rv 9+2, tänään oli ultra, eikä sykettä näkynyt:(
eli tänään oli ultra, "vauva" näkyi, muttei sykettä.. ilmeisesti viikot vastasivat 7+5. eli 1,5vk sitten menehtynyt :(
lääkäri laitto lähetteen sairaalalle, jossa vielä tarkistetaan asia ja sitten lääkkeelinen tyhjennys..
olisiko kellään kokemuksia, miten tuo "tyhjennys" tehdään? ollaanko sairaalassa? ym...?
aika surullinen mieli ollu koko päivän..
Kommentit (28)
Otan osaa, inhottavin uutinen mitä odottaa saattaa. Mulla oli lääkkeellinen tyhjennys aikoinaan, sain sairaalasta oman huoneen. annettiin lääke ja jokin särkytabletti...nukuin aika pitkään siellä, ei vaan voimat riittäny mihkään "kävele ympäriinsä et lääke vaikuttaa nopeammin". samana päivänä sitten yksin kotio, ei kivaa.
haleja, voimia ja jaksamisia sulle
mahdollistahan sekin on, mutta eikö noilla viikoilla pitäisi syke kuitenkin näkyä?
-ap-
hyvä ystäväni mieleen joka oli menossa kaavintaan ja kun tarkistivat vielä ultralla niin pieni sydänhän siellä löi ja nyt on 1,5 vuotias ihana tyttö. Voimia!
jos sydän sykkisikin, kun menee sairaalaan. mutta varmasti toive ajattelua. kun ultran mukaan olisi kuitenkin ollut 7+5 niin kyllähän sydämmen pitäisi silti sillon jo sykkiä. ainekin näin luulen..
-ap-
ellei sitten lääkäri arvioinut sitä väärin? Oliko gyne?
tyhjennys oli kivulias, mutta lopulta Panacod ihan auttoi. Taisin olla viitisen tuntia sairaalassa, ei paljoa vuodellut enää kotona.
On sama kokemus. Lääkkeet sain kotiin, ne aiheuttivat vain "synnytyspoltot" muttei tulosta. Kahdesti yritettiin, sitten jouduin kaavintaan. Siinä vaiheessa se oli helpotus. Kolme kuukautta kaavinnasta ja olin raskaana ja sillä kertaa kaikki meni hyvin, toivottavasti sinullakin!
oli siis kyseessä.
no, tällä viikolla varmistuu miten käy.
jotenki sitä vaa toivoo että lääkäri ei vaan osannut sykettä katsoa.... mutta täytynee valmistautua tyhjennykseen..
tarviiko tyhjennyksen jälkeen sairaslomaa?
-ap-
Ultrassa näkyi vain pussi, ei sykettä..
Th epäili heti tuulimunaraskautta, sanoi, että alkio todennäköisesti tulee itsestään ulos parin viikon sisällä. Antoi ultra-ajan kahden viikon päähän jos ei ole tullut ulos sillä välin.
Ei tullut ulos ei ja menin sitten ultraan, mieskään ei lähtenyt mukaan kun asia oli niin selvä, että mitään vauvaa ei ole ja surutyökin tehtiin sen kahden viikon aikana..
Oli yllätys melkoinen, kun siellä "merihevosen" sydän sykkiä jumputti ihan kunnolla.
Raskausviikkoja oli parisen vähemmän kuin luultiin alussa.
Nyt se minun tuulimuna on 11- vuotias reipas poika, jota isänsä on tällä hetkellä hakemassa judosta..=)
Toivon sydämestäni, että teidän käy yhtä hyvin..=)
Minä vaan selvisin siinä mielessä helpolla, että kohtu tyhjeni spontaanisti ennen kuin ennätin sairaalaan. Sairaalassa ultrasivat ja totesivat, että kohtu on jo tyhjä. Olin kyllä sen jo tiennyt, sen verran kauhea se vuoto oli.
Minä ymmärsin sairaalan ohjeista, että lääkkeellinen tyhjennys voi olla kivulias. Täällä on ohjeena, että ensimmäiset tabletit otetaan sairaalassa, ja kun vuoto alkaa, pääsee kotiin ja loput tabletit otetaan kotona. Sitten käydään kontrollissa sairaalassa. Ja saattaa mennä monta päivää ennen kuin keskenmeno käynnistyy, joten pyydä ihmeessä sairaslomaa. Saat myös Panacodia reseptinä, Buranaa ei suositella, se saattaa vähentää vuotoa.
varmasti olleet ihanan "sokaisevia" yllätyksiä, kun syke ja vauva onkin löytyneet! :)
toivotaan parasta ja varaudutaan pahimpaan...
-ap-
hyviä tai huonoja, niin haluaisin mielelläni kuulla niistä!
kiitos :)
-ap-
Homma meni niin, että ystäväni otti edellisenä iltana jotkut tabletin suun kautta kotona ja sit aamulla meni sairaalaan ja siellä laitetettiin kohdun suulle pari tablettia ja n. 5h niin alkio tuli itsellään ulos. Sit tehtiin jotain tutkimuksia vielä, mut aika nopeesti hän pääsi kotiin. Yöksi piti olla valvoja, eli ei saanu olla yksin - ja siksi olinkin hänen kanssaan.
Noin viikon kuluttua piti käydä jossain verikokeessa sit vielä.
Ei ollu kovin kivuliasta kuulemma, särkylääke auttoi - kivut olivat sis verrattavissa suht voimakkaisiin kuukautiskipuihin.
Mulla eka km 2008, rv piti olla 11-12 mutta alkio li kuollut kohtuun rv 8+6. Toinen km syksyllä 2010, ali kuollut heti alussa 5-6, sykettä etsittiin viikolle 8+jotain asti ennen kuin uskottiin.
Molemmat tyhjennykset aloitettiin lääkkeillä. Ekalla kertaa sain lääkkeet kohdunsuulle sairaalassa, jossa olin muutaman tunnin. Aivan järjettömät synnytyskivut tulivat sitten illalla kotona. Olin todella huonona, vuosin hirmuisesti ja tuskat olivat todella kuin synnytyksessä. Tokalla kertaa sain lääkkeet sairaalasta mukaan ja käskyn mennä kotiin ottamaan ne. Olin jo "konkari" asiassa. Silloin kivut olivat normaalin menkkakivun luokkaa.
Valitettavasti kummallakaan kerralla ei kohtu tyhjentynyt kunnolla vaan jouduin lopulta kaavintaan. Ekalla kerralla mua ei uskottu kun valitin käsittämättömän pitkään jatkuvaa ja runsasta vuotoa. Edes kuume ei saanut kenelläkään kelloja soimaan ennen kuin itse hoipuin sairaalaan. Dg oli kohtutulehdus ja lähdetiinkin sitten kaavintaan ihan pikapikaa. Tokalla kerrallaoltiin hyvin huolellisia ja ultrattiin ja kaavitiin jo kolmen-neljän päivän päästä kun havaittiin, ettei materiaali ollut tullut ulos.
Tutavapiirini ja omistakin kokemuksista voisin sanoa, eti yhtä selkeää kaavaa ole miten lääkkeellinen tyhjennys sujuu. Joillain ihan heittämällä, jotkut sitten kokevat kaavinnat ja tulehdukset ja kaikki.
Joka tapauksessa voimia sulle. Joskus, mutta valitettavan harvoin sattuu näitä ihmeitä, jolloin km-diagnoosin jälkeen alkio onkin elossa (mun kummipoikani on sellainen). Ikävä kyllä ne ovat poikkeuksia...
Minun ensimmäinen raskauteni paljastui tuulimunaksi rv12 ultrassa. Muistan aina sen kylmän tuulen, joka alkoi lääkärin sanoista: "Kohtu ei vastaa viikkoja".
Mutta sinulla on tietenkin vielä toivoa, koska alkio näkyi! Hyvä tietenkin varautua myös siihen pahimpaan vaihtoehtoon.
Omalla kohdallani lääkäri kirjoitti saman tien reseptin Cytoteciin (+Panacodiin). Marssin itkuisin silmin aurinkolasit päässä apteekkiin ja sieltä kotiin. Otin lääkkeet ja vuoto alkoi samana iltana. Kivut olivat melko pienet, hieman pahemmat kuin pahimmat menkkakipuni. Panacod auttoi hyvin. Henkiset tuskat olivatkin sitten paljon pahemmat. Minulla oli tosi petetty olo, kun olin ollut 12 viikkoa "raskaana" jostakin tyhjästä pussista...
Seuraavana päivänä menin töihin. Lääkäri suostui tähän, sillä olin opena+reksinä pienellä koululla ja seuraavana päivänä oli vuoden eka koulupäivä. Sanoin, etten kerta kaikkiaan voi olla ekaa päivää sairaslomalla... Rankkaa oli, mutta selvisin :)
Nyt minulla on kaksi ihanaa tyttöä!
tuulimuna rv12. sain sairaalassa jo jonkun valmistavan lääkkeen tyhjennykseen ja käskyn ottaa kahden yön päästä loput lääkkeet. Meni jo seuraavana päivänä valmistavista itsekseen kesken. Synnytyssupistuksia tuli muutama kipeä ja se oli sit siinä. Paljon helpommin sujui kuin uskalsin kuvitella. Sain viikon sairaslomaa ja se teki hyvää!
Kyseessä oli tuulimunaraskaus (takana myös 2 keskenmenoa). Itse tyhjennys tehtiin kotona. Sai valita teenkö itse kotona vai tehdäänkö sairaalassa. Jos tehdään kotona, paikalla piti olla joku toinenkin henkilö. Sain sairaalasta särkylääkkeet jotka piti ottaa hieman ennen tyhjennystablettia. Tyhjennystabletti laitettiin emättimeen. Muistaakseni siitä 6 h päästä otettiin uudestaan tabletteja ja särkylääkettä ja vasta puolen vuorokauden kuluttua alkoi vuoto. Vuotoa kesti pari päivää ja se ei sattunut ollenkaan. Tuntemuksia mahassa tosin oli. Sen sijaan sain tosi kivuliaat jälkisupistukset joitakin päiviä tyhjennyksen jälkeen, jonka takia sitten jouduin käymään tarkistuksessa. Itse koin ainakin, että oli mukavampi tehdä tämä tosi epämukava ja henkisesti raskas asia kotona miehen kanssa, kun jäädä sairaalaan.
hyvä kuulla ettei ole ainoana tälläisen asian kanssa.
lisääkin saa kertoa kokemuksista!
-ap-
Mun vauva "nuoreni" ultrassa 16 päivää. 2 viikon päästä uudessa ultrassa kaikki oli ok. Tsemppiä