Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä ruualla aloittaa kiinteiden maistelu??

Vierailija
21.01.2011 |

Kertokaa, mikä on ollu teijän mielestä hyvä aloitusruoka. Itse pähkäilen lähinnä perunan ja bataatin välillä.. Mietin, että jos vauva tottuu/tykästyy bataatin hieman makeaan makuun, kelpaako peruna sen jälkeen enää ollenkaan..? ja toisaalta jos ei kelpaa, ni haittako sekään välttämättä... eikös ne aika samankaltaisia ravintoarvoiltaan ole perunan kanssa? Marja ja hed.soseet maistelutan vasta varmaankin sitten parin kasvis-/juures"merkin" jälkeen, ettei heti pääse liian "hyvän makuun".

Siispä kokemuksia, peruna vaiko bataatti?? Bataatti mulle aikas uusi tuttavuus. Olen sitä joskus itse ravintolassa syönyt, mutten koskaan valmistanut.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maissilla, sitten porkkana ja peruna :)

Vierailija
2/11 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja siis ikää meijän vauvelilla on reilut 4kk, tähän asti ollu täysimetyksellä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka kauan tuota maissia keitit (pakaste??) että ravinteet säilyy parhaiten, eikä tuu ylikeitettyä?

Vierailija
4/11 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilee noista toista, jos ei uppoa kokeilee toista. Miten ihmiset saa aina tällaisesta pikkuasiasta pähkäiltävää ihan palstoille asti..?

Vierailija
5/11 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ole mikään varma totuus, että "tottuu ja oppii eikä enää syö sitä ja tätä..." Ainakin omat (3) ovat kaikki saaneet ensin bataattia noin 5kk ja vasta 6kk jälkeen perunaa. Hedelmäsoseitakin on annettu heti alkuun ja se ennemminkin on vaan lisännyt kiinnostusta lusikkaruokaan. Perunaa tai muutakaan ei-makeaa ei meidän lapset ole sylkeneet.

Vierailija
6/11 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastauksista :) Juu varmasti noi "Tottuu ja oppii" ei päde kaikkiin lapsiin, olikin kiva kuulla, et teil on maistunu mitenpäin vaan :) Koklaamme siis varmaankin ekaks bataattia, vastaukset vain vahvistivat omiakin ajatuksia ;) ja maissi ollu kanssa mielessä :)

Vierailija
7/11 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut hyvä juttu! lisätty peruna ja porkkana sekä liha ja kana, plus marjat

Vierailija
8/11 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

bataattiin päädyin enkä kadu päätöstä. Hyvine on maistunut perunakin ja tällä hetkellä menee melkein mikä vaan :)

Vierailija
9/11 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku muukin on pähkäillyt. Ja olikin muutes neitsyt kerta kirjoittaa milleekään palstoille...lapsen saaminen näköjään saa rikkomaan "en oo koskaan"-rajoja, tulihan kokeiltua ;) ja mukava, auttava kokemus olikin!! (vaikka joltain taisin viedä palstatilaa kysymykselläni ;)

Vierailija
10/11 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymys meilläkin. Annettiin 5 kk ikäiselle vauvalle perunaa äidinmaidolla jatkettuna. Sitten ollaan annettu vähän kaikkea, mitä kaapista löytyy. Bataattia ollaan mietitty, mutta sitä ei muutenkaan koskaan osteta, niin on jäänyt.

Ollaan annettu jo perunan lisäksi porkkanaa, banaania, päärynää, omenaa ja avokadoa. Kaikki on kelvannut. Ajattelin, ettei makean antaminen haittaa, kun näin tulee pehmeä lasku lusikkaruokaan :)

Vierailija
11/11 |
21.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopus on kohta 6 kk ja pitäisi kiinteät pikku hiljaa aloittaa. Mennään varmaan samalla linjalla kuin esikoisen kanssa:

Aloitettiin bataatilla (äidinmaitoon sekoitettuna), just sen vatsaystävällisyyden takia (tosin myöhemmin olen lukenut, ettei välttämättä kovin paljoa eroaisi perunasta). Sitten kesäkurpitsa (vatsaystävällistä, ei allergisoi). Sitten perunaa, porkkanaa, maissia. Maissia en jaksanut tehdä itse, vaan ostin valmiina (meillä esikoinen oli hulluna Semperin maissisoseeseen). Aina parin päivän välein voi aloittaa uuden maun, jos ei tule mitään allergia tms. oireita (ja vanhat maut tietysti voi pitää rinnalla, eli tehdä erilaisia sekoituksia).

Kun pari viikkoa oli syöty soseita kerran päivässä, otettiin toinen ruokakerta/päivä. Se oli hedelmää. Päärynä, mustikka ja vadelma on ainakin vatsaystävällisiä.

Äidinmaitohan (ja tietysti korvikekin) on tosi makeaa, joten vauva on jo ennestään tottunut makeisiin makuihin. Ei pitäisi siis olla huolta siitä, että aluksi antaa makeaa. Voi siis hedelmäsoseellakin hyvin aloittaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi