Parhaat vinkkisi alkuraskauden pahoinvointiin?
Taas tätä kroonista kuvotusta kellon ympäri (rv 6+6). Onneksi ei ole vielä tarvinnut oksentaa. Huonompaakin on aikaisemmissa raskauksissa ollut. En varmaankaan ole yksin pahoine oloineni. Jaapa parhaat vinkkisi, jolla helpotat oloasi?
Minä olen lähinnä huomannut, että pitää mussuttaa jotakin kaiken aikaa. Sillä saa olon pysymään, jos en nyt hyvänä, niin melkein elossa olevana. Tällä hetkellä menee mandariinejä ja leipää. Ovat varmaa tämän jälkeen taas yökkölistalla. Yökkölista kasvaa raskaus raskaudelta...
Kommentit (13)
syö sitä mikä himottaa. mä selvisin pitkälle salmiakilla, hapankorppu oli myös kiva.
auttoivat minua. Samoin kivennäisvedet ajoittain.
Ekassa raskaudessa en voinut paljon muuta syödäkään kuin mehujäitä pari ekaa kuukautta. Myös jääkaappikylmät kurkut, porkkanat ja omenat olivat hyvää naposteltavaa joka meni alas.
Lepo ja lääke (itselläni vain antihistamiini). Ja syödä pitää muistaa, vaikka kaiken oksentaisikin.
ja pahoinvointirannekkeet, sillä mentiin 7 viikkoo ;o) ja jos hiukankaan helpotti, niin sit mitä mieli teki hiukankaan. Kylmät viinirypäleet ja vihreät omput...
Nyt kaks viikkoo ilman ellotusta
viikkoja 9+5 ja saman asian kans painin ja jos samalla kaavalla menee niin pahoinvointia on vielä piiiiitkästi jälellä, joissakin raskauksissa ihan loppuun asti.
Kätilö lohutteli että ole iloinen, että vauvasi todennäköisesti voi erittäin hyvin kun on noin rajua pahoinvointia, ainut ero tähän raskauteen on se ettei oksentaa tarvi, onneks.
Mutta se vellova olo.
Minulla sama, pakko syödä ja puputtaa melkein koko ajan jos haluaa että olo on etes vähän siedettävä. Toinen ongelma on se että on hirveen vaikea päättää mitä suuhun laittaa ettei vain olo pahenisi, kahvia en juo, sokeri tuntuu lisäävän pahoinvointia eli sitä mahollisimman vähän.
Ärsyttää vain kun paino alkanut nousta ihan kamalaa vauhtia, tuon jatkuvan syömisen takia. :(
En kyllä osaa neuvoa. Pidän takin taskussa aina kovia karkkeja mukana jos matkalla alkaa oksetuttaa, äkkiä karkki suuhun, niin helpottaa pahimpaan.
että minun ei kannattanut turhaan vältellä oksentamista, sillä itse asiassa oksentaminen hieman paransi oloa. Poikaa odottaessani pystyin jopa syömään "normaalisti" oksennettuani. Tyttöjä odottaessa mikään ei maistunut vaan kaikki yökötti. Mutta siis tietysti joka paikassa ei halua olla koko aikaa oksentelemassa ja mahdollisuuksien mukaan nielee kuvotuksen, mutta kotona olen kyllä oksennellut. Puhdas pytty ja vesilasi vessassa auttavat. Yökkäysten välillä vain paljon vettä sisuksiin, niin ei maistu niin pahalta ja ei tarvitse tyhjää yökkiä. Ja jos vika lasillinen pysyy sisällä, niin ei nestehukkakaan iske niin helposti. Mutta vinkkini siis on, että kannattaa kokeilla, ei se oksentaminen välttämättä niin kamalaa ole kun oppii tekniikan :)
Ai niin, joku supersuloinen pikkunuttu tai potkupuku voi myös antaa tarkoitusta koko touhulle...
Ai niin, joku supersuloinen pikkunuttu tai potkupuku voi myös antaa tarkoitusta koko touhulle...
Hyi helvata, mulla olisi lentänyt yrjö välittömästi tuollaisten tarvikkeiden näkemisestä, vaikka vauvoista tykkäänkin. Tuon pahoinvoinnin kourissa vaan jokaikinen vauvajuttu sai vaan voimaan entistä huonommin. Ultrassa varsinkin meinasi laatta lentää...
T. Superoksentaja
Toisinaan mulla pahaa oloa veivät pois ihan rasva ja suola, siis viikossa saattoi mennä parikin pikaruokahampparia, joita ei muuten tulisi edes mieleen syödä. Aamut lähti käyntiin kirsikkatomaateilla ja appelsiinimehulla, mies toi ne aina sängyn viereen aamulla niin sain "lievitystä" jo ennen kuin ehdin kunnolla edes herätä. Mehujäät ja mehukeitto olivat myös aika kuuma sana. Mulla tosin ei pahoinvointi missään vaiheessa ollut mitenkään erityisen voimakasta, muistan oksentaneeni ehkä kerran. Sen verran ikävää kuitenkin, että lauloin hallelujaa kun se rv 12 jälkeen oli jo ohi :)
Teillä kaikilla muilla vaikuttaa syöminen auttavan pahoinvointiin - itselläni päinvastoin, mulle tulee huono olo aina pian syömisen jälkeen... Ihan sama mitä syö, vähän ajan kuluttua alkaa kuvottaa ja sitä sitten kestääkin. Nyt jo rv 14+0 ja edelleen sama jatkuu, tosin vähän on onneksi lieventynyt. Ekasta neuvolasta oon laihtunut yli 3 kg, kun ei pysty syömään paljoa - no eiköhän noi jossain vaiheessa takaisin oteta :)
Tohon salmiakkiin: mä luin jostain, että sitä saisi syödä max 100 g viikossa (liika määrä voi vaikuttaa negatiivisesti lapsen oppimiseen myöhemmin), joten onkohan toi nyt ihan hyvä ohje? Itsekin oon ollut aina salmiakkihiiri ja harmittaa kun joutuu rajoittamaan...
Kuinka te voitte töissä käydä edes? :o
raskauden alkuaikana ihan hirveä kuvotus. Ja ainoa mikä mulla auttoi, oli oksentaminen. Oksensin muistaakseni noin kolme viikkoa joka ikinen päivä vähintään kerran, pahimmillaan ehkä tunnin välein. Olin ihan kuollu välillä mut mikään ei tehonnu. Aamulla jos joi lasin mehua jo ennen sängystä nousemista, viivytti se oksentamista vähän aikaa, ilman mehua se oli samantien sängystä vessaan. Terkkari mua kans lohdutteli että vauva voi varmasti hyvin kun noin rajuna tulee olot. Mutta oli kyllä vatsalihakset kipeenä välillä. Pikkuhiljaa sitten oksentelut väheni mutta oli se vaan aikamoista :S
Kuinka te voitte töissä käydä edes? :o
Ei huvita toitottaa koko maailmalle, että olen raskaana rv 6 ja minua kuvottaa ja oksettaa. Pitää näytellä muka normaalia. Toki tälläinen kroonistunut vatsatauti syö työtehoja. Ärsyttävää, kun muutenkin olisi kiire, mutta itse hidastuu kolmasosaan normaalista.
Miten selviää, riippuu varmaan paljon työn luonteesta.
Primperan.