Lasten ja nuorten pakolliset merkkivaatteet?
Onko nykyään kaikilla kouluikäisillä ja varsinkin yläkouluikäisillä oltava hirveän kalliit merkkivaatteet? Muuten olet ihan out. Tutulla sen ikäiset lapset ja kauhistelee ja vähän ylpeileekin kuinka lapsilla pitää olla ainakin heidän asuinalueellaan ihan mielettömän hienot merkkivaatteet. Duunariperhe kyseessä, jossa tulot eivät ihan parhaimmasta päästä ja silti pitää vaatteita ostella. Vanhemmat eronneet.
Itseäni moinen kammoksuttaa. Onko nykyään näin täällä pääkaupunkiseudulla? Ahdistaa, jos meno on noin pinnallista.
Kommentit (9)
ostelen ns. merkkivaatteita joskus kun ovat kivan näköisiä, mutta muuten ei merkillä ole niin väliä.
Vähän tulee mieleen, että korreloiko tuo isojen lasten merkkivaatehulluus vanhempien alemman koulutustason mukaan? Eli pitää niillä vaatteilla päteä, että tuntee itsensä "hienoksi" kun ei muuten voi pröystäillä? Kun perhe asuu vielä vuokralla niin sanotulla varakkaalla alueella ja kaikki kaverit ovat oikeasti rikkaista perheistä.
Pohdintaa...
Joillain on merkkivaatteita, joillain ei. Ne joilla on, ovat usein saaneet ne lahjaksi tai hommanneet halvalla (alesta, käytettynä tms). En tunne ketään jonka lapsi käyttäisi lähes pelkästään vaan merkkivaatteita - tosin puhun nyt vaan alle kouluikäisistä, vanhemmista ei oikein tietoa.
Meidän lapsella etupäässä h&m-bogi-nameit-linjaa, pari merkkivaatetta. Jokunen tullut lahjaksi, muut olen ostanut huutonetistä ihan vaan koska olen tykästynyt niiden ulkonäköön. Kallein itse ostama merkkivaate taitaa olla hinnaltaan n. 12 e :)
kouluikäiset lapset haluavat pelkästään merkkivaatteita, vähän sivistyneemmissä perheissä lapset eivät laita niin suurta merkitystä vaatteiden merkeistä? Tarkoitan lähinnä poikia.
Piti olla tietyn merkkiset farkut ja paidat. Musta näyttäs siltä, että varsinkin pojat on merkkivaatteiden perään. Nää skeittimerkit varsinkin on kamalan kalliita... Tytöille riittää H&M:t ja Seppälät. Niille tuntuu olevan tärkeämpää mistä vaatteet on ostettu..
tietyt merkit oli in ja ne piti olla. Mutta siis sellainen että kaikki vaatteet pitää olla tietyn merkkisiä ja tosi kalliita vaatteita, vaikkei edes rahat riittäisi. Onko tällaista kaikissa yläkouluikäisten poikien perheissä. Kammottaa tulevaisuus..
Piti olla tietyn merkkiset farkut ja paidat. Musta näyttäs siltä, että varsinkin pojat on merkkivaatteiden perään. Nää skeittimerkit varsinkin on kamalan kalliita... Tytöille riittää H&M:t ja Seppälät. Niille tuntuu olevan tärkeämpää mistä vaatteet on ostettu..
Espoossa asutaan, mutta ei millään eliittialueella. Poika on 5. luokalla, ja oikeastaan ihmetyksellä olen havainnoinut hänen luokkakaveriensa pukemista. Sellaisia ihan tavallisia selkeästi äidin valitsemia vaatteita, vähän kuin lapsuudessani maaseudulla :) Ei ainakaan vielä ole minkäänlaisia paineita, meidän pojan vaatteet ovat ainakin peräisin lähinnä ruotsalaisketjujen alerekeistä. Luokan tytöt pukeutuvat muodikkaan näköisesti, mutta ei mihinkään kalliisiin merkkeihin.
ja kivan näköisiin vaatteisiin.
Kaapista löytyy ns. merkittömiä, Legoa, L&B, Mayoral, Girandola, Elle, Reima yms. Sanoisin, että ainakin suunnilleen samalla hinnalla ostaisin vaatteet H&M yms. liikkeistä, kuin tätä nykyään aleista, kirpparilta jne.
En tykkää, että lapseni pukeutuu vielä teinimalliin... haluan että hän voi olla myös pukeutumiseltaan lapsi. Valitettavan usein halpisketjujen liikkeissä teinimuoti alkaa 128cm vaatteista.
Mielummin siis maksan laadusta kuin vaatteista, jotka ekan pesun jälkeen ovat kuin vuoden käytössä olleita.
jokainen on pukeutunut omalla tyylillään. Yksi tilaa vaatteita EMP-liikkeestä, parille muulle ne ei tulisi kyseeseen. Jack and Jones-vaatteita joskus, mitään vakiomerkkiä ei yhdelläkään ole ollut. Itsetunnot kohdillaan ja oma tyyli selvillä.
Eivätkä juuri kiinnitä huomiota muitten puketumiseen ja meillä vierailevat kaveritkin ovat ihanan persoonallisia.
Ja poikia siis kaikki lapseni ovat.
Hmm. aika erikoinen asuma-alue tuo alkup. kirjoittajan mainitsema, mikä sitten onkaan. Ja mikä siinä nyt ahdistaa. Kaikenlaista hihhulia löytyy kyllä, antaa heidän elää tavallaan. Ei ne sen huonompia ole.
Ei kyllä aina merkkivaattet ole lahjaksi saaneita tai käytettynä saatuja. Kyllä ne liikkeestä ostetaan tai tilataan netistä. Hollister, A&F
Joillain on merkkivaatteita, joillain ei. Ne joilla on, ovat usein saaneet ne lahjaksi tai hommanneet halvalla (alesta, käytettynä tms). En tunne ketään jonka lapsi käyttäisi lähes pelkästään vaan merkkivaatteita - tosin puhun nyt vaan alle kouluikäisistä, vanhemmista ei oikein tietoa.
Meidän lapsella etupäässä h&m-bogi-nameit-linjaa, pari merkkivaatetta. Jokunen tullut lahjaksi, muut olen ostanut huutonetistä ihan vaan koska olen tykästynyt niiden ulkonäköön. Kallein itse ostama merkkivaate taitaa olla hinnaltaan n. 12 e :)