäntilanteissa

- Lomakkeiden täyttöapua

- Asiointitukea mahdollisuuksien mukaan

Asiointi on maksutonta. Voit asioida nimettömänä.

Avoinna: ma-to 10-16

Palvelemme suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi

Kolmas linja 12, 00530 Helsinki

Puh.046-850 9282, info@ne-ra.fi

www.ne-ra.fi

Me emme lupaa että meillä on vastausta kaikkeen mutta autamme parhaamme mukaan etsimään tahoja ja ohjaamaan oikealle viranomaiselle joka sitten auttaa

Vierailija
6/12 |
09.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne-Råon voi ottaa yhteyttä puhelimitse tai sähköpostitse.

Ne-Rå ei ole erityisesti suunnattu nuorille vain kaikille kaikkille ihmisille eri elämäntilanteissa.

Vierailija
7/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyasenne on että joka teinillä on ongelmia, eikä hoitoon pääse monesti edes itsaria yrittäneet. Että näin on asian laita hyvinvointi-Suomessa.

Vierailija
8/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensinnäkin, koulupsykologi ja koulukuraattori eivät ole sama asia kuin koulu. Ainakin omalla lapsellani/nuorellani on ollut sukset todella pahasti ristissä KOULUN (opettajat, oppilaat ja reksi) kanssa, mutta koulypsyko ja kuraattori ovat silti olleet ihan hyödyllisiä ja avuliaita ja lapsi on kokenut saaneensa heistä apua. Näiden tehtävä ei ole olla koulun puolella, vaan miettiä sen lapsen

Julkisella puolella on perheneuvoloissa usein aika hyvää palvelua, mutta myös aika isot jonot. Ne ovat vaihtoehto, jonne voi hakeutua ihan itse. Lisäksi voi pyytää joko koululääkäriltä (tai joillain paikkkakunnilla jopa kouluterkalta) tai sit terveyskeskuksen omalääkäriltä lähetteen lähisen keskussairaalan tai yliopistosairaalan tms lasten/nuorisopsykiatrian yksikköön. Sen ei tarvitse olla mikään osastolähete, vaan esim lähete tutkimuksiin tai psykologi-keskusteluihin. Meidän lapsi sai aikanaan tällaisen, ja tulokset oli tosi hyviä. Yliopistosairaalassa todettiin sit aspergerin oireyhtymä ja lapsi pääsi avohoidon tuen piiriin, vanhemmat ja koulu sai ohjausta ja lapsi pääsi psykologien kuntoutukseen kerran viikossa 2 vuodeksi.

Psykologeja on tarjolla myös yksityisesti psykologikeskuksissa ja lääkärikeskuksissa. Löytyy ihan esim lääkärikeskusten (mehiläinen, terveystalo muut vastaavat) ajanvaraussivustoilta. TÄmä kyllä maksaa, mutta toisaalta oman lapsen kohdalla oon monesti miettinyt, että jos joku näistä kriisihuolista rahalla selviää, niin se raha kyllä aina jostain löytyy. On niin iso asia kyseessä. Mä oon tätäkin palvelua ostanut pari kertaa, joskin meillä oli silloin kyseessä se lapselle kuntoutusta antanut psykologikeskus, jossa siis tutuilta psykoilta ostettiin lisää keskusteluapua ja lisäkäynti kouluun opettajia opastamaan. Maksoi muistaakseni 80 euroa tunti, mutta voi olla, että vastaanottokäynnit on halvempia kuin noi, missä psykot tuli siis sinne koululle.

HÄmmästyttävää on se, että vaikka se kuntoutus siis kesti sen 2 vuotta, usein kriisitilanteissa ihan parista käyntikerrasta on ollut isoa hyötyä. Ei siis välttämättä tarvita mitään pitkäaikaista hoitosuhdetta, vaan pari kertaa asioidenselvittelyä ja ihan se tunne, että joku kuuntelee, voi auttaa. Äiti ei ole yhtä hyvä kuuntelija enää teinille: teini haluaa suojella äitiään ja meillä usein vielä on kohtuuton tarve "ratkaista" ne lapsen ongelmat. Mutta teinit on jo niin isoja, että äidin "ratkaisut" ei toimi - ehkä ne vaan luo lisää paineita. TÄnä syksynä medän seiskaluokkalainen meinasi hukata ohjaksensa ja yksi juttukerta koulukuraattorin kanssa riitti palauttamaan ainakin luottamuksen siihen, että kannattaa yrittää. Teidänkin kannattaa yrittää.

Vierailija
9/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monimutkainen kriisi päällä tällä nuorella (yläkouluikäinen), ei ystäviä, koulunvaihto edessä, ei halua elää... Koulun kanssa sukset niin ristissä, että koulupsykologi ym. ei tule kyseeseen. Mistä voisi hakea keskustelu ym. apua??

Perheneuvola ei hoida mielenterveysongelmia joten se on väärä osoite. Toki sieltä voi koittaa aloittaa ja sieltä neuvovat eteenpäin.

Sitten rahalla saa eli yksityinen psykologi, mutta oletan että peruspalstamamma ei halua maksaa mistään mitään, joten tervemenoa terveyskeskuksen jonoon.

Vierailija
10/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheneuvola ei hoida mielenterveysongelmia joten se on väärä osoite. Toki sieltä voi koittaa aloittaa ja sieltä neuvovat eteenpäin.

Sitten rahalla saa eli yksityinen psykologi, mutta oletan että peruspalstamamma ei halua maksaa mistään mitään, joten tervemenoa terveyskeskuksen jonoon.

samoin siellä voi saada aspua neurologisten ongelmien kanssa pähkäilyyn ja tilapäisiin kriiseihin eri asioiden suhteen. Ainakin täällä meidän paikkakunnalla. Mutta kaipa se riippuu kunkin paikkakunnan penen asiantuntemuksesta, ts. siitä, keitä siellä on töissä. Mutta kyllä sieltä yleensä aina joku psykologi ja joku psykiatri löytyy, joten alkuun pääsee aina ja monesti se riittääkin.

Toivottavasti ap on vielä paikalla saamassa näitä neuvoja.

t. nelonen

Vierailija
11/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
12/12 |
08.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaipaamaani apua ja tukea harrastuksen parista. Olin tosi ahdistunut teini ja sukset täysin ristissä mutsin ja faijan kanssa. Harrastin kirjoittamista, ja juttelin paljon tämän kirjoittajakoulun vetäjän (erään nuortenkirjailijan) kanssa. Hän ymmärsi ja hänelle oli helppo puhua.

En olisi varmasti suostunut lähtenyt mihinkään kuraattorille tai neuvolaan, mutta tämä "vieras" aikuinen on vieläkin usein mielessäni ja olen hänelle kiitollinen.

Samaa mieltä kyllä siinä, että tämän teidän nuoren olisi hyvä kyllä nyt päästä johonkin purkamaan.

Itse olen usein jälkeenpäin myös joskus miettinyt, että olisipa se iskä tai äiskä sitten vaan kuitenkin tullut ja ottanut väkisin syliin...