Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

VOI V**U on kärsivällisyys loppu taaperon päiväunien kanssa!!

Vierailija
22.01.2011 |

Jos tuo ei nuku päiväunia, on tiedossa todella vaikea ilta täynnä riehumista, läpsimistä, itkemistä, kitinää. Lapsi tarvitsee päiväunet. Nyt on ongelmana vaikeus rauhoittua unille.

Mä en JAKSA enää saatana olla huumorintajuinen kun tuo kersa EI VAAN NUKAHDA!! Nousee koko ajan sängystä, rämpyttää valoja, availee kaapinovia, lauleskelee, hyppii päälläni..

VAIKKA on väsynyt ja siis selvästi tarvitsisi unensa. Olen yrittänyt laulaa, lukea jne.. EI AUTA! Ei vaan nukahda. EI AUTA vaikka tiukasti komennan ja käsken. Äsken lapsi laittoi kelloradion päälle ja kilahdin, huusin että perkele saatana sitten et nuku. Että näin hyvä mutsi täällä. 1,5h jaksoin nukuttaa ja sitten kilahdin itse

Että näin. Olen hemmetin väsynyt koska olen sairaana muutenkin ja nyt vaan on mitta niin täysi että ei tosikaan, väsyttää :`(

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta laitetaan tähän jatkoksi, koska aiha on sama. 

Lapsi on 2v 3kk ja viimeisten viikkojen ajan on päiväunille nukahtaminen ollut vaikeaa. Kesällä siirtyi nukkumaan päiväunet rattaista sisälle ja nukahti yleensä omaan sänkyyn alle 10 minuutissa, nyt aikaa nukahtamiseen on kulunut 30 min -  pahimmillaan yhtenä päivänä 1h 40 min.

Olemme miettineet myös päiväunien jättämistä pois ja sitä on kokeiltukin, ihan yhtä hyvin sopisi se, että lapsi on koko päivän hereillä ja nukkuisi sitten ainakin 11h yöunet. Ongelma on vain se, että näköjään nukkuu max 30 min pidempiä yöunia, vaikka päiväunet olisivat jääneet väliin. Yöunet siis normaalisti n. klo 21 - 7 + päiväunia 1,5h. Eikä tuolla rytmillä ole ollut ongelmia yöunille nukahtamisen kanssa.

Aamupäivän ulkoilulla ei näyttäisi olevan vaikutusta nukahtamiseen. Lapsi vaikuttaa väsyneeltä mutta alkaa riehua sängyssä, heittää unilelun pois - haluaa sen takaisin ja saatuaan heittää uudelleen pois. Hyppii sängyssä, huutaa ja "huutoitkee". Huoneessa oleminen tai sieltä poistuminen ei ole auttanut. Pois olen lähtenyt välillä, ettei oma pinna kiristy liikaa. Lopulta lapsi on nukahtanut  itkuraivottuaan hetken ja reuhoituttuaan silittelyyn. 

Onko kellään antaa vinkkiä, mitä voisi kokeilla? Onko mahdollisesti kyse vain uhman aiheuttamasta myllerryksestä (unilelun heittelyt ja äidin komentaminen laulamaan, nukkumaan viereen ym.) vai pitääkö vain hyväksyä se, ettei nappula enää nuku päiväunia - olkoonkin että on sitten päivisin kiukkuinen, koska ei ole kuitenkaan nukkunut yöllä tarpeeksi. Ovatko omat lapsenne lopettaneet päiväunet näin vai onko mahdollisesti kyse vain ohimenevästä vaiheesta? 

Vierailija
2/19 |
27.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kanssa voi pitää lepohetken jonka aikana luetaan makuullaan. Joillain lapsilla päiväunet jäävät aikaisin pois ja vaihtuvat pitkiin yöuniin. Lukutuokion aikana lapsi saa lepoa ja jaksaa iltaan asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten syvä hengitys sisään - ulos.

Kuinka vanha taaperosi on? Omani lopetti päiväunet 2 -vuotiaana, sen jälkeen päivärytmi rauhoittui ja illoista tuli ihania kun väsyneen lapsen sai peitellä nukkumaan. Piste. Voi olla että tämä ei toimi teillä, mutta nyt ensiksi jos itse olet kipeänä, ota tekniikka käyttöön ja lepää itse.

Jos ei ole telkkaria/DVD-soitinta (niinkuin meillä), kaiva YLE-n areenasta Nalle Luppakorvat, niitä voi hyvin taaperokin katsoa jos äidin täytyy saada unta.

Ymmärrän, väsymys ja flunssa yhdistettynä epäonnisiin päiväuniin ei ole paras yhdistelmä...

Empatiaa sinulle ja paranemisia.

Vierailija
4/19 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyöt lyötyä?

Vierailija
5/19 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko jutellut neuvolassa taaperon unentarpeesta?

Kyllä kaikki pienet tarttee unta. :(

Vierailija
6/19 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kokeiltu että päiväunet jäisi pois, mutta ne illat on ihan hirveitä, ei toimi. Lapsi kiukkuaa ja riehuu yliväsyneenä.

JOS nukkuu päiväunet menee illat ok. Mutta kun viime aikoina päiväunille nukahtaminen on ollut tätä. Ei yöunillekaan nukahtaminen ole helppoa, mutta nää päiväunet on pahimmat.

Lapsi heräsi tänään klo 7 ja klo 13.30 pintaan aloin "nukuttamaan". Lapsi sanoi itsekin että "nukkumaan" ja oli väsyneen oloinen. Sängyssä luin lapselle lyhyen kirjan ja katseltiin kuvia. Vaikutti siltä että lapsi nukahtaa ihan just. Mutta sitten koko ajan lapsi keksi jotain "uutta" mitä huoneessa voisi tehdä. Vaihtoi paikkaa 10 kertaa, availi niitä kaapinovia, väsyneenä puhui jotain itsekseen, meni sängyn alle.. tätä siis kesti yli tunnin. Lopulta mulla tuli kyyneleet silmiin koska olen niin väsynyt tähän!! en ole saanut nukuttua sillä itselläni on kova räkätauti päällä ja olen aivan tukossa.

kun lapsi laittoi kelloradion päälle meni multa täysin pinna ja sitten vielä huusin lapselle, mitä ei yleensä tapahdu :( Mistä ihmeestä tämmöinen voi johtua??

Meillä on selkeä päivärytmi eikä mitään poikkeuksellista ole tapahtunut.

Vierailija
7/19 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pistät hulinat poikki. Laitat päikkyaikaan sille lapselle elokuvan pyörimään, että rauhoittuu kuitenkin ja on paikallaan. Jotain NallePuhia vaan kehiin ja saat itse otettua sohvalla kunnon päikkärit silllä aikaa...

Sitten loppupäivä rutiinilla: välipala, ulkoilu, leikkiä, ruoka, muuta puuhaa, iltapala ja nukkumaan. Kannattaa varmaan pitää iltapäivä ja ilta mahdollisimman ohjattuna ainakin aluksi, ettei tule sellaisia hulinoita. Illat ja nukkumaanmeno saattaa näin rauhoittua.

Vierailija
8/19 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän parisänkyyn ja itse lepään siinä vieressä siihen asti että lapsi nukahtaa. Mutta kun lapsi ei pysy siinä vieressä vaan lähtee hortoilemaan. Ja tämä toistuu kymmeniä kertoja yhden nukutuskerran aikana.

Vierailija
9/19 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi on väsynyt, laitat sohvalle tyynyn ja peiton, telkasta lastenohjelmat pyörimään (tai satukasetti tm...) ja annat lapsen ihan itse nukahtaa sihen sohvalle. Kokeile.

Vierailija
10/19 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin illalla kuin päikkäreillekin. 3-vuotiaana ollaan jätetty pois mutta siihen asti sinnitelty.

Nyt tuolla kiukkuaa 1 v 9 kk, joka ei nukahtanut tunnissa ja mies luovutti.

Eli tiedän tunteen!

Ja onhan aikuisissakin eroja, jotkut nukahtavat viidessä minuutissa ja itse saatan kieriskellä tunnin-pari.

Jossain vaiheessa ne päikkärit voi sitten jättää pois, jos nukahtamiseen menee enemmän aikaa kuin nukkumiseen, kuten meillä nykyään. Sitten kyllä pitäisi saada nuorin aiemmin nukkumaan, mikä ei meillä onnistu.

Vierailija
11/19 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopettanut päikkärit, etkä sä saa sitä enää mitenkään nukkumaan niitä. Murrosvaihe onkin hankala, kun lapsi ei ole riittävän väsynyt nukkumaan päivällä mut liian väsynyt iltaisin.

Meillä vähän sama vaihe menossa ja samanikäinen lapsi. Ihan hyvin menee kun ei enää odota että lapsi niitä päikkäreitä nukkuis. Lapsi alkaa jo kuuden aikaan iltatouhuihin ja sänkyyn nukahtaa seitsemän aikaan, muuten menee yliväsyneeksi ja aloittaa kiukuttelun. Jos lapsi meinaa nukahtaa pystyyn tuossa kolmen-neljän välillä, olen mennyt ulos hänen kanssaan jotta hän ei vaan nukahda sohvalle.

Lakkaa stressaamasta ja koeta saada muuten itse levättyä. Eiköhän tässä itse kukin ole taaperolleen huutanut, ei ne siitä rikki mene. :) Kun murroskausi on ohi, niin on vaan kiva että lapsi ei nuku päivällä: aikatalulut ei ole lapsen nukkumiseen sidottuja ja illalla jää enemmän aikaa itselle ja harrastuksille, kun lapsi nukahtaa aikaisemmin yöunille (ja nukahtaa niille helposti koska on niin väsynyt).

Vierailija
12/19 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan pidä se sängyssä. Itse kyllä luovutin siinä vaiheessa, kun nukuttamiseen alkoi mennä 1,5 tuntia aikaa...

Vierailija
13/19 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidä vaan niin tiukasti kainalossa, että se ei siitä pääse hortoilemaan?

Vierailija
14/19 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pitkään pinna kestikin,

mutta lopulta jätin päiväunet pois

ja nopeasti päästiin hyvään vuorokausirytmiin.

Helpotti niin käsittämättömän paljon kun ei tarvinnut enää koko päivää tuota nukutusrumpaa

ja illallakin nukahti kiltisti, mitä ei ollut tapahtunut aikoihin.

Suosittelen kokeilemaan, hetken ottaa mutta voi olla että tasaantuu.

Kakkosen kanssa jätin päiväunet kun ei enää sopivnut ulos rattaisiin nukkumaan oli jonkin verran vaille 2,5

esikoinen on nyt 19kk ja nukkuu vielä hyvin päiväunet. Katellaan miten menee,

mutta toivottavasti päivkkärit jää tai onnistuu jättämään pois viim. 2,5v.

Nuo päiväunet sitookin niin paljon,

helpompaa kun ei tarvi miettiä päivärytmiä niitten perusteella.

Vierailija
15/19 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi herää jo seiskalta, voi tuohon aikaan olla jo yliväsymystä. Päivähoidossakin päiväunille mennään 12 aikaan. Oletko kokeillut aikaistaa päikkäreitä?

Onko lapsi muuten koti- vai päivähoidossa? Jos jälkimmäisessä, miten siellä nukutaan?

Jaksamista!

Vierailija
16/19 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan kokeiltu että päiväunet jäisi pois, mutta ne illat on ihan hirveitä, ei toimi. Lapsi kiukkuaa ja riehuu yliväsyneenä.

JOS nukkuu päiväunet menee illat ok. Mutta kun viime aikoina päiväunille nukahtaminen on ollut tätä. Ei yöunillekaan nukahtaminen ole helppoa, mutta nää päiväunet on pahimmat.

Lapsi heräsi tänään klo 7 ja klo 13.30 pintaan aloin "nukuttamaan". Lapsi sanoi itsekin että "nukkumaan" ja oli väsyneen oloinen. Sängyssä luin lapselle lyhyen kirjan ja katseltiin kuvia. Vaikutti siltä että lapsi nukahtaa ihan just. Mutta sitten koko ajan lapsi keksi jotain "uutta" mitä huoneessa voisi tehdä. Vaihtoi paikkaa 10 kertaa, availi niitä kaapinovia, väsyneenä puhui jotain itsekseen, meni sängyn alle.. tätä siis kesti yli tunnin. Lopulta mulla tuli kyyneleet silmiin koska olen niin väsynyt tähän!! en ole saanut nukuttua sillä itselläni on kova räkätauti päällä ja olen aivan tukossa.

kun lapsi laittoi kelloradion päälle meni multa täysin pinna ja sitten vielä huusin lapselle, mitä ei yleensä tapahdu :( Mistä ihmeestä tämmöinen voi johtua??

Meillä on selkeä päivärytmi eikä mitään poikkeuksellista ole tapahtunut.

Taaperot eivät päiväunia nuku. Meillä on neljästä lapsesta kaksi lopettanut päikkärit täysin kahden vuoden iässä.Ainoa taho joka napisi tästä enemmän oli päiväkoti mutta minkäs teet jos lapsi einuku niin ei nuku.Toisaalta nämä 2 sitten kävivät jo kuuden jälkeen illalla yöunille ja nuklkuivat aamuun saakka.

Oletko kokeillut tassutusta? Meillä toimi kahdella vallan mainiosti ja miksi annat lapsen nousta sängystä' riehumaan?? Jos on selkeästi väsynyt ja välillä nukahtamaisillaan niin me ollaan lkevyesti pidetty kättä lapsen päällä eikä olla päästetty lasta sängystä pois.Hetken huusivat ja sitten nukahtivat .

Mutta tosiaan 2 meillä oli niin ettei 2 ikävuoden jälkeen ollut puhettakaan että edes voisi yrittää lasta päikkäreille laittaa :D

lapsia on erilaisia.

Vierailija
17/19 |
22.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei nukahda päiväunille on merkki siitä että päiväunet ovat pikkuhiljaa jäämässä pois.

Meillä on ihan sama juttu. Heppu tarvitsisi vielä ne unet koska illalla ei meinaa pysyä tolpillaan, mutta kun päivällä ei vaan väsytä tarpeeksi.

Ja tilanne vaihtelee päivittäin. Joinakin päivinä väsyttää ihan kamalasti ja päiväunetkin maistuvat, toisina päivinä ei sitten millään. Ja jos unet ovat jääneet väliin ei illalla voi lähteä autolla mihinkään koska lapsi sammuu ekan kilometrin aikana.

Hankalaahan tämä on mutta tälläistä se on ollut meillä joka muksulla.

Ainoa neuvoni on että älä tee päiväunista tappelua ja raivoamista, siitä te kärsitte vaan molemmat. Jos ei nukuta niin sitten vaikka hetken pötköttely satua kuunnellen saa ajaa päivälevon virkaa.

Vierailija
18/19 |
26.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama ongelma, mutta lapsi on vasta 13kk! Ollut ikätasoaan edelle vähän kaikessa, mutta en jaksa uskoa, että silti olisi valmis luopumaan päiväunista. Päiväunet vaihtelevat 10min-3h. Tänään yritin saada nukkumaan taaperoa noin 3h, kunnes tulos oli vain mylvintää ja oli pakko viedä vaunuissa ulos. Sinne rattaisiin sitten nukahti. Tiedän jo etukäteen, että klo 15:20 päikkäreille meno tarkoittaa, että ollaan tänään vielä klo 23 hereillä ja yliväsynyt mylvintä on luvassa silloinkin. Aikaisemmin on nukahtanut rinnalle, mutta nyt se tuntuu menettäneen ainakin väliaikaisesti tehonsa. Hirvittää, että miten voisin laittaa lasta ikinä päiväkotiin, kun hän ei kertakaikkiaan nuku millään! Onko teillä neuvoja?

Vierailija
19/19 |
15.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata sressata jos ei muksu nuku niin sitte ei. Antaa olla hereillä vaan illalla sitte nukkuu aikaisemmin. Näin meillä toimitaan. Väkisin ei voi nukkua