Huh tuota meidan 6v tyttoa, kauankohan jaksan enaa!
Kun tytto tulee koulusta, alkaa sellainen puheenpapatus ettei ole moista kuultu, koko ajan kyselee kaikkea ja puuttuu kaikkien keskusteluun ja kyselee mita-mita-mita??? Peppu ei kesta paikallaan hetkeakaan! Koko ajan on liikenteessa, tai yrittaa istua vaikka sohvalla mutta jatkuvasti joku arsyttaa hanta, oli se sitten vaikka siskonsa jalka, kyynarpaa, omat hiukset, viltti jne.
En pysty nykyaan enaa juttelemaan muiden perheenjasenten kanssa mitaan ilman keskeytyksia, ja se alkaa raastaa mua niin paljon, etta tuntuu etta ottaa kohta sydamesta.
Sitten kun annan tytolle aikaa, niin han tavallaan lamaantuu ja panikoi, eika saa sanaa suustaan tai sanoo etta on unohtanut asian vaikka juuri kysyi jotain...
Tytolla on keskittymisessa ongelmia ja olen varma etta hanella on myos lukihairio, mutta koulu sanoo ettei ole. Tytto on myos autismin rajoilla, aspergeria?
Kommentit (22)
vaan vilkkaalta lapselta. Onko aina ollut samanlainen? huomionkipeä? ja kun saa sen huomion lamautuu ja tajuaa että ei olekkaan mitään asiaa? olen itsekkin ollut vähän tuon tyylinen, isosta perheesta :)
Mulla on ADHD- lapsi joka tekee tota kaikenaikaa, mutta minä kiellän sitä. Sanon, että sinä odotat sen aikaa kun muut puhuvat, sitten vasta sanot oman asiasi.
Enkä anna seota muitten puheisiin.
Kyllähän se hyppelisi paikasta toiseen ja on levoton, mutta silti pitää osata käyttäytyä. Välillä laitan lapsen istumaan tiettyyn paikkaan ja "rauhoitan" sen sinne, sanon että istut tässä 5 minuuttia, kuuntelet tätä musiikkia minkä laitoin sulle.
Olen itsekin diagnosoitu ADHD.
Hanella on isosisko ja toinen sisarus on 11kk. Eli kylla siina huomiotakin taytyy hakea, mutta ihan mahdottomalta aina tuntuu...
ap
Sun tytölläs ole mikään vialla muu kuin poissaoleva äiti. Lapsi vaistoaa asenteesi ja reagoi siihen juuri edellä kuvaamallasi tavalla.
Anna lapselle aikaa. Kuuntele ja juttele. Kyllä se huomionkaipuu siitä hiipuu kun sitä saa aidosti, eikä jotain erillisiä pieniä hetkiä. Rasittavaahan se on lapsellekin, jos tuntee, ettei ole hyväksytty omana itsenään ja että sinua ei loppujen lopuksi hänen asiansa kiinnosta, siitä tuo jankutus juuri johtuu.6
diagnoosin jos haluan, etta on autismin rajoilla, han voi tyontaa sen kummin pain vain mina toivon.
ap
Sun tytölläs ole mikään vialla muu kuin poissaoleva äiti. Lapsi vaistoaa asenteesi ja reagoi siihen juuri edellä kuvaamallasi tavalla. Anna lapselle aikaa. Kuuntele ja juttele. Kyllä se huomionkaipuu siitä hiipuu kun sitä saa aidosti, eikä jotain erillisiä pieniä hetkiä. Rasittavaahan se on lapsellekin, jos tuntee, ettei ole hyväksytty omana itsenään ja että sinua ei loppujen lopuksi hänen asiansa kiinnosta, siitä tuo jankutus juuri johtuu.6
etta aika nopeasti lahtisit nostelemaan!
ap
diagnoosin jos haluan, etta on autismin rajoilla, han voi tyontaa sen kummin pain vain mina toivon.
ap
eikä muitakaan neurologisia poikkeavuuksia,
puhelet ihan paskaa.
jotain aspergerin tyylistä kyllä. kaikki aina sitten soosoo-ttelemassa, kun itse äiti yrittää miettiä mikä voisi olla syynä epänormaaliin käytökseen (ja lääkärikin tutkinut ja mahd syyn löytänyt.) autismin raja-diagnoosia ei ole, mutta autismin kirjo kyllä, ja siihen voi kuulua myös yliherkkyys, esim kosketukselle. (vaikka sitten omien hiusten tms)
voihan se olla tyttösi ihan tervekin, mutta en itse ole tavannut moista "normaalia" lasta, vaikka ollut lasten kanssa tekemisissä. autismin kirjoon kuuluvia kyllä samantapaisia.
.. vaan niin alkaa 4 vuotiaana? an siis tiedä kyllä, mutta eikö se olisi syntymästä asti?
Onko lapsella pitkät koulupäivät? ja kun tulee kotiin niin on vaan "äidinkipeä" ja huomionkipeä?
Onko sulla mies? käyttäytyykö ihan samalla tavalla jos on mies kotona? tai yksin isin kanssa?
Koulussa kyllä huomaavat jos oppilas on autismin rajalla tai adhd, eli jos siellä ollaan sitä mieltä, että kaikki tytöllä kunnossa, niin luottaisin siihen.
Vanhin poikani on tyttäresi kaltainen. Joskus kun itse olen väsynyt ja poissaoleva, lapsi haistaa sen heti ja tuo jankutus ja pulputus alkaa. Illalla tuntuu, että tärykalvot vuotaa verta. Eli kyllä mä tiedän mistä sä puhut :)
Tuo pysähtyminen ja lapsen aidosti ja kiireettömästi kohtaaminen auttaa ihan oikeasti. Toki tilanne on eri jos kyseessä diagnosoitu lapsi. Teillä ei kuitenkaan näin mielestäni ole, jos koulussa kaikki menee ok. Autismi tai adhd kun eivät ole vain välillä päällä, kyllä ne huomattaisi jo koulussakin.
koulussa huomata monesti kuin räikeimmät tapaukset. monesti on asperger mennyt huomaamatta, ja ehkä aikuisiälä vasta tulee ilmi, kun asperger-henkilö itse diagnosoi itsensä.
ei kannata luottaa kouluu, että koulu kasvattaa. ärsyttää tommonen. jos on huoli lapsesta, niin vanhemmat vastuussa siitä. ei yksi ope voi kaikkia diagnosoida, kun ei riitä edes ammattitaito siihen.
koulussa huomata monesti kuin räikeimmät tapaukset. monesti on asperger mennyt huomaamatta, ja ehkä aikuisiälä vasta tulee ilmi, kun asperger-henkilö itse diagnosoi itsensä.
ei kannata luottaa kouluu, että koulu kasvattaa. ärsyttää tommonen. jos on huoli lapsesta, niin vanhemmat vastuussa siitä. ei yksi ope voi kaikkia diagnosoida, kun ei riitä edes ammattitaito siihen.
Kyllä tuollainen häiriörypäs huomattaisi koulussa. Ihme diagnoosivimma ihmisillä nykyään.
Kelaa nyt itse! Että opettaja ei huomaisi, jos oppilaalla olisi autismi, asperger ja adhd? Ja vielä kun erikseen kysyttäisiin, niin sanoisi, että kaikki tytöllä kunnossa? Joo-o.
vaan autismin kirjo, johon kuuluu monenlaisia neurologisia oireita, jotkut ei juuri edes ilmene muille kuin läheisille. koulussa saattaa olla esim. ns. ujo ja hiljainen. "kiltti oppilas". nämä menee monesti siinä sivussa, eikä lapsi saa tarvitsemaansa apua. oikeasti lapsi ei vaan pysy tilanteen tasalla koulutunnilla ja vetäytyy, näyttää hajamieliseltä tai ujolta jne (voi muutenkin reagoida). kotona sitten purkautuu ylivilkaana käytöksenä.
Mutta siis laakari joka juuri tutkii tallaisia epailyja. Lapsi on ollut tuon laakarin alaisena nyt vuoden verran ja siihen tulokseen laakari tuli. On jonossa toimintaterapiaan, puheterapeutille (koska ei koulussa puhu oikein mitaan) ja autismitiimi tulee tyttoa tarkkailemaan kouluun (siihenkin ollaan jonossa).
Tytolla on omakohtainen opetussuunnitelma (mikahan tamakin suomeksi?) ollut vuoden verran ja saa parissa aineessa opetusta pienemmassa ryhmassa.
Ja kylla vaan niin laakari mulle sanoi etta han voi antaa diagnoosin, jos haluan sen tytolle, mutta sanoin etta katsotaan nyt viela, jos parjattaisiin ilman sita. Han sanoi etta on niilla rajoilla, eli ilmeisesti tarkoitti esim. aspergeria, en nyt mistaan taysin autistisesta lapsesta puhu.
ap
kerran viikossa 10 sanan sanatesti, ja saa siita ensin 0/10, sitten harjoitellaan sanoja koko viikko ja saa niista siltikin ihan ihme muunnoksia aikaiseksi. Yleensa siina 5/10, mutta on joskus saanut kaikki oikein.
Noihin sanakokeisiinkin harjoitellessa menee paljon energiaa, kun tytto unohtaa ne ihan hetkessa. Saatan tavata sanan tytolle ja han ei sita muista paperille kirjoittaessa.
Lukeminen sujuu aika hyvin, mutta aika paljon arvailee sanoja.
Vertaan myos isosiskonsa lukemaanoppimiseen, ovat kuin eri planeetalta. Eli jotain haikkaa kylla siinakin on!
ap
Esin adhd lapsilla on paljon lukihäiriötä. Myös dysfaattisilla ja muillakin.
Myös adhd lapset pulputtaa kokoajan ja haluavat aina sen huomion itsellensä.
En osaa auttaa, koska ettee muistaakseni asua suomessa.
esimerkiksi enkkua on huomattavasti vaikeampi oppia lukemaan kuin suomi, koska siinä ei ole täydellistä kirjain-äänne-vastaavuutta kuten suomessa (paitsi äng-äänne)
Anna aikaa siinä heti kun tapaatte.
Onko hän vain koulussa? Suosittelen ip-kerhoa.
Meillä on kaksi tuollaista räpätätiä... Toinen on 6 ja toinen 8.
minulla on 7-vuotias tyttö ja olen nyt lopullisesti tullut siihen tulokseen, että joku ADHD/ADD sillä on.
Ei todellakaan useinkaan jaksa keskittyä mihinkään, koko ajan joku ruumiinosa liikkuu, pälättää koko ajan, hermostuu TODELLA helposti. Jos olen puhelimessa, siitä ei tule yhtään mitään likan takia, ei pysty seuraamaan moniosaisia ohjeita, hahmotuskyky heikko jne.
Oireet esiintyvät oikeastaan vain kotona tai silloin kun joku tuttu ihminen mukana (jos olemme vaikka mummolla). Koulussa niitä ei huomaa, koska tyttö on myös ujo. Toki nuo ohjeiden seuraaminen ja hahmotuskyky on huomattu sielläkin.
Joo, kyllä kyselee hermoja...