Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisitte: pk ja kiusaaminen

Vierailija
24.01.2011 |

Meidän päiväkodissa on yksi poika kiusannut jo useamman kuukauden meidän poikaa, tönii, tökkii ja haukkuu.

Tilanne on kuulemma pahin, kun olen viemässä, hakemassa poikaa, mutta muutenkin tapahtuu päivän mittaan. Poika myös muiden pienempien kimpussa.

On 2,5 v meidän poikaa vanhempi.

Voinko itse tehdä jotain vai luotanko vain, että pk:ssa hoitavat?

On vaan äidillä paha mieli, kun poika illalla jutteli pitkät pätkät, kuinka xxx tökkii ja satuttaa.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heidän tehtävänsä on puuttua asiaan ja kitkeä kiusaaminen.

Vierailija
2/8 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä VOIT ja sinun PITÄÄ tehdä. Selvästikin, jos tuo on jonkin aikaa jo jatkunut, niin pk ei hoida hommaansa.

Teet valituksen jotta asia otetaan käsittelyyn ja kiusaajan ja hänen vanhempiensa kanssa keskustellaan myös. Samat säännöt kuin koulussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kysyin. Sanoin vaan, että olen huomannut, että tämä yyy hyppii niskaan ja sanoo tyyliin: xx on tyhmä, repii poikaani vaatteista jne. kun haen.

Sitten kertoivat, että kiusaamista on.

En tajunnut kysyä, mitä sille on tehty.

Ehkä pyydän uuden keskusteluajan pk:n LTO:n kanssa.

Voinko itse ottaa yhteyttä kiusaajan vanhempiin?

Sori tyhmät kysymykset, mutta kyseessä on esikoinen ja mulle on vähän epäselvää, mikä on pk:n rooli vs. kuinka paljon voi itse puuttua.

Vierailija
4/8 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et tahdo lapsesi joutuvan tuon toisen lapsen kaltoin kohtelemaksi. Sanot, että viet asiaa eteenpäin, jos muutosta ei tule. Ja sitten viet.

Itse todistin tässä taas yksi päivä oikein kunnon pk-tätien työskentelyä. Yksi poika kiusasi toista poikaa, joka alkoi itkeä ja meni näiden keskenään pälättävien tätien luokse. Kumpikaan ei kiinnittänyt poikaan mitään huomiota, vaikka tämä itki ja ja kutsui tätejä nimeltä. Lopulta toinen kysyi, että "no mikä sulla nyt on", ja lapsi kertoi "Nikon" tönäisseen hänet kumoon.

Ja mitä sitten tapahtui? No tädit jatkoi keskustelua. Lapsi kertoi uudestaan asian, jolloin toinen tädeistä tokaisi todella tylysti, että joojoo, hän käy kohta sanomassa Nikolle...

Meniköhän koskaan? Ihan uskomatonta toimintaa.

Vierailija
5/8 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

haloo! EHKÄ keskustelet uudestaa lto:n kanssa!!! Homma pitää saada poikki HETI ja pk:n tehtävä on todellakin varmistaa, ettei ketään satuteta hoitopäivän aikana.

Miten edes voit viedä lapsesi aamuisin tarhaan, kun tiedät että häntä siellä satutetaan? Toimi heti!

Vierailija
6/8 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

järjestäytynyttä kiusaamista, sellaista, että joku otettaisiin silmätikuksi ja häntä järjestelmällisesti kiusattaisiin. tällaista on varmaan koululaisilla. Päiväkotilaiset harjoittelevat vasta sosiaalisia taitoja ja yhdessä olemista, joten aina joku tulee tehneeksi jotain väärää. Tuo ap:n kertomus kuulostaa oudolta, jos päiväkodista on kerrottu, että kiusaamista on, tuntuisi oudolta, että siihen ei olisi puututtu. En ottaisi vanhempiin yhteyttä, vaan keskustelisi hoitajien kanssa. Ja myös lapsen kanssa. Jos lapsi kertoo, että kiusaamista on, kerrot hoitajille, että lapsi kokee näin, pitääkö tämä paikkansa. KAnnattaa muistaa, että pieni lapsi voi sanoa mitä vaan tai kokea kiusaamiseksi myös sellaista, mikä ei kiusaamista ole. Mutta ei sitä pidä painaa villaisella vaan keskustella asiat auki.

Sä voit ottaa asian esille ihan normaalisti lasta viedessä tai hakiessa.

Vierailija
7/8 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiusaamiseen siis puututaan, eli kyllä hoitajat aina toruvat tätä kiusaajaa. Mutta kiusaaminen siis vain jatkuu ja on päivittäistä.

Itse olen kasvatusalalla myöskin, ja kiusaamiseen on nollatoleranssi.

Lastani todella kiusataan, koska olen itse ollut todistamassa hakiessa, kun tämä yyy hyppää lumivallin päältä varoittamatta xxx:n niskaan, tönii liukumäestä alas/laskee päälle, repii lelut kädestä. Viimeksi kävi sanomassa pojalleni (kun jäin hetkeksi tarkkailemaan tilannetta), että kohta sun äiti lähtee ja jättää sut tänne. Ja kaikki muut lapset haetaan ja sä oot täällä yöllä yksin. On myös repinyt lastani vaatteista, kun lapsi ollut mun sylissä. Ja hyppinyt ulkovaatteiden päällä ja heitellyt ne ympäriinsä. Että kyllä toi minusta on kiusaamista.

Sen takia en mielelläni juttele viedessä tai hakiessa, kun siinä on aina niitä lapsia ympärillä. Mielelläni ensin puhuisin aikuisten kesken.

Oma lapseni viihtyy pk:ssa, eikä mitään ongelmia muiden lasten kanssa ole. Pikemminkin muut lapset "toruvat" tätä kiusanhenkeä. Ja siis kuulemma kiusaa muitakin pienempiään.

Vierailija
8/8 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan se, että lapsella on paha mieli ja TUNNE siitä, että tuli kiusatuksi, ja tällöin pk:n henkilökunnan tulee reagoida! Puhut siis heille ja pyydät tarkkailemaan huolellisesti lasten touhuja. Se tietty kuuluu heidän tehtäviinsäkin, mutta joskus joku yksittäinen lapsi tarvitsee erityistä silmälläpitoa jonkun aikaa kunnes tilanne tasaantuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi