Toimeentulotuesta, mitä mieltä olette tästä?
Olen yhden 11 kk vanhan lapsen yh. Heti kun lapsi saa hoitopaikan, palaan päätoimiseksi opiskelijaksi. Opintotukea mulla oli jäljellä yksi kuukausi, käytin sen nyt tammikuussa. Lisäksi hain kodinhoidontukea tälle kuulle (toiveissa saada hoitopaikka siis jo ensikuussa).
Eli tän kuun jälkeen mulla ei ole tuloja. Hain toimeentulotukea ja sain tällaisen päätöksen (tai siis osa siitä):
"Opintojen edistymistä voidaan tukea kevään 2011 ajan toimeentulotuella eikä töiden hakua edellytetä, mikäli hän toimittaa opintosuunnitelman keväälle ja kuukausittain toimeentulohakemuksen yhteydessä tiedät opintojen edistymisestä."
Siis mun on joka kuukausi raportoitava opinnoistani ja joka kuukausi haettava uudelleen toimeentulotukea? Eihän meillä yliopisto-opinnoissa edes tule joka kuukausi välttämättä mitään raportoitavaa eikä varsinkaan opintosuorituksia!
Mites kesä?? Voisin silloinkin tehdä opintoja vai onko mun jäätävä kodinhoidontuelle kotiin ja menetettävä hoitopaikka? Mitäs jos en saa hoitopaikkaa vaan mun edelleen jäätävä kotiin ensikuussa?
Pitääkö mun hakea syksyllä töitä vaikka opinnot jatkuisivat?
Mä olin luullut, että sossun elättinä on helppoa, tai sen kuvan ainakin täältä olen saanut. Mulle ainakin tulee kauhea stressi siitä, että joutuu elämään kuukausi kerrallaan.
Ja olen kyllä potkinut itseäni päähän opintojen viivästymisestä, teidän ei sitä tartte tehdä!
Ja soitan heti sossuun, kuhan on soittoaika!
Kommentit (30)
Aloinpa nyt sitten yhtä selostusta vääntää paniikissa ja lähettelemään siihen liittyviä sähköposteja. hedelmällisempää ois varmaan mennä nukkumaan...
Jos ei ees ois näin yksin, niin olisi helpompaa, mutta olen todella totaali-yh. :(
Lapsen isä eikä kukaan muukaan ole kuvioissa mukana.
Olisko sinulla opikelujen työn ohessa lapsikin?
Ei hän toi likka-parka näe lastaan koskaan jos pitää vielä iltain töissäkin olla??!
Pientä inhimillisuyyttä..
kesken yliopisto-opintojani raskaaksi poikaystävälle joka vaati aborttia tai vaihtoehtoisesti isyyden ikuista salassapitoa. Valitsin jälkimmäisen. Mies on nykyisin hyvässä virassa ja perheellinen. YH:iden periaatehaukkujille tiedoksi että mä tulin raskaaksi pillereistä huolimatta, syynä ilmeisesti noihin aikoihin sairastamani kova vatsatauti. Mä suoritin opinnot loppuun vasta kun lapsi täytti 3 ja meni päivähoitoon. Raskasta se oli sillonkin mutta kaiken työn arvoista. Nykyisin pärjäämme ihan hyvin ja maksan reilusti veroja :). Tsemppiä sulle ap!
Ketjun aloittajan kohdalla, jos opintoja on jäljellä puolitoista vuotta, ei ole mielestäni järkevää opiskella tätä kevättä, jos ei ole suunnitelmaa koko opintojen loppuun saattamisesta. Muutoin voi tehdä turhaa työtä koko kevään. Olisiko alempi tutkinto mahdollista saada kasaan nopeammin, onko fysiikassa sillä mitään käyttöä? Sen jälkeen voisi laittaa opinnot hyllylle, koska työkkärin kirjoille pääsee jos vie todistuksen opintojen keskeyttämisestä (vaihtoehtona kotihoidon tuki). Kun taloudellinen tilanne on parantunut, voi jatkaa opintojaan. Niitä aikoja odotellessa voisi valmentautua opintoihin niin, että ne sitten varmasti sujuisivat.
On utopistista olettaa, että sos.toimistossa uskotaan opintojen nyt sujuvan. Vaikka siihen uskottaisiinkin, 1,5 vuotta on pitkä aika. Nyt kun alempi tutkintokin on mahdollinen, niin maisteriksi asti tukeminen vaikuttanee liialliselta.
Olisiko sinulla mahdollisuuksia saada kevään aikana kandin tutkinto kasaan?
Laitat lapsen tarhaan, teet sen tutkinnon ja ilmoittaudut sitten työttömäksi työnhakijaksi.
Kun lapsi on isompi, voit tehdä vaikka työn ohessa nuo maisteriopinnot siihen päälle. Kandin paperit on kuitenkin ihan käypä tutkinto työnhaussa ja sullahan oli työkokemustakin.
Tsemppiä!
olisi ihan täysi oikeus hakea isyydentunnustus! Itse en antaisi tuollaisen kusipään olla olematta isä, vaikkakin edes paperilla ja elatusmaksujen muodossa.
kesken yliopisto-opintojani raskaaksi poikaystävälle joka vaati aborttia tai vaihtoehtoisesti isyyden ikuista salassapitoa. Valitsin jälkimmäisen. Mies on nykyisin hyvässä virassa ja perheellinen. YH:iden periaatehaukkujille tiedoksi että mä tulin raskaaksi pillereistä huolimatta, syynä ilmeisesti noihin aikoihin sairastamani kova vatsatauti. Mä suoritin opinnot loppuun vasta kun lapsi täytti 3 ja meni päivähoitoon. Raskasta se oli sillonkin mutta kaiken työn arvoista. Nykyisin pärjäämme ihan hyvin ja maksan reilusti veroja :). Tsemppiä sulle ap!
oli siis 26:lle.
pelottaa vaan tuo, että sitä toimeentulotukea saa vain tämän kevään! Tai siis että sen jälkeen on pakko jäädä joko kotihoidontuelle tai sitten mennä työkkäriin ja keskeyttää opinnot. Nimittäin pelkkä tämä kevät ei todellakaan tuo sitä kesää :(
mutta olen itsekin perheellinen opiskelija. Toisin kuin moni luulee, myös opiskelija on oikeutettu toimeentulotukeen ihan samoin ehdoin kuin muutkin. Sossu ei tietenkään voi vaatia keskeyttämään opintoja, eikä siinä olisi mitään järkeä. Sossu ei myöskään voi lakata maksamasta sinulle toimeentulotukea. Olet oikeutettu siihen, jos sinulla ei ole muita tuloja.
Usein opiskelijaa tosiaan yritetään tyrkkiä työnhakuun opintojen ohessa, mutta eivät he voi sossussa sitä valvoa, oletko hakenut oikeasti. He eivät siis voi lakata maksamasta tukea ja sanoa, että "sunhan pitäis jo olla töissä". Näin ei voi käydä.
Sossussa on tottakai otettava huomioon myös perheen tilanne, eli ei äiti voi olla 12 tuntia päivässä pois kotoa, koska lapsella on oikeus olla myös perheensä kanssa.
Mikäli sossu myöhemmin alkaa ahdistella noilla työnhakujutuilla, voit tottakai täyttää netissä liukuhihnalta huonoja hakemuksia paikkoihin, joihin et satavarmasti halua. Et tule valituksi, kun mainitset työhaastattelussa, että olet pienen lapsen yksinhuoltaja ja opiskelija ;) Etkä pääse edes haastatteluun, kun teet tarpeeksi huonot hakemukset ;) ;)
Itselläni ei tosin ole ollut mitään ongelmia, eli sossussa ei ole esitetty tuollaisia ukaaseja, ja tämä on minulle toinen tutkinto! Siksi opintotukikin on loppunut. Itse asun Helsingissä. Millä paikkakunnalla itse asut? Joillain paikkakunnilla sossu voi ehkä tärkeillä vähän enemmän. Ja ainakin täällä toimeentulotukihakemuksen voi tehdä max 3 kk:ksi kerrallaan.
Ja todellakaan EI kannata jättää kandiin! Lehdissä on ollut paljon siitä, kuinka kandin papereilla työllistyy heikosti. Tee vaan maisterintutkinto valmiiksi, se on paljon parempi sijoitus tulevaisuutta varten kuin tehdä pikapikaa kandi ja siirtyä työkkäriin.
Tsemppiä opintoihin! Ja muista oikeutesi siellä sossussa :)
Itseasiassa mulla on opintopisteitä vaikka muille jakaa, mutta niistä ei saa raavittua tutkintoa kasaan. Olen siis ollut tässäki asiassa tyhmä ja opiskellut niitä asioita, jotka kiinnostavat enkä pelkästään tutkintoon vaadittavia kursseja :(
Kandia mun en kannata ottaa ulos, tai siis siihen jättää, sillä ei tee mitään. Ja mulla on noita syventäviä kursseja kuitenkin suoritettuna jo jonkin verran.
No, mennään kuukausi kerrallaan ja opintoja en jätä. Kiitos 31, tuosta viestistäsi! Se rohkaisee.
Jos nyt keväällä teen suorituksia niin paljon kuin pystyn, niin ehkä saan vakuutettua sossun tädin ja saan jatkoa, ilman että joutuu mitään pelejä pelaamaan (siis tuollaisia huonoja työhakemuksia tms.).
Matikan päätin jo jättää approon ja täydentää sen cumuun myöhemmin. Kemiankin voi tehdä sit joskus töitten ohessa, jos on tarvetta. Biologiasta mulla on sivuainelaudatur kahta kurssia vaille valmis (tässä ei juuri ole mitään järkeä!!!), haaveilin aikoinaan jostain poikkitieteellisestä tutkijan urasta...
mutta haluaisin puolestani sanoa, että tsemppiä!! Jos olisit mun ystäväni/tuttuni niin tarjoaisin sulle kyllä lastenhoitoapua säännöllisesti kerran viikkossa jotta voisit tehostaa opiskeluasi.