Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mun 11v tyttö ei saa viikkorahaa, en koe tarpeelliseksi?

Vierailija
27.01.2011 |

Saako teillä ja miksi tai miksi ei saa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja musta on ihan hyvä, että on vähän omaa rahaa, jonka kanssa voi harjoitella rahan käyttöä. Summat sitten tietysti iän mukaan.

Vierailija
2/11 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa esim syntymäpäivänä, jouluna jne. ja minultakin jos on tarve, esim menee kaverin kanssa elokuviin ja jostain pienestä hommasta.

Mutta mitään summaa ei automaattisesti joka viikko tipahda.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapselle ainakin hyvä, on oppinut säästämään ja suunnittelemaan mitä ostaa. Ja ennekaikkea "osta, äiti" pyynnöt on loppuneet:-)

Vierailija
4/11 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapselle ainakin hyvä, on oppinut säästämään ja suunnittelemaan mitä ostaa. Ja ennekaikkea "osta, äiti" pyynnöt on loppuneet:-)

minä tykkään vähän katsoa ettei osteta mitään ihan turhaa.

Vierailija
5/11 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saanut viikkorahaa, mutta rahaa on lompakko täynnä. Ei ole ollut tarvetta antaa jotakin säännöllistä summaa joka viikko, tuntuisi hullulta.

Saa esim syntymäpäivänä, jouluna jne. ja minultakin jos on tarve, esim menee kaverin kanssa elokuviin ja jostain pienestä hommasta. Mutta mitään summaa ei automaattisesti joka viikko tipahda. ap.

Vierailija
6/11 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin se tuplataan, jos viikkosiivouksen aikana pitää 1-vuotiaasta pikkuveljestään huolta. Tai pikemminkin leikittää sen ajan.

En tiedä, mihin rahaa tarvii. Siellä ne on possussa kuten hammaskeijun kaksi eurosetkin. Minä ostan karkkipäivän karkit ruokaostosten mukana.

Vierailija
7/11 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saanut viikkorahaa, mutta rahaa on lompakko täynnä. Ei ole ollut tarvetta antaa jotakin säännöllistä summaa joka viikko, tuntuisi hullulta.

Saa esim syntymäpäivänä, jouluna jne. ja minultakin jos on tarve, esim menee kaverin kanssa elokuviin ja jostain pienestä hommasta. Mutta mitään summaa ei automaattisesti joka viikko tipahda. ap.

Meillä synttärilahjarahat yms. menee tilille josta voidaan yhdessä harkitsemalla nostaa rahaa jonkun isomman jutun ostoon, mutta ilman lupaa lapsella ei ole lupa käydä tilillä. Itse esimerkiksi tein teini-ikäisenä säästämilläni rahoilla ulkomaanmatkan, matkustin siis yksin sinne ystäväni perheen luo, jotka muuttivat vuodeksi ulkomaille.

Viikottaisia pieniä juttuja varten lapsi saa pientä viikkorahaa, voi siis ostaa esim. jonkin lehden, hiusjutun tai karkkia tai halutessaan laittaa säästöön. Meillä taas ei ostella noita ns. ylimääräisiä pikku juttuja lapselle noin vain, vaan lapsi ostaa ne itse omista rahoistaan.

Vierailija
8/11 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laiska antamaan viikkorahaa. Mieluummin annan kun on tarve sille.

Vierailija
9/11 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä synttärilahjarahat yms. menee tilille josta voidaan yhdessä harkitsemalla nostaa rahaa jonkun isomman jutun ostoon, mutta ilman lupaa lapsella ei ole lupa käydä tilillä. Itse esimerkiksi tein teini-ikäisenä säästämilläni rahoilla ulkomaanmatkan, matkustin siis yksin sinne ystäväni perheen luo, jotka muuttivat vuodeksi ulkomaille.

Viikottaisia pieniä juttuja varten lapsi saa pientä viikkorahaa, voi siis ostaa esim. jonkin lehden, hiusjutun tai karkkia tai halutessaan laittaa säästöön. Meillä taas ei ostella noita ns. ylimääräisiä pikku juttuja lapselle noin vain, vaan lapsi ostaa ne itse omista rahoistaan.

Vierailija
10/11 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä synttärilahjarahat yms. menee tilille josta voidaan yhdessä harkitsemalla nostaa rahaa jonkun isomman jutun ostoon, mutta ilman lupaa lapsella ei ole lupa käydä tilillä. Itse esimerkiksi tein teini-ikäisenä säästämilläni rahoilla ulkomaanmatkan, matkustin siis yksin sinne ystäväni perheen luo, jotka muuttivat vuodeksi ulkomaille. Viikottaisia pieniä juttuja varten lapsi saa pientä viikkorahaa, voi siis ostaa esim. jonkin lehden, hiusjutun tai karkkia tai halutessaan laittaa säästöön. Meillä taas ei ostella noita ns. ylimääräisiä pikku juttuja lapselle noin vain, vaan lapsi ostaa ne itse omista rahoistaan.

Niin siis ostin vain lennot, kun yövyin siellä ystäväni perheen luona. Lennot maksoi muistaakseni 2000 mk. Kouluiässä taisin saada 100 mk molemmista mummoloista synttärilahjaksi. En nyt ole ihan varma, maksoiko vanhemmat osan reissusta, mutta sellainen mielikuva mulla on, että mulla oli just se 2000 mk tilillä. Sehän piti vielä hakea rahana pankista ja kantaa laukussa matkatoimistoon :)

Vierailija
11/11 |
27.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen antanut lapsille iän mukaan viikkorahaa ala-asteesta teini-ikään. Eli siis 7-vuotiaalle 7e jne. On toiminut ja samanlainen systeemi oli omassa lapsuudessa. Oli kivaa kun pystyi itse säästämään. Lapsia on varmasti erilaisia, mutta ainakin itse opin todella kohtuullista rahankäyttöä eikä kaikki raha mennyt karkkiin.

Itse lapsena ostin sitten isoja hankintoja omilla säästöillä. Sama säästeliäisyys on siirtynyt mukana aikuisiälle. Että sikäli lapselle voi kyllä pieniä summia antaa, vaikkei välttämättä hän niitä rahoja varsinaisesti tarvitsisikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä