Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä päivähoito on sitten kallista..

Vierailija
19.01.2011 |

Joulukuussa lapsi ollut hoidossa 6 päivänä ja lasku 130€. Sitten jotkut urpot saa pitää lapsiaan ilmaiseksi hoidossa vaikka loisivat itse kotona. On se niin väärin..:/

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkaisen yli 20€ päivä. Tuntipalkka ihan mitätön. Syö kolmesti päivässä ja saavat kokoajan hoitoa ammattitaitoisilta ihmisiltä.

Jos se on liian kallista lapsellesi, ihmetteln suuresti!

Vai teetkö sinä ilmaiseksi töitä?

Vierailija
2/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se maksaa veroilla tuotettuna - moninkertaisesti sen, mitä käyttäjä maksimissaan maksaa.

Virikehoitopaikoista pitäisi maksaa sen todellinen hinta, eiköhän silloin käyttö vähenisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkaisen yli 20€ päivä. Tuntipalkka ihan mitätön. Syö kolmesti päivässä ja saavat kokoajan hoitoa ammattitaitoisilta ihmisiltä.

hoitomaksut on minusta kalliita. Olen opiskelija ja koko opintotuki meneekin hoitomaksuihin eikä riitäkään. Joku työtön pummi tai lesta voi hoidattaa lapsensa ilmaiseksi.. Miten tämä ei mene minun järkeen?

Vierailija
4/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ei ne aina niin kovin ammattitaitoisia henkilöitä ole. Sijaiseksi päiväkotiin pääsee, kun käy neljän päivän kurssin ja näyttää rikosrekisterin..

Vierailija
5/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitte yhen lapsen päivähoito maksaa opiskelijalta?

Vierailija
6/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkaisen yli 20€ päivä. Tuntipalkka ihan mitätön. Syö kolmesti päivässä ja saavat kokoajan hoitoa ammattitaitoisilta ihmisiltä. Jos se on liian kallista lapsellesi, ihmetteln suuresti! Vai teetkö sinä ilmaiseksi töitä?

Että ei ne aina niin kovin ammattitaitoisia henkilöitä ole. Sijaiseksi päiväkotiin pääsee, kun käy neljän päivän kurssin ja näyttää rikosrekisterin..

Ajattelin, et oisin pyrkiny päiväkotiin töihin, mutta ei mulla oo rikosrekisteriä. Onks se rikosrekisteri sit nykyään pakollinen?

Vierailija
7/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kallsita, kun miettii että oikeasti se lapsen hoito maksaa moninkertaisesti. Sähän olet nytkin ap saanut käytännössä satoja euroja tukea valtiolta lapsesi hoitoon - yhtä halvalla et saisi lapsellesi yhtään minkäännäköistä hoitoa ilman julkista hoitosysteemiä.

Vierailija
8/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoitomaksut on minusta kalliita. Olen opiskelija ja koko opintotuki meneekin hoitomaksuihin eikä riitäkään. Joku työtön pummi tai lesta voi hoidattaa lapsensa ilmaiseksi.. Miten tämä ei mene minun järkeen?

Tai sitten et ole antanut tuloselvitystä hoitomaksutoimistoon, että olisivat voineet laskea tulojen mukaisen hoitomaksun. Tai sitten sulla on puoliso, joka tienaa enemmän. Mut oikeasti, ei voi koko opintotuki mennä päivähoitomaksuihin (jos on antanut tuloselvityksen - jos ei, siitä voi syyttää vain itseään!

Suhteessa siihen, miten hyvällä ja luottavaisella mielellä jätän lapseni hoitoon päiväksi (saavat lisäksi monipuoliset, hyvät ruuat), päivähoitomaksu on ihan kohtuullinen. Tämä on myös kestettävä, kun lapsia on halunnut. :) Mikään ei ole ilmaista.

Vierailija
9/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

T. 10

Vierailija
10/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi päivähoidossa, ja koko opintotuki (200€) ei todellakaan mene päivähoito maksuun!

Mieheni käy töissä, tulot reilu 2000€/kk ja me ei makseta mitään päivähoidosta! On niin pienet tulot.

Ai niin, lapsi on hoidossa 12 päivää/kk.

Vierailija
11/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi lapsi hoidossa ja 254e/kk. Eihän se tee kuin noin kympin päivä.

Vierailija
12/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulukuussa lapsi ollut hoidossa 6 päivänä ja lasku 130€. Sitten jotkut urpot saa pitää lapsiaan ilmaiseksi hoidossa vaikka loisivat itse kotona. On se niin väärin..:/

Vanhemmille/huoltajille on kyllä kerrottu miten päivähoidon kustannukset veloitetaan vanhemmilta/huoltajilta.

Vierailija
13/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheelle esikoulu maksaa yli tonnin kuussa, puoli päivää, eikä siihen edes kuulu ruokaa:D

Vierailija
14/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska aloittanut hoidon?

Vierailija
15/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jouvut maksamaan pävähoidosta, sulla on jotain tuloja. Eli jos oot opiskelija, niin sitten miehen tulot vaikuttaa => mies maksakoon. Muista myös, että tuljen tippuessa myös maksu tippuu, joten älä yritä, joko sulla on rikas mies tai sitten sulla on muita tuloja kuin opintotuki.

Vierailija
16/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivähoito on HALPAA!! En ymmärrä miten joku voi pitää sitä kalliina....

Vierailija
17/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen keikkatöitä päiväkodeissa. Lähes vuoden ajan on ollut niin, että olen mennyt sijaiseksi ryhmiin, josiat puuttuu 2 omaa aikuista kolmesta. Eli yksin olen korvannut kahta hoitajaa.

Tänään olin 21 lapsen ryhmässä yhden toisen hoitajan kanssa, huomenna eri ryhmä mutta sama tilanne eli yksi aikuinen liian vähän.

Lasten kanssa tehdään vaan pakolliset, eli jaetaan ruoka ja nukutetaan ja puetaan ulos. Siinä onkin aika puuha kun yksinäsi voit joutua pukemaan esim. 15 3-4 v. lasta.

Hoitomaksut nousevat mutta rahalle saa huonon vastineen. Esim. ruokaa on niin vähän, että lapset jäävät nälkäisiksi ja päiväkotien pihoilta ei aurata lumia. Siksi lasten on helppo karata aidan yli.

Vierailija
18/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen keikkatöitä päiväkodeissa. Lähes vuoden ajan on ollut niin, että olen mennyt sijaiseksi ryhmiin, josiat puuttuu 2 omaa aikuista kolmesta. Eli yksin olen korvannut kahta hoitajaa.

Tänään olin 21 lapsen ryhmässä yhden toisen hoitajan kanssa, huomenna eri ryhmä mutta sama tilanne eli yksi aikuinen liian vähän.

Lasten kanssa tehdään vaan pakolliset, eli jaetaan ruoka ja nukutetaan ja puetaan ulos. Siinä onkin aika puuha kun yksinäsi voit joutua pukemaan esim. 15 3-4 v. lasta.

Hoitomaksut nousevat mutta rahalle saa huonon vastineen. Esim. ruokaa on niin vähän, että lapset jäävät nälkäisiksi ja päiväkotien pihoilta ei aurata lumia. Siksi lasten on helppo karata aidan yli.

Vierailija
19/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaaksesi tilannetta? Esim. infonnut vanhempia, ilmoittanut päivähoitotoimelle, että tulisivat tekemään tarkistuskäyntejä?

Mutta eihän kukaan ikinä mitään tee.

Tällaisella huonolla palstalla avautumisella, kun ei mitään aikaan saa. Vanhempienkin toivoisin olevan aktiivisia sen suhteen,mitä päiväkodista haluavat. Mutta moni tyytyy kuvittelemaan, että kaikki on hyvin. itse onneksi saan työskennellä jopa hyvässä päiväkodissa, missä vanhemmat ovat tosi aktiivisia ja kiinnostuneita tulemaan seuraamaan toimintaa yms. Silti on myös asioita, joiden vuoksi en omaa lastani päiväkotiin haluaisi laittaa.

Vierailija
20/72 |
19.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ollessamme maksoimme yhden lapsen kokopäivähoidosta 255e/kk, eli sen maksimin mitä voi maksaa. Siihen kuuluu aamupala, lämmin ruoka ja välipala, sekä kaikki materiaalit mitä lapsi käyttää hoidossa., niinkuin tiedättekin.

Nyt asumme Usa:ssa.

Etsimme mahdollisimman edullisen päivähoitopaikan lähialueelta. Hinnat vaihtelivat (lapsi siis 3v) 600-1600$ (450e-1300e/kk) koko päivän hoidosta.

Tuohon hintaan ei sisälly mitään ruokia.

Valmistan ja pakkaan joka aamu lounaan mukaan termospurkkeihin kahdelle lapselle. Siihen mukaan vielä juomat (esim. tetra kaakaota makssa 1$), hedelmäpala ja leipä.

Kuukausittaisen hoitomaksun, 600$/lapsi lisäksi maksetaan vuodessa 160$/per lapsi materiaalimaksuja, joilla kustannetaan materiaalien lisäksi pienet välipalat lapsille iltapäivällä.

Retket maksavat erikseen, n. 5$/kerta.

Lisäksi muutaman kerran vuodessa valmistetaan "special snacks" koko hoitoryhmälle perheen toimesta.

Jos Suomessa ei valtion taholta tuettaisi perheiden mahdollisuutta todella halpaan päivähoitoon, olisi tilanne pian edellä kuvatun kaltainen. Ja sitten perheiden pitäisikin tosissaan miettiä, voiko edes ottaa työpaikkaa vastaan, jos sillä palkalla ei edes kustanna lasten ph-maksuja.

Suomessa on vallalla illuusio siitä ettei kodinulkopuolisen lastenhoidon pitäisi maksaa juuri mitään. 250e/kk per lapsi on SIKAHALPAA!

(tasosta en ala kommentoida sen enempää, mutta kyllä lapseni täällä kyllä saa mielestäni laadukkaampaa ja huomaavaisempaa hoitoa kuin kotisuomessa.)

Olisinkin valmis maksamaan laadukkaasta päivähoidosta helposti sen 500e/kk per lapsi. Jos sillä taattaisiin max. 10 lasta per ryhmä (jossa 2-3 aikuista, yksi lastentarhanope) sekä hoitajien minimaallinen vaihtuvuus.

Suomessa aletaan olla siinä pisteessä, että kohta lastenhoidon taso on surkea koska vanhemmat ei maksa siitä tarpeeksi.