Synnytyksestä - seurasitko supistuskäyriä? Menivätkö supistuksesi yli piirtokäyrän?
Jäin miettimään että ampuuko kaikilla supistukset yli sen piirtokäyrän kovien supistusten aikana? Se oli jotenkin pelottavaa, ikäänkuin kaikki ei olisi ollut kunnossa, kun eivät enää mahtuneet paperille piirtymäänkään. Mieskin oli ihan paniikissa.
Mun vauva oli poikittain vatsassa ja ensin odoteltiin supistuksilla josko olisi lähtenyt kääntymään. Just noihin aikoihin kun ne käyrät oli näkymättömissä asti, niin kätilö ehdotti epiduraalia, jonka kiitollisena otin vastaan.
Jäin silti vähän arpomaan, että oliko ne mun supistukset jotenkin extrakovia jos kohtu yritti kääntää sitä poikittain olevaa vauvaa, vai onko tuo tosiaan normaalia tuo käyrän ylitys.
Jos tämä on ihan normaalia, niin voiskohan niitä koneita fiksata piirtämään sellaisia käyriä mitkä ei näytä niin pelottavilta :D
Niin ja ei se mun vauva loppujen lopuksi kääntynyt itsellään vaan leikattiin lopulta hätäsektiolla.
Kommentit (7)
riippuu aika monesta asiasta, asennosta ja siitä miten se anturi on laitettu. Huomasin ite että jos käänsin johonkin asentoon näytti supistukset käyrällä paljon pienemmiltä vaikkei ne tuntuneet yhtään vähäisemmiltä.
Tärkeintä (ymmärtääkseni, voin olla väärässä) on vissiin supistusten väli ja joku sarjoittuminen.
Siihen vaikuttaa niin moni asia. On mullakin piirtynyt jos jonkinlaisia käyriä ja näkynyt vaikka mitä lukemia. Supistusten säännöllisyys ja kesto on se mitkä meinaavat jotain.
Ponnistusvaiheessa se oli hyvä tapa seurata, milloin kannattaa ponnistaa (mulla oli epiduraali, ja vaikka tunsinkin supistukset, oli jotenkin selkeää seurata sieltä monitorilta). Mutta tosiaan, ne käyrät näyttää helposti eri voimakkuuksia, mutta eri naisten käyriä ei todellakaan voi verrata keskenään niin, että katsotaan, että sillä, jolla on matalammat käyrät olisi ollut vähemmän kipuja kuin sillä, jolla käyrät on nousseet tosi korkealle. Ne riippuu tosiaan asennosta, mittauskohdasta, naisen painosta, yms.
kiitos vastauksista. Kätilö olisi ehkä voinut hieman selittää meille tuota juttua, varsinkin kun muutamaan otteeseen kysyimme peloissamme, että onko kaikki ok kun käyrät näyttävät noin hurjilta. Hän vain ehdotti tuolloin sitä epiduraalia.
Asentoja en siinä vaiheessa enää juurikaan vaihdellut, kun ultralla katsoivat, että napanuora vaarassa tulla ensin ulos.
Laite voidaan säätää näyttämään käyrät pienempinä tai suurempina, ei siis voi niistä päätellä supistusten voimakkuutta sinänsä, vain niiden muuttumista ja tiheyttä.
Korjatkaa ammattilaiset jos olen väärässä.