Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toimeentulotuesta esimerkki:

Vierailija
06.02.2011 |

Exä laittoi tililleni 60 € lapsille ruokarahaa. Olen työtön, etsin kyllä töitä.

Tämä 60 € vähennettiin sitten tuesta. Exä sanoi mulle, että mun ei tarvitse maksaa sitä takaisin. Mutta jos maksan, niin senhän sossu kai sitten maksaa mulle takaisin seuraavan kuukauden tuessa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole otettu tulona. Siis kun selvästi (alleviivaan vielä) tiliotteesta näkyy: laina sille ja sille ja sitten takaisin maksu siltä ja siltä.

Vierailija
2/12 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei otettu huomioon viime kesänä mitään pikkulainoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vähentävät toimeentulotukea.

Jos olen maksanut ne seuraavassa kuukaudessa takaisin, sitä ei ole otettu huomion menoina.

Ihan sama vaikka tiliotteessa kuinka lukisi, että lainaksi annettu tai että laina maksettu.

Kaikki saamani on vähennetty, mitään takaisin maksamaani lainaa ei ole huomioitu.

Vierailija
4/12 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedä maksaako, mut kantsii tosiaan ottaa käteisenä exän apu vastaan niin ei tarvi miettiä.

Vierailija
5/12 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en voinut tuolloin saada sitä käteisenä.

Mua vaan naurattaa, että joku ruokarahakin exältä saatu siis, vähennetään.

Vierailija
6/12 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ihmisillä on joku joka auttaa, ei yhteiskunnan tarvitse

Vierailija
7/12 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle siirelee äiti vähän väliä rahaa tilille, ja selitän niihin, että "lainaa", "koulukirjoihin" jne eikä vielä koskaan ole vähennetty tuesta. Mulle jopa on sossusta sanottu, että mikäli ei ole mikään vakituinen tulo (että äiti joka kuukausi maksaisi vaikka 100) niin eivät huomioi..

Ja jos maksat sen takaisin, et mun mielestä saa sitä kyllä sossulta.

Vierailija
8/12 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä rahaa enää silloin huomioi kun takaisin maksat.

Lainan katsovat kyllä tuloksi, mutta lainan takaisin maksamista eivät katso menoksi.

Veljeni oli muutamia vuosia sitten semmoisessa tilanteessa, että joutui hakemaan rahaa sossusta. Silloin kun lainattiin hänelle rahaa, annettiin se käteisenä ettei vähentäisi tt-tukea.

Vierailija
9/12 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnekkaita on ne joiden sossuntäti ei noudata pykäliä.

1. Oma äitini laittoi tililleni 100 euroa ja minä maksoin sillä samantien autokoululaskun. Kuitit oli tallessa. Ei kelvannut. Katsottiin, että olen saanut 100 euroa rahaa, mutta ei huomioitu sitä, että maksoin sillä autokoululaskun.

2. Kaverini laittoi tililleni 20 euroa ja ostin sillä summalla hänelle puheaikaa netin kautta, mikä näkyy tiliotteissa. Ei kelvannut. Katsottiin, että olen saanut 20 euroa rahaa, mutta ei huomioitu sitä, että olin ostanut kaverille puheaikaa.

3. Siskoni laittoi tililleni 400 euroa juhlapaikan tilavuokraan, kun järjestelimme äitini 50 vuotis syntymäpäiviä. Maksoin summalla tilavuokran. Kuitit oli tallessa. Ei käynyt. Katsottiin, että olen saanut 400 euroa ylimäräistä ja ei huomioitu, että maksoin sillä juhlapaikan tilavuokran ja en saanut 2kk toimeentulotukea, koska oli "ylijäämää".

4. Exä laittoi lapsen talvivaatteisiin rahaa 100 euroa ja kuitit otin talteen. Ei käynyt. Olen saanut liikaa rahaa.

Periaatteessa ymmärrettävää, mutta jos saa selkeästi joltain rahaa johonkin tarkoitukseen ja on kuitit tallessa niin ei pitäisi pilkkua nussia.

Pykälien mukaan sossu huomioi kaiken ylimääräisen tuloksi, riippumatta siitä mihin ne rahat on tarkoitettu. Siksipä kaikki raha kannattaa ottaa käteisenä, sillä vaikka tiliotteessa näkyisi, että siskosi antoi sinulle tänään 100 euroa ja seuraavana päivänä olet siirtänyt saman summan siskollesi takaisin. Katsotaan, että sinulla on 100 euroa ylimääräistä rahaa vaikka näin ei oikeasti ole.

Vierailija
10/12 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytäisin siskoani laittamaan tililleni 100 euroa. Siirtäisin sen heti takaisin hänelle. Sisko siirtäisi sen uudestaan tililleni. Jne.

Kuukauden aikana sisko ehtisi laittaa sen saman satasen varmaan ainakin kymmenen kertaa tililleni. Jos sossu laskisi, että olen muka saanut 1000 euroa siskolta, niin hah hah haa, oikein nautin jo ajatuksesta, miten niittaisin sen oikeudessa.

Vierailija
11/12 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyytäisin siskoani laittamaan tililleni 100 euroa. Siirtäisin sen heti takaisin hänelle. Sisko siirtäisi sen uudestaan tililleni. Jne.

Kuukauden aikana sisko ehtisi laittaa sen saman satasen varmaan ainakin kymmenen kertaa tililleni. Jos sossu laskisi, että olen muka saanut 1000 euroa siskolta, niin hah hah haa, oikein nautin jo ajatuksesta, miten niittaisin sen oikeudessa.

Meidän nelihenkinen perhe on odottanut valituksiinsa ja muutoksenhakuunsa vastausta hallinto-oikeudelta jo yli vuoden. Kyse ylijäämästä (500euroa), jonka seurauksena olimme vähällä saada häädön (oikeasti tätä rahaa ei ollut käytössä).

Itkien pyysin virkailijoita, että ymmärtäisivät nyt INHIMILLISESTI tilannetta, mutta he puistivat päätään ja sanoivat, että ruoka-apua saadaan diakonilta. Heillä ei ole apua tarjolla meidän tilanteeseen eivätkä voi harkinnanvaraisuutta käyttää, kun laskelma on jo oikeaoppisesti tehty.

Eipä siinä tilanteessa paljon hahhahhhattanut.

Ihmettelenpä vaan, että mihin hiivattiin sitä ylipitkää sosiaalialan koulutusta sossussa oikein tarvitaan, kun heillä on siellä tarkat ohjeet mihin rahaa myönnettään ja mihin ei. Pääpiirteissään se menee niin, että rahaa myönnetään vain pitkäaikaisasiakkaille, sillä muuten "ihmiset vain huijaisivat" heiltä rahaa.

Vierailija
12/12 |
06.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä erkkikin tietää, että joka ikinen tilille tullut euro on tuloa. Siksi ei ikinä kannata pyytää ketään laittamaan tilille rahaa, koska sossu sen kuitenkin vähentää.