FB-käyttäjä: tarkista ettei tietosi ole jaossa Badoo-treffisivuilla!
Muutama tuttu juuri löysi itsensä sieltä: nimi, kotipaikka ja valokuva kaikkien nähtävillä.
Badoo ottaa tiedot facebookista, jos on varomattomasti hyväksynyt joitain sovelluksia eli antanut niille vahingossa luvan käyttää tietojasi.
Selasin itse sivua ja pelkästään haulla "nainen 25-30 vuotta", löytyy lähes 10 000 "deitti-ilmoitusta" Badoosta. Ilmoitukset on selvästi feikkejä: kaikissa sama, huonolla suomella tehty lause (esim. haluan tavat tänään mies 24-36 vuotta kanssa), monet asuinpaikat on väärin kirjoitettu ja monissa ilmoituksissa kuvana on muualle selvästi tarkoitettuja kuvia: hääkuvia, äitejä ja lapsia, pelkkiä lapsia jne. Joissain ilmoituksissa näkyy henkilön KOKO NIMI!
Järkyttävää ajatella, että lähes 10 000 naisella on netissä deitti-ilmoitus omalla kuvalla ja nimellä ja asuinpaikalla ilman, että he tietävät asiasta! Jos siis YHTÄÄN epäilet, että olet vahingossa saattanut antaa jollekin sovellukselle oikeudet käyttää fb-tilisi tietoja TARKISTA!! Ja jos törmäät tuttusi profiiliin siellä, niin varoita ihmeessä heitä!
Tämä on nyt aika varoittava esimerkki miksi netissä pitää KOKO AJAN olla varuillaan kun jakaa omia tietojaan!!!
Kommentit (16)
asuinpaikkaa, ikää eikä sähköpostiosoitetta. Hankala etsiä...Ja tuskinpa omaa profiiliani siellä ilman osoitetta olisikaan?
Menee sinne sivuille http://badoo.com/dating/finland/
ja rajaa hakuehdot niin, että ne pätee sinuun. Sitten ei auta kuin selata... Kaikki tarkennettu haku vaatii oman käyttäjätilin luomista ja sitä ei ehkä kannata alkaa tehdä.
Mulla ei näy profiilissani asuinpaikkaa, ikää eikä sähköpostiosoitetta. Hankala etsiä...Ja tuskinpa omaa profiiliani siellä ilman osoitetta olisikaan?
Mutta... en ole varma tästä, mutta jos antaa sovellukselle käyttöoikeudet omiin tietoihin, niin sehän pääsee silloin käsiksi myös sellaisiin tietoihin, mitkä ei näy profiilissa kavereille?
Eli vaikka olisit rajannut etteivät edes kaverisi näe ikää, asuinpaikkaa tai spostiosoitetta, niin jos olet ne tiedot antanut FB:lle ja annat luvan jollekin ohjelmalle luvan päästä tietoihisi (niin kuin ne kai aina melkein vaatii?), niin myös ne tiedot mitä kaverisi ei näe, voi päätyä sinne ohjelman luojalle.
Oliko niin, että jos joku kaveri oli kirjoittanut sinusta jotakin, niin tiedot päätyi tuonne??
Eräs tuttavamme alkoi jokin aika sitten saada viestejä joltain venäläisnaiselta, joka sanoi löytäneensä tämän deittipalstalta. Jossa tämä ei ollut ollut. En jaksanut kahlata katsoakseni, olenkohan minäkin siellä tai joku tuttu. Mutta harvinaisen paljon yli 85-vuotiaita lapsenkasvoisia siellä on. Mihin tästä voisi ilmoittaa?
Oliko niin, että jos joku kaveri oli kirjoittanut sinusta jotakin, niin tiedot päätyi tuonne??
Mun täytyy myöntää etten tiedä miten ne sieltä saa pois, kun omia tietoja ei sieltä löytynyt.
Mut ilmeisesti jos siis on klikannut sellaista "katso mitä kaverisi Maija Mehiläinen on sinusta kirjoittanut" linkkiä ja hyväksynyt sieltä sen sovelluksem, niin on tuonne päätynyt.
sivuilta löytyy tällänen ohje tilin poistamiseksi:
Miten poistan profiilini?
Kirjaudu sisään ja mene Asetukset sivullesi ja klikkaa sieltä “poista profiili” linkkiä vasemmalla ja seuraa ohjeita.
että monet alaikäiset antaa FB:ssä väärän syntymäajan voidakseen luoda profiilin. Miltäs kuullostaa se, että jonkun 11-vuotias muksu kirjautuu FB:hen valehtelemalla olevansa 21 ja nyt Badoon kautta alkaakin tulla spostiin treffikyselyjä?
kannattaa antaa väärä syntymäaika ;-D
Pääsin sieltä kyllä heti pois kun huomasin olevani siellä, salasana tulee sähköpostiin.
Omalta paikkakunnalta oli yli 600 henkilöä vaikka on melko pieni paikka tämä. Muutama tuttukin.
Niitä salaisia tietoja ei sinne tule, minullakaan ei näy fb:ssä esim. asuinpaikkaa joten siinä "treffi-ilmoituksessani" oli väärä kaupunki.
Pääsin sieltä kyllä heti pois kun huomasin olevani siellä, salasana tulee sähköpostiin.
Omalta paikkakunnalta oli yli 600 henkilöä vaikka on melko pieni paikka tämä. Muutama tuttukin.
Niitä salaisia tietoja ei sinne tule, minullakaan ei näy fb:ssä esim. asuinpaikkaa joten siinä "treffi-ilmoituksessani" oli väärä kaupunki.
Huh, no se on helpottavaa kuulla, ettei salaiset tiedot sinne pätkähdä. Silti jotenkin järkyttää että tollanen sivusto voi muka laillisesti pyöriä!
Hän oli jonkin kysymyssovelluksen avannut ja sitä kautta antanut (tietämättään) luvan tuolle kyseiselle ohjelmalle päästä myös kaverien profiileihin. Itse en noita sovelluksia ole koskaan harrastanut.
Minä en kliksauttele tuollaisia niin en sinne päädy.
en tiedä olenko badoossa mut alan epäillä että olen koska alkanut tulla yksityiviestejä fb:n. En kyllä löydä itseäni ja aika suppae haku tuolla on...
Mene tähän osoitteeseen
http://www.facebook.com/social_graph.php?node_id=107433747809&class=App…
Näyttää ketkä kavereistasi ovat Badoossa. Jotenkin saa poistettua koska pari kaveria oli mutta ei ole enää
jos kaverisi hyväksyy sovelluksen, se kaappaa kaverilistan nimet ja kuvat treffipalstalle. Siis jos et ole huomannut estää kavereiden sovelluksia.
Näin kävi minulle. Tämä ilmoitus tuli seinälleni, että kaverini on minsuta tehnyt jonkun testin ja blaa blaa. En kiinnittänyt siihen huomiota vaan poistin sen. Kohta alkoi sähöpostiini tulla treffikutsuja.
siellähän on ihan lapsiakin ja kuvien perusteella varmasti alle 18!