Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sektio.. O.o

24.01.2011 |

Eli jos ei halua synnyttää alateitse, tai pitää tehdä hätäsektio, niin kuinka alas, tai mihin kohtaan tämä viilto tehdään? Jääkö jälki esim alushousujen alle piiloon?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
24.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hätäsektio tehdään erilailla eli suunniteltu mahd alas poikittain mut hätäsektio tehdään kiireessä pystysuoraan navasta alaspäin.

Vierailija
2/9 |
25.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin kolme kuukautta sitten hätäsektio nukutuksessa ja leikkausviilto tehtiin vaakaan. Olen todella tyytyväinen, että lääkäri teki sen juuri vaakaan niin saa piiloon bikinin alle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
26.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle tehtiin hätäsektio jossa syntyi kuollut poika ja viilto tehtiin navasta alaspäin eli avattii puolivatsaa nukutuksessa. en suosittele sektioo se on todella kipee haava kuukauden/kuukausia ja joudut kärsimään kivuista ym. enemmän ja pidempää kuin mitä luulisi alateitse synnytykses kestämään.

Vierailija
4/9 |
31.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele kenellekkään sektiota.minulle tehtiin hätäsektio ja viilto on navasta alaspäin. Toipuminen tosi kipeää. Ja "masennus" mikä seuras siitä kun ei onnnistunut synnyttämään alateitse!

Vierailija
5/9 |
07.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viilto tehtiin pystysuunnassa ja ei todellakaan jää bikinien alle. Ei käy kieltäminen, etteikö mahani olisi mennyt totaalisesti piloille. Haava näyttää todella kireältä ja molemmin puolin haavaa roikkuu ihastuttavat "nahkapussit". Eli jos haluatte säilyttää mahanne bikinikunnossa, en suosittele kovinkaan lämpimästi suunniteltua sektiota.

Myöskin tämä sektio oli osasyynä imettämisen epäonnistumiseen; mm.kunnon asentoa ei löytynyt, kun ei voinut vauvan antaa osua mahaan.

Ja minä tunsin myös suurta epäonnistumista äitinä, kun en osannut edes lastani itse synnyttää, saati sitten imettääkkään. Eli jos mahdollista, suosittelen alatiesynnytystä. (Olen myös alatiesynnytyksen jälkeenpäin kokenut ja tuolloin oli onnistujafiilis. Työ oli kovempi, mutta haavat, sekä sisäiset että henkiset, paranivat nopeammin.)

Vierailija
6/9 |
13.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tehtiin kiireellinen sektio pari kuukautta sitten. Haava on todella siisti ja huomaamaton eli jää piiloon pikkuhousuihin. Itseäni kuitenkin harmittaa aivan mahdottomasti etten saanut alateitse synnytettyä. Aukesin jopa yhdeksään senttiin asti, mutta koska kohtu ei supistellut tarpeeksi enää 27 tunnin jälkeen ja vauvan pää oli turvonnut, päädyttiin kiireelliseen sektioon. Jäin niin pienestä kiinni ja 27 tunnin supistelujen jälkeen on harmittanut että jouduin kärsimään n. kaksi viikkoa kovia sektiokipuja. Kivut siis ovat aivan hirvittävät, joten jos on mahdollisuus synnyttää alateitse niin suosittelen sitä vaikkei itsellä olekaan kokemusta kuin tuosta sektiosta. Ja imetys onnistui itselläni istumalla nojatuolissa ja ottamalla tyynyn syliin ja vauvan siihen tyynyn päälle. Yöimetys oli hankalampaa koska asennon vauhtaminen oli todella kivuliasta, mutta kyllä siitäkin selvittiin.

Vierailija
7/9 |
25.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tehtiin sektio vasta reilu viikko sitten, joten en ole vielä aivan palautunut. Synnytys ei ollut ehtinyt käynnistyä, joten käytännössä leikkaus oli suunniteltu sektio. Haava tehtiin poikittain alas, koska kiirettä ei ollut, vaikka istukka olikin kuulemma irtoamassa. Tästä haavasta suurin osa jää karvojen alueelle eli piiloon, kunhan kasvavat takaisin. Toinen reuna tulee selvästi karvojen ulkopuolelle, mutta saisin kulkea jo aikamoisissa narubikineissä, jotta se jäisi näkyviin.

Kipu oli minullakin jälkeenpäin hirveä. Käveleminen ja etenkin seisominen olivat lähes mahdottomia. Kun jouduin seisomaan pari minuuttia kerralla kolmantena päivänä, alkoi tajukin hämärtyä. Kuudentena päivänä tilanne onneksi helpottui ja kun tikit (tai metalliniittejä ne olivat) poistettiin, vihlonta väheni vielä lisää.

Minäkin siis suosittelen välttämään sektiota, jos mahdollista. Toki onhan alatiesynnytyksessäkin riskejä, mutta leikkaus ei kuitenkaan ole useinmiten ihan läpihuutojuttu juurikin tuon kivun takia. Lisäksi se on riski myöhemmissä raskauksissa ja synnytyksissä.

Toisekseen imetys voi epäonnistua, jos lasta ei pysty imettämään kivun takia ensimmäisiin vuorokausiin. Ja kyllä tämä alaskin tehty viilto on kipuineen hankaloittanut imetystä. Monta tyynyä saa asetella ympärilleen sohvalle ja joutuu kannattelemaan lasta käsillään, jolloin hartiat menevät parissa päivässä tosi pahasti jumiin.

Vierailija
8/9 |
12.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytin kiireellisellä sektiolla 4 kuukautta sitten ja minulla ei ainkaan ole siitä mitään pahaa sanottavaa. Viilto tehtiin poikittain ja luulatvasti jää alkkareiden peittoon tai ainakin siihen rajalle. Näkee sitten kunnolla jos ja kun tuo löysä nahka tuosta joskus palautuu. Haava parani tosi nopeasti enkä kärsinyt juuri mistään kivuista. Tottakai haavakohdasta välillä nippasi kun tiettyyn asentoon meni, mutta ei juurikaan haitannut. Ja kai se alapääkin on synnyttäneillä hetken vähän hellänä?? Sairaalastakin kotoiuduin tosi nopeasti, lauantai aamuyöstä synnytin ja tiistaina pääsin kotiin. Mutta onhan tuo toipuminen niin yksilöllistä jokaisella.

Vierailija
9/9 |
03.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäsektiossa viilto tehdään yleensä kiireen vuoksi pystysuoraan. Leikkaavan lääkärin kokemuksesta riippuen hän saattaa tehdä viillon myös vaakaan, joka tietysti jatkossa esteettisesti huomaamattomampi.

Kiireellisessä sektiossa yleensä vaakaviilto.

Suunnitellussa sektiossa yleensä vaakaviilto.

Itselläni tehtiin hätäsektio ja haava parani todella nopeasti. Kivunlievitys hoidettiin hienosti, eikä minulla ollut juuri ollenkaan kipuja leikkauksen jälkeen. Nämä kipuasiat ovat jokaisella yksilöllisiä.