Minulta varastettiin ajokortti, mutta olen ajanut ilman sitä.
En ole vielä käynyt hakemassa uutta. Onko laitonta ajaa ilman ajokorttia?
Kommentit (24)
Poliisihan näkee koneelta, onko sulla ajokorttia vai ei.
on vaadittaessa esitettävä. Jos korttia ei tienpäällä löydy, poliisi voi velvoittaa kuljettajan esittämään korttinsa myöhemmin poliisilaitoksella.
Jos sitä lappua ei löydy, pääsee maksamaan kortin uusimisen lisäksi sakotkin.
Jos ajoneuvon kuljettajalla ei ole mukanaan vaadittavaa ajokorttia, mutta hänen henkilöllisyytensä on todettu eikä ole syytä otaksua, ettei hänellä ole ajo-oikeutta, poliisimies voi sallia ajon jatkamisen. Tällöin kuljettaja voidaan kuitenkin velvoittaa esittämään ajokortti poliisille määräajassa. Vastaavasti voidaan menetellä, jos kuljettajalta puuttuu muu 1 momentissa tarkoitettu asiakirja.
Mutta henkilöllisyys pitäisi pystyä todistamaan, jotta voivat tarkistaa ajo-oikeuden.
poliisimies voi sallia ajon jatkamisen.
Voi myös olla sallimatta.
uutta ajokorttia ja kerron, että olen ajanut ilman sitä, tuskin antavat jälkikäteen sakkoja? :) ap
Mutta henkilöllisyys pitäisi pystyä todistamaan, jotta voivat tarkistaa ajo-oikeuden.
kun se on tarpeeksi monesti sieltä koneelta tarkistettu kortin puuttumisen takia, niin viimeistään silloin pyydetään jo laitokselle sitä korttia esittelemään.
poliisimies voi sallia ajon jatkamisen.
Voi myös olla sallimatta.
poliisia varmaan kiinnostaa tehdä ne paperityöt, jotka tästä sallimatta jättämisestä seuraavat. Jos siis henkkarit ovat mukana, ajolupa kunnossa jne.
Mutta jos menen poliisilaitokselta hakemaan
uutta ajokorttia ja kerron, että olen ajanut ilman sitä, tuskin antavat jälkikäteen sakkoja? :) ap
hakemus on virallisesti sisässä, et saa sakkoja. Missään tilanteessa.
poliisia varmaan kiinnostaa tehdä ne paperityöt, jotka tästä sallimatta jättämisestä seuraavat. Jos siis henkkarit ovat mukana, ajolupa kunnossa jne.
myös kiinnostaa kysellä jatkuvasti samojen tyyppien tietoja tietokannasta, kun ne näkisi suoraan papereistakin. Joten kyllä niitä kiinnostaa rankaista niitä, jotka ilman asianmukaisia asiakirjoja ajelevat. Etenkin jos se on toistuvaa.
Poliisi ei kysynyt tuona aikana sitä kertaakaan. Puhallusratsiaan jouduin pari kertaa, mutteivat kysyneet korttia silloinkaan.
Olin varautunut maksamaan rikesakon.
Eihän sitä kortilla ajeta vaan taidolla : D
Poliisi ei kysynyt tuona aikana sitä kertaakaan. Puhallusratsiaan jouduin pari kertaa, mutteivat kysyneet korttia silloinkaan.
Olin varautunut maksamaan rikesakon.
Eihän sitä kortilla ajeta vaan taidolla : D
Henkkarit oltava kai olet tehny rikosilmoituksen? Sen kopita voit kantaa mukana.. Nim. Juuri lompakkonsa kadottanut
olen mennyt kolme vuotta sitten naimisiin ja vaihtanut sukunimen, mutta ajokortti on saamattomuuttani edelleen tyttönimellä. Ei ole vielä poliisi pysäyttänyt, ja olenkin miettinyt, että tulisikohan tästä sakot vai ei.
olen mennyt kolme vuotta sitten naimisiin ja vaihtanut sukunimen, mutta ajokortti on saamattomuuttani edelleen tyttönimellä. Ei ole vielä poliisi pysäyttänyt, ja olenkin miettinyt, että tulisikohan tästä sakot vai ei.
Ajelin neljä vuotta vanhalla nimellä ja ihan hyvähän se oli kun sitten eron jälkeen vaihdoin nimen takaisin niin ei taaskaan tarvinnut vaihtaa korttia!
Ajelin neljä vuotta vanhalla nimellä ja ihan hyvähän se oli kun sitten eron jälkeen vaihdoin nimen takaisin niin ei taaskaan tarvinnut vaihtaa korttia!
hyvä tietää. Tuliko tyttönimestä yhtään mitään sanomista poliisilta? Vai huomasivatko koko asiaa?
ilmoittanut poliisille siitä että korttisi on varastettu?
Voit myös joutua vastuuseen siitä jos joku käyttää korttiasi väärin...
ilmoittanut poliisille siitä että korttisi on varastettu?
Voit myös joutua vastuuseen siitä jos joku käyttää korttiasi väärin...
siitä voi joutua vastuuseen että joku muu käyttää korttia väärin.
Poliisihan näkee koneelta, onko sulla ajokorttia vai ei.