Miksi perhekahvilat on niin myöhään? Vai millainen rytmi teillä kotiäideillä on?!
Meidän lähellä oleva MLL:n perhekahvila on klo 10.30-12.
Olisi kiva mennä, mutta kun meillä syödään lounas klo 10.30/11 ja päiväunille mennään klo 12 mennessä. Lapset 1v 3kk ja puolilta päivin on tosiaan päästävä nukkumaan.
Kommentit (45)
ovat tosiaan sen verran herkkäunisia, että heräävät saman tien, kun tullaan sisätiloihin (kauppaan, kotirappuun). Tai ainakin toinen herää ja kohta on toinenkin hereillä...
Kesää odotellessa, en mä taida näillä säillä viihtyä tuolla ulkona piknikillä. :)
Ap.
Eli juuri lounas- ja päikkäriaikaan. Olen monasti ihmetellyt, että miten sinne jotkut ehtivät!
Olen muutaman kerran käynyt ja hirveän hanala järjestää oma menemisensä, lounas täytyy peruuttaa, syömme jotain lasten kanssa kotona, kun täytyy lähteä jo kymmeneltä. Mies menee muualle syömään, ei tule niinä päivinä lounaalle töistä kotiin jne.
Kerho alkaa meillä yhdeksältä, perhekerho ja MLL:n kahvila 9.30. Aamut on tosi leppoisia, kun on niin hyvin aikaa.
Meillä 1-, 4- ja 6-vuotiaat lapset, enkä kyllä mitenkään pysty muuttamaan niiden rytmiä. Vaikka pistäis kuinka myöhään tahansa nukkumaan, niin aina ne herää seiskalta. Eikä kukaan meidän perheestä nukahda noin vain uudestaan.
vaikka kahvilan aika on eri. Mutta niin on siis rytmikin. Ei päästä "kahville" koskaan. Vähän harmi, kun siellä kuulemma niin vähän kävijöitä.
Minä taas taivastelen sitä, että perhekahvilat alkaa niin aikaisin eli klo 9.15. Taaperon rytmi on muuttuntu alkuvuodesta myöhäiseksi, herää vasta 8.30. Yleensä yötkin nukuttu nyt huonosti, joten aamulla ollaan koko porukka hitaasti käynnistyviä. Monta kivaa juttua on jo jäänyt väliin, kun ei vain ole ehtinyt lähteä liikkeelle tarpeeksi aikaisin!
...mitä noissa perhekahviloissa tehdään ja missä niitä on? Ja minkäikäisiä äitejä/lapsia niissä käy? Mullakin kaksoset eli onko niissä tilat millaiset? Ja vanhempaa äiti-mallia :) Ja asutaan länsi-helsingissä.
Mutta jotkut ovat. Sellaisten kanssa helpoistakin asioista tulee vaikeita. Useimmat lapset kun jatkaa oikein tyytyväisinä päiväunia vaunuissa kotipihalla, parvekkeella, eteisessä, kuka missäkin. Niin helppoahan se sillä tavalla on. Mutta herkät tosiaan heräävät ihan olemattomastakin, niin se kyllä rajoittaa monenlaisen kivan tekemisen kanssa.
Ikävä kyllä maailma pyörii radallaan, eikä teidän lasten heräämisherkkyys sitä miksikään muuta. Joten kuitenkin ainoa vaihtoehto on, että te sopeudutte maailmaan. Lohduksi sanottakoon, että valtaosalla herkkäunisiakin ne unet vahvistuvat, kun ikää tulee lisää. Joskus vielä saattaa koittaa se aika, kun saat kannettua nukkuvat lapset vaunuista tai autosta omiin vuoteisiinsa. Mutta siihen voi vielä mennä useampikin vuosi kyllä...
Tuohon väliin osuu kyllä valtaosalla perheitä sekä lounas että päiväunille käyminen. Ainahan lapsille voi sen lounaan ottaa mukaan, mutta mä en kyllä jaksaisi omaakaan lounasta odottaa klo 13 jälkeen asti. Pitäisikö tuossa omakin lounas ottaa kahvilaan mukaan?
hyviä päikkäreitä rattaissa.
Meidän poika nukahtaa helposti rattaisiin, mutta herää 45 min kuluttua, näin ihan vastasyntyneestä. Nyt on 1v3kk ja pinniksessä se nukkuu 2-2,5t päikkäreitä.
asennoitunut lasten syntymästä asti, että mennään tuollaisiin vauva-äiti-juttuihin mukaan jos ehditään ja pystytään. Itse olen käynyt kahvilassa kerran ja se meno ja meiniki oli sen verran vauhdikasta ja lapset vipelsivät koko ajan eri suuntiin, etten mennyt enää toiste. Ei siis puhettakaan, että olisin saanut "rauhassa" jutella aikuisten juttuja aikuisten kanssa. Suurin osa äideistä katsoi mua kuin vähämieleistä, kun juoksin hikisenä ympäri taloa kahden lapsen perässä enkä ehtinyt kuunnella kenenkään aikuisen tarinoita loppuun.
Kyllä se siitä ap,! :) Tsemppiä kaksosarkeen!
Ikävä kyllä maailma pyörii radallaan, eikä teidän lasten heräämisherkkyys sitä miksikään muuta. Joten kuitenkin ainoa vaihtoehto on, että te sopeudutte maailmaan..
Luulin vain, että kaikki perhekalhvilat ovat samaan, tiettyy ´kellonaikaan. ja mietin ratkaisuvaihtoehtoja. :)
Ap.
kymmentä minusta tuo aika olisi ihan hyvä. Ja ei se kerta viikossa vähän eritavalla haittaa ketään ja todellakin sinne voi ottaa lounaan mukaan. Niin niissä minusta muillakin on. Meillä tosi useat menevät vasta 12 aikoihin syömään puistostakin ja hyvin harva on ennen kymmentä missään mutta tapansa kullakin.
joten on vähän turhaa kuvitella, että jokainen voitaisiin erikseen huomioida.
Me ollaan aamu-unisia, ja heräillään normaalisti yhdeksän jälkeen. Meillä taas ei olisi mitään mahdollisuuksia mennä kerhoon, joka alkaa 8.30, kun ei viitsi lapsia repiä kesken unien kerhon vuoksi.
Se vauvakahvila jossa itse aikanaan kävin taisi olla 12 - 14 tai jotain sellaista. Monesti oli niin, että jotkut vauvat nukkuivat ja äidit saivat kahvitella ja jutella toisten äitien kanssa rauhassa. Yleensä vauva kyllä heräsi ja ehti kuitenkin mukaan touhuihin.
Mitä mieltä muut kotiäidit ovat? Voisitteko puhua perhekahvilan vetäjille, että aikaistaisivat? Saattaisi tulla enemmän väkeäkin. Me käymme avoimessa päiväkodissa ja siellä on oikein passelit aukioloajat 9-13.
Ainkin puistossa on enemmän väkeä klo 9.30-10.30, kuin myöhemmin. Rytmiä on koitettu muuttaa siinä onnistumatta. Enkä nyt viitsi sekoittaa tilannnetta kovasti, kun meillä on sen verran hankalaa aikaa ollut eka vuosi. Saavat nyt mennä niin kuin ovat itse rytmikseen valinneet. :) Ap.
Hei
Ymmärrän kyllä tämän pointin. Herkkäunisten kaksosten kanssa ensimmäinen vuosi ei varmasti ole ollut helppo. Meillä oli myös herkkä nukkuja (ja hankala nukutettava) esikoinen ja rytmeihin täytyi kiinnittää huomiota. Silti kerhopäivinä joustettiin, koska ne olivat molemmille mieluisia. Usein kävi juuri noin, että lapsi nukahti kotimatkalle ja heräsi pihassa. Sitten yritin saada vielä iltapäivästä pienille torkuille. Joskus yritin parhaani mukaan valvottaa kotimatkan pitämällä selkänojaa ylhäällä, höpöttelemällä jne. Joskus lykin niitä vaunuja ympäri lähikatuja sen kaksi tuntia ja otin oman kuntoilun kannalta. Ajattelin, että kun olen kuitenkin kotona joka päivä, ei ole vaarallista, jos yhtenä kahtena päivänä menevät rytmit sekaisin. Kuitenkin jotkut joutuvat jo 1-v. sopeutumaan päiväkodissa joka päivä isompien rytmiin.
kyllä ap:n kannalla rytmistä
ja musta loogisinta olisi pitää kahvilaa esim. 9.30-11.
Kyllähän päiväkodissakin lapset ovat jo nukkumassa klo 12 aikaan ja lounasta syödään klo 11:n pintaan. Koeta ehdottaa, jos aikaa saataisiin muutettua.
tuo aika myöhään, meillä on 9.30-11.00. Oikein hyvä aika, kahvilan vetäjäkin on itse kotiäiti ja ne omatkin lapset ehtii hyvin lähettää kouluun ja saada pienemmän valmiiksi ja keitellä kahvit meille muille.
Kaikki ehtivät sitten hyvin kotiin päiväuniajaksi (ja me ehditään syödä lounaskin ennen unia). Jäisi ehkä käymättä kahvilassa, jos olisi noin myöhään.
Oletko kysynyt miksi kahvila on noin myöhään?
Kun lapset oli pienempiä. Heräävät edelleenkin 6-7 välillä itsestään ja ovat klo 11 lounaalla ja sitten päikyillä. Perhekahvilat, vauvajumpat yms. aina hirveän "myöhään", joten kerran parin kokeilun jälkeen jäi siihen. Eikä auttanut, vaikka oli ruuat mukana, kun heräsi rattaista vartin kotimatkan jälkeen eikä sammunut uudelleen. :( Se siitä omasta ajasta.
Ota lounas mukaan niin sinä saat itsellesi omaa aikaa, kun lapset nukkuu vaunuissa.