Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9-vuotias ja legot: missä kohtuus - apua?

Vierailija
22.01.2011 |

Nyt tarvitsisin vähän vertaistukea/neuvoja lapsen legoharrastuksen tiimoilta.

Meillä poika leegoilee lähes päivittäin, rakentelee omiaan ja kuvailee legofilmejä digivideokameralla. Erilaisia legoja meillä on valtavasti; jos tavallisen muovikassin kasaisi täyteen, sanoisin että meillä on niitä 4 täyttä muovikassillista + kymmenkunta legopohjaa.

Tuskaa aiheuttaa nyt se, että poika höpöttää AINA kun mennään kauppaan, että ostaa sitä legoa ja ostaa tätä legoa. Hänellä on 5 €:n kotitöihin sidottu viikkoraha, joka usein jää saamatta tekemättömien kotitöiden takia. Kun saa sukulaisilta joskus (valitettavasti aika isojakin summia) rahaa, niin kaikki laittaisi legoihin.

Omasta mielestäni kohtuus on tullut aikoja sitten täyteen legomäärän suhteen. Olen tämän sanonut myös lapselle. Lapsi vain on temperamentiltaan sinnikäs ja kuulen jatkuvavsti tätä lego-jankutusta enkä enää kestä.

Onko muilla vastaavaa tilannetta? Miltä kertomukseni kuulostaa? Miten te olette ratkaiseet vastaavanlaisia tilanteita?

Ja ps. emme ole erityisen varakkaita ja mielestäni pojan ostovimma ja arvomaailma ostelun suhteen ei ole kyllä kohdallaan.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaista on siis muillakin ;o)

Ajattelen itsekin, että huonompaankin krääsään se himo voisi olla - joten itse Legot ei ole se ongelma. Kyse olikin MÄÄRÄSTÄ, kohtuullisuuden ymmärtämisestä.

Joku laittoi hyvän ehdotuksen, että puolet legoihin ja puolet säästöön. Voisin laittaa sellaisen ehdon, että aina kun haluaa jonkun uuden paketin, täytyy kasassa olla ensin tuplahinta, josta sitten puolet menee tilille ja puolella voi ostaa. Kuulostaisiko kohtuulliselta?

Ap

Vierailija
2/23 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta toi kuulostaa ihan mun pojalta. (Voisin kyllä lisätä, että poikani on as.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Legothan on "ikuisia", laadukkaita tuotteita, joita varmasti ei koskaan tarvitse heittää roskiin.

Vierailija
4/23 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka on myös aivan "legohullu". Hän on rakentanut oikein lego-kaupungin olkkariimme ja leikkii sillä todella paljon. Mielestäni legoilla leikkiminen on hyvä juttu, se kehittää mielikuvitusta. Hän myös säästää rahaa ja osta itse omilla rahoillaan legoja paljon. Yleensä aina saa lahjoiksi legoja, myös muilta kuin meiltä vanhemmilta.

Vierailija
5/23 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmaankin 4 isoa jätesäkillistä. Mutta poikakin jo 12 v. Mieluummin legoja kuin monta muuta juttua. Toki noiden sukulaisten suurten rahasummien suhteen voisi vähän miettiä osasäästämistä. Jatkuvaa ostovimmaa voi hillitä myös legokuvaston katselu. Meillä poika säästää johonkin 100 euron juttuun :)

Vierailija
6/23 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sosiaalisuus?

Mun poika 7v. haluaa aina jotain ja add epäily on.

Aina pitäisi saada jotain.

Pakonomaiselta tuntuu toi legovillitys ja ilmeisesti puhuukin siitä kokoajan.

Vierailija
7/23 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Tässä linkki ilmaisiin lego-ohjeisiin sivuihin http://freelegoinstructions.com/ ja muitakin vastaavia löytyy. Kuten joku jo ehdotti niin yllytä poikaa rakentamaan jo olemassa olevilla palikoilla sellainen legojuttu jota toivoo. Etsitte vaan tuolta ohjeen ja sitten legolaatikon ääreen...

- Kannatan kohtuullisuutta. Mielestäni voisi olla ok että puolet saaduista "isoista" rahasummista laitettaisiin säästöön mutta viikkorahan saisi käyttää vaikka kokonaan legoihin.

- Ei noita legoja kuulostaa vielä olevan kohtuuttomasti. Ja hyvä harrastushan se on.

Tsemppiä.

Vierailija
8/23 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 3 poikaa ja ihan samanlaista :)

Vierailija
9/23 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8-vuotias poika ja meno on aivan samanlaista. Kaikki rahat menisi legoihin, joita on jo ennestäänkin aivan järkyttäviä määriä. Ja kun ne ovat vielä niin kalliitakin! Poika saa valita lauantaisin joko 2 euroa rahaa tai karkkipäivän karkit. Lisärahaa saa kun tekee pieniä kotihommia, kuten vie roskat, hakee postin, kattaa pöydän, siivoaa huoneensa (sitä hän ei kyllä tee) jne... Viikossa hänelle kertyy välillä montakin euroa, sillä legohimo on tehnyt hänestä innokkaan apulaisen kotihommissa.

Nyt erityisesti Star Wars -legot ovat kova juttu. Poika katselee netistä näitä Star Wars -legoja ja tietää tarkalleen jo joka paketin hinnan ja sisällön. Lisäksi pelaa legon pelejä legon nettisivuilla. Ja you tubesta ihmisten kuvaamia lego-videoita.

Pojallani on asperger, joka ehkä osaltaan selittää tuota totaalista fanaattisuutta legojen suhteen mutta en toisaalta pidä sitä kauhean pahanakaan. Kuten moni jo sanoi, legoilla rakentelu on kuitenkin kehittävää ja siinä voi käyttää omaakin mielikuvitusta. Mutta rahaa niihin saa kyllä menemään. En itse edes uskalla lähteä arvailemaan kuinka monen sadan euron edestä pojallamme on legoja huoneessaan.

Vierailija
10/23 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä pitää itkeä tirauttaa, jos on ihan pakko lähteä ulos leikkimään. Legorakennelmia kuvataan kameralla, esitellään tutuille ja viritellään viimeiseen asti.

Voisi lapsella pahempiakin innostuksen aiheita olla. Näiden kavereiden suurimpana haaveena on päästä Legolandiaan (sinne ei tarvitse edes rokottaa, tarkistettu) ja unelmien ammattina legosuunnittelija.

Vierailija
11/23 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska mäkin pidän legoista, ostan niitä tosi hövelisti. Meillä on n. 10 muovikassillista legoja, siinä on myös mun ja miehen vanhoja seassa, ja niitäkin oli ihan reilusti.

Meillä on esim. erilaisia poliisiasemia neljä erilaista... :-D

Legojen rakentelu on mun mielestä niin paljon fiksumpaa kuin konsolipelien pelaaminen, joten meillä tätä rakentelua ei ole lainkaan rajoitettu.

Vierailija
12/23 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

legot on järkevä lelu, ajattele jos kokoajan höpöttäis jostain pelistä..

meillä 9v poika ja legoja on sellanen sängynaluslaatikollinen.. sanoisinko että varmaan enemmän kun teillä.

Poika saa rahaa isovanhemmilta ja kaikki raha menee legoihin, juuri käytti reilu 100€ legoihin. En ole sikäli huolissani, vaan se on hänen oma rahansa ja hän itse ostaa mitä haluaa kuten isovanhemmat sanovat kun rahan antavat. Ehtona on että siivoaa ne itse ja pitää huolen muutenkin, jotta niitä ei pyöri yhteisissä tiloissa (sattuvat ikävästi jalkaan kun päälle astuu)

Vierailija
13/23 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aivan ihanaa minusta. Legot ovat kehittäviä. Sisko laittaisi rahansa Bratzeihin ja muihin turhaan. Ja tosiaan ihanaa kun pysyy poissa pleikasta yms.

Vierailija
14/23 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

legot on järkevä lelu, ajattele jos kokoajan höpöttäis jostain pelistä..

meillä 9v poika ja legoja on sellanen sängynaluslaatikollinen.. sanoisinko että varmaan enemmän kun teillä.

Poika saa rahaa isovanhemmilta ja kaikki raha menee legoihin, juuri käytti reilu 100€ legoihin. En ole sikäli huolissani, vaan se on hänen oma rahansa ja hän itse ostaa mitä haluaa kuten isovanhemmat sanovat kun rahan antavat. Ehtona on että siivoaa ne itse ja pitää huolen muutenkin, jotta niitä ei pyöri yhteisissä tiloissa (sattuvat ikävästi jalkaan kun päälle astuu)

Vierailija
15/23 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja koska mäkin pidän legoista, ostan niitä tosi hövelisti. Meillä on n. 10 muovikassillista legoja, siinä on myös mun ja miehen vanhoja seassa, ja niitäkin oli ihan reilusti.

Meillä on esim. erilaisia poliisiasemia neljä erilaista... :-D

Legojen rakentelu on mun mielestä niin paljon fiksumpaa kuin konsolipelien pelaaminen, joten meillä tätä rakentelua ei ole lainkaan rajoitettu.

Niin pitkään kun lapsi kuitenkin saa raitista ilmaa eikä koulu kärsi.

Mutta Apn huoli kohtuullisuus käsitteestä on kuitenkin tärkeä ja hatunnoston arvoinen. Tuo vinkki siitä, että etsii netistä uusia ohjeita on minusta mahtava! Ja muutenkin tsemppaaminen käyttämään vanhoja uudestaan. Meidän 3 vuotias alkaa osoittamaan samanlaisia merkkejä, rakentelee legoilla aamuisin monta tuntia.

Sinälläänhän legot ovat mieletön keksintö ja kehittäviä eikä se nyt maailmaa kaada jos niitä onkin huoneellinen, kunhan lapset ymmärtävät, että aina ei tarvitse uutta.

Vierailija
16/23 |
23.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojasta ;)

Ja aloituksesi oli presiis kuin meidän huushollista...

Ennen joulua siivouksen yhteydessä keräsin kaapeista ja laatikoista 5 muovi(kauppa)kassillista legoja, ja uusimman ja kohtalaisen kalliin hän sai sukulaiselta muutaman päivä sitten, kun oli itse valmis uhraamaan kyhäelmään omat parin kympin säästönsä. No, nykyisin pidän aina osaa säästöistä pankkitilillä lomia yms. varten, mutta niistäkin vähistä mitkä hän saa, lähes kaikki menee legoihin (viikkorahaa saa 10e/vko edellyttäen, että läksyt ja kotityöt on kunnialla hoidettu + puolet saa laittaa pankkitilille).

Pahinta on kai se, että hän vie niitä palokoita toisinaan myös salaa kouluun, jonne niitä ei tietenkään saisi viedä: parina aamuna viikossa hänellä alkaa sikäli myöhään koulu, ettei kukaan ole vahtimassa lähtöä.

Ja aina siltä hemmetin Legolta tulee joku uusi sarja, joka tuotteistetaan aina tv-sarjaksi asti ja koukutetaan nämä legofanit ihan totaalisesti. Juuri kun luulisi että pöly on laskeutunut.

Legot palikoina, tv-sarjana, konsolipeleinä, vaatteina... huh :/

Vierailija
17/23 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tarvitsisin vähän vertaistukea/neuvoja lapsen legoharrastuksen tiimoilta. Meillä poika leegoilee lähes päivittäin, rakentelee omiaan ja kuvailee legofilmejä digivideokameralla. Erilaisia legoja meillä on valtavasti; jos tavallisen muovikassin kasaisi täyteen, sanoisin että meillä on niitä 4 täyttä muovikassillista + kymmenkunta legopohjaa. Tuskaa aiheuttaa nyt se, että poika höpöttää AINA kun mennään kauppaan, että ostaa sitä legoa ja ostaa tätä legoa. Hänellä on 5 €:n kotitöihin sidottu viikkoraha, joka usein jää saamatta tekemättömien kotitöiden takia. Kun saa sukulaisilta joskus (valitettavasti aika isojakin summia) rahaa, niin kaikki laittaisi legoihin. Omasta mielestäni kohtuus on tullut aikoja sitten täyteen legomäärän suhteen. Olen tämän sanonut myös lapselle. Lapsi vain on temperamentiltaan sinnikäs ja kuulen jatkuvavsti tätä lego-jankutusta enkä enää kestä. Onko muilla vastaavaa tilannetta? Miltä kertomukseni kuulostaa? Miten te olette ratkaiseet vastaavanlaisia tilanteita? Ja ps. emme ole erityisen varakkaita ja mielestäni pojan ostovimma ja arvomaailma ostelun suhteen ei ole kyllä kohdallaan.

ootko nyt ihan varma?

Tuohan on MUN poikani!

Vierailija
18/23 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiden korttien nimen, mutta siis keräilykortteja joiden kuvitus hirevitä monstereita, siis sairaan japanilaisen mielikuvituksen tuotteita.

pojat nyt vaan on suoraviivaisia. jos rahaa on, ja jotain haluaa ostaa, niin ollaan valmiita laittamaan koko raha siihen heti.

meillä on saman verran legoja kuin teillä, useammalle lapselle, en silti pidä teidänkään määrää kamalan isona. sinänsä pidän kyllä poikasi viikkorahaa isona - siis meillä 10v saa vain 3 e viikossa. kun hänellä kerran on tuota käyttörahaa aika runsasti, niin teillä on kans tuo ongelma että rahan arvoa ei ymmärretä.

ne muut kamat mitä lapset ostaisivat ovat sitä samaa muovikrääsää, ja nuo legot ovat nyt kuitenkin fiksuimmasta päästä.

Vierailija
19/23 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuule ap

Nyt tarvitsisin vähän vertaistukea/neuvoja lapsen legoharrastuksen tiimoilta. Meillä poika leegoilee lähes päivittäin, rakentelee omiaan ja kuvailee legofilmejä digivideokameralla. Erilaisia legoja meillä on valtavasti; jos tavallisen muovikassin kasaisi täyteen, sanoisin että meillä on niitä 4 täyttä muovikassillista + kymmenkunta legopohjaa. Tuskaa aiheuttaa nyt se, että poika höpöttää AINA kun mennään kauppaan, että ostaa sitä legoa ja ostaa tätä legoa. Hänellä on 5 €:n kotitöihin sidottu viikkoraha, joka usein jää saamatta tekemättömien kotitöiden takia. Kun saa sukulaisilta joskus (valitettavasti aika isojakin summia) rahaa, niin kaikki laittaisi legoihin. Omasta mielestäni kohtuus on tullut aikoja sitten täyteen legomäärän suhteen. Olen tämän sanonut myös lapselle. Lapsi vain on temperamentiltaan sinnikäs ja kuulen jatkuvavsti tätä lego-jankutusta enkä enää kestä. Onko muilla vastaavaa tilannetta? Miltä kertomukseni kuulostaa? Miten te olette ratkaiseet vastaavanlaisia tilanteita? Ja ps. emme ole erityisen varakkaita ja mielestäni pojan ostovimma ja arvomaailma ostelun suhteen ei ole kyllä kohdallaan.

ootko nyt ihan varma?

Tuohan on MUN poikani!

Vierailija
20/23 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos noin ottaa pattiin niin tee sopimus että puolella säästöistään voi ostaa legoja ja puolet sitten johonkin muuhun (vaikka karkkiin jos se on ap:n mielestä parempi).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän