Mitä ihmeen järkeä on tehdä "iltatähti"???
Ihmetellen seuraan tuttavapiiriä. Ensin saadaan pari-kolme lasta lyhyillä ikäeroilla. On rankkaa, töiden ja pienten lasten yhteen sovittaminen vaikeaa, on väsymystä, parisuhdevaikeuksia, lasten sairastelua... monesti kuulee, että "mukavaa kun lapset on tehty suht nuorena".
Ja sitten.. juuri, kun nuo lapset ovat kasvaneet vähän "helpommiksi", hankitaankin sitten se iltatähti. Mitä ihmeen järkeä siinä on? Eikö sitten kuitenkaan osata hankkia elämään muuta sisältöä vai mistä se tarve johtuu?
Kommentit (8)
ohjaileva korkeampi voima, jolle ei vaan voi mitään. Vaikka mies vaihtoon, jos uskaltaa vastustaa tätä mamman elämän suuntaviivat määrittävää tienviittaa. Kun VAUVAKUUME iskee, niin se VAUVA on vaan IHAN PAKKO saada, oli ikää, lapsia, tilaa asunnossa, rahaa, terveyttä tai muita edellytyksiä sitten riittävästi tai ei.
Kakkoselle:jos vanhempiesi suhtautuminen iltatähteen olisi sama kuin sinulla,niin sinua ei olisi..Eikö ole parempi olla iltatähti kuin ei olla olemassa ollenkaan?!
Itse haluaisin iltatähden juuri sen vuoksi,että aiemmat lapset jo vähän helpompia enkä halua tehdä kolmea vauvaa samaan putkeen.Kolme lasta kuitenkin haluaisin,joten viimeistä yritetään myöhemmin.Ja vauvat on meikäläisestä sitäpaitsi helppoja jos ovat terveitä ja normaaleita nukkujia.
Omakohtainen kokemus, äiti vaihdevuosissa ja minä murkkuikäinen, isä vanhempana ja väsyneenä odotti pääsevänsä eläkkeelle töistä.
Sisarukseni pyysivät jatkuvasti lastenvahdiksi lapsillensa, kun minä nuorempana kuulema joudin auttamaan heitä.
Nyt vanhemmat jo sitten kuolleet, ensimmäisen lapseni ehtivät just näkemään :(
mekin olimme ajatelleet. Sisarukset olis jo olleet koululaisia ja arkielämä kevyempää. Noin 40 vuotiaana olisin iltatähden tehnyt. Olisin saanut kauankaivatun vapaavuoden töistä, vielä kerran nauttia pikkuvauvasta jne. Kävi kuitenkin niin, että meidän iltatähti syntyi vuosia liian aikaisin. Enää en kaipaile yhtään lisää.
Se että joskus puhuu esim. vatsataudista joka kiertää kaikki perheessä niin onko sen puhuminen kiellettyä? Jos sanoo että väsyttää niin onko se sama kuin on väsynyt koko perhe-elämään?
Minusta iltatähden hankkiminen on ihan fiksua: halutaan lapsi, on päästy yli aikaa sitten pikkulapsivaiheesta ja isommat lapset on isoksi avuksi hoitamassa vauvaa.
Kyllähän lapset tuo elämään sisältöä mutta eiköhän lapsi tahdota ihan lapsena, sisältöä saa vaikka matkaillen niitten isompien lasten kanssa.
Onhan noita paljon naisia jotka saa esikoisensa 30- vuotiaana en tajua miksi ei saisi hankkia lisää lapsia myöhemmin jos haluaa lapsia. Olisiko sinusta parempi hankkia ne kaikki lapset siihen yhteen aikaan?
Valivalivali, hanki oma elämä ja oma perhe.
Se että joskus puhuu esim. vatsataudista joka kiertää kaikki perheessä niin onko sen puhuminen kiellettyä? Jos sanoo että väsyttää niin onko se sama kuin on väsynyt koko perhe-elämään?
Minusta iltatähden hankkiminen on ihan fiksua: halutaan lapsi, on päästy yli aikaa sitten pikkulapsivaiheesta ja isommat lapset on isoksi avuksi hoitamassa vauvaa.
Kyllähän lapset tuo elämään sisältöä mutta eiköhän lapsi tahdota ihan lapsena, sisältöä saa vaikka matkaillen niitten isompien lasten kanssa.
Onhan noita paljon naisia jotka saa esikoisensa 30- vuotiaana en tajua miksi ei saisi hankkia lisää lapsia myöhemmin jos haluaa lapsia. Olisiko sinusta parempi hankkia ne kaikki lapset siihen yhteen aikaan?
Valivalivali, hanki oma elämä ja oma perhe.
mutta ihanaa! Vähän kuin esikoinen, mutta paljon helpompi.
Ja jos tuttavat saavat esikoisiaan samassa iässä ja pari vuotta vanhempinakin kuin minä iltatähteni, niin mitä sitten. Luulisi että isommat siarukset helpottavat murrosiässä, kun äiti ja isä on jo niin out kaikesta. Ajattele sitä esikoista, jolla ei ole sisaruksia tukenaan vaan täytyy selvitä dementikkovanhempien kanssa ihan yksin. Polo parka. Ja sitä ei kukaan ole kauhistelemassa,
Iltatähtenä voin sanoa, että elämä on ollut monin tavoin hankalampaa. Ikäeroa sisaruksiin yli 10 vuotta, olin alle kouluikäinen kun sisarukset muuttivat pois kotoa jne. Olen elänyt kuin ainoa lapsi ja sisarukset kantavat nyt aikuisiälläkin kaunaa ja pitävät "lellipentuna", vaikka ihan samalla tavalla jouduin sukulaisten vanhoja vaatteita ja leluja käyttämään kuten hekin.
Koskaan en itse tee iltatähteä, ihan omat muistot mielessä. Sisaruksiin välit todella kaukaiset.