Olen raskaana rv 27 ja pelkään että minulla on joku tulehdus tai jotain on vialla.
Muutaman päivän on tuntunut lievää kutinaa ja varsinkin iltaisin on supistellut normaalia kipeämmin (ei kuitenkaan mitään synnytyssupistuksia). Myös alavatsa on ollut hieman kipeä välillä. Eilen illalla kutisi enemmän ja huomasin, että olin erittäin kuiva (normaalisti olen ns. "aina valmiina" eli tosi kostea) ja kun kokeilin emätintä sisältä, sormeen tarttui paksua valkoista tahnamaista valkovuotoa.
Onko kenelläkään muulla ollut tällaista ja mistä tämä voi johtua??? Kuulostaako vaaralliselta, onkohan vauvalla kaikki hyvin?
Luonnollisestikin soitan neuvolalääkärille, mutta hänet saa kiinni vasta 12 enkä viime yön valvomisen jälkeen kestä odottaa...
Kommentit (13)
Miten hiivatulehdus todetaan? Onko vaarallinen vauvalle? Liittyykö siihen tuo supistelu ja alavatsakipukin?
ap
normaalilla hiivalääkkeellä voit hoitaa 1.kolmanneksen jälkeen. Tabletin laitossa ei saa käyttää asetinta vaan pitää laittaa sormin. :)
Jotenkin kuulostaa ihmeellisesltä, ettet tiedä mikä hiivatulehdus on... sehän on tuiki tavallinen emättimen tulehdus ja raskausaikana tulee joillekin herkemmin ja ei todellakaan vahingoita vauvaa.
Itse hoidin sen raskaan ollessani (ihan alkuraskaudessa), en edes puhunut asiasta etukäteen lääkärille.
Mutta mulla ei kyllä ollut tahnamaista valkovuotoa, mulla siinä valkovuodossa on pieniä kokkareita.
Sinuna kävisi gynellä, jospa kyseessä onkin jokin muu bakteeritulehdus.
Varsinkin jos olen lastenaltaassa! Suosittelen ostamaan apteekista sitä hiivalääkettä mitä saa käyttää raskausaikana. Ei ole paha juttu eikä edes kallis kuuri! Sitten se vaiva menee pois. Kannattaa hoitaa pois niin se ei nouse ylemmäs. Sitten voisi vahingoittaa vauvaa. Hoida hiiva pois niin ei ole hätää!
Minulla ei vaan ole ollut ikinä mitään vaivaa tai sairautta enkä ole sitten "huvin vuoksi" alkanut ottamaan selvää eri taudeista.
Anteeksi jos kysymykseni ärsyttää, mutta tosiaan on olemassa meitäkin joilla ei ole tällaisesta kokemusta ja siksi se ahdistaa ja toivoisin asiallisia vastauksia.
Olen todella kiitollinen jos joku osaisi vastata edellä oleviin kysymyksiin!
ap
sekä bakteeri- että hiivatulehdukset ovat yleisiä ja mahdollisia. Kannattaa tosiaan soittaa neuvolaan ja testaavat kummasta on kyse. Varsinkin bakteeritulehdukset voivat olla vaarallisi, joten oikein teet kun olet neuvolaan yhteydessä.
Tulehdus voi käynnistää ennenaikaisen synnytyksen.
Soittaa suoraan lääkäriin eikä juosta hakemaan lääkkeitä jos ei ole varma mikä vaivaa. Itsellä oli juuri samoilla viikoilla tytärtäni odottaessa outo olo, ei oikeastaan sattunut mihinkään, supistukset oli kivuttomia ja olo muutenkin ihan ok, mutta vaisto sanoi ettei kaikki ole ok. Päätin soittaa sitten häpeissäni synnytys sairaalaani ja sanoin että tuntuu ettei kaikki kunnossa ja pyysivät menemään käymään ja voi luoja miten paljon mua hävetti mennä! No, pääsin lääkärille ja ultras alakautta ja ilmoitti että jään sisälle, koska kohdunkaula on lähtenyt avautumaan sisältä päin! Siellä olin sitten vuodepotilaana 3 viikoa ja loppuajan liikuntakiellossa. Eli, YKSIKÄÄN TARKASTUSKÄYNTI EI OLE TURHA RASKAANA!
Jotenkin kuulostaa ihmeellisesltä, ettet tiedä mikä hiivatulehdus on... sehän on tuiki tavallinen emättimen tulehdus ja raskausaikana tulee joillekin herkemmin ja ei todellakaan vahingoita vauvaa.
Mä tiesin hiivatulehkuksesta ja tiesin senkin että se on aika yleinen ja hoidettavissa. Mutta olin vasta lähemmäs kolmikymppinen kun sen ekan kerran sain. Kyllä mä olin alussa ihan että, mitä tää on ja mistä johtuu. Mä sain sen vielä ihan yllättäen, ei ollut antibiootti-kuuria päällä, en ollut raskaana jne.
Kyllä mä tietty lopulta oivalsin että hiiva kenties?
Nyt odotan kolmatta ja oon kärsinyt hiivasta tän raskauden aikana 2 kertaa. Soitinn lääkäriin ja mulle sanottiin että ihan voin huoletta ostaa ja käyttää niitä apteekin hiivalääkkeitä mutta asetinta ei saa käyttää, sormilla on lääke paikallee pistettävä.
Minulla ei ole ikinä hiivaa normaalisti, mutta raskausaikoina sitä on ollut molemmilla kerroilla. Ensimmäisellä kerralla meni tosi pahaksi. Hiivan voi hoitaa, jos se haittaa, mutta lievänä se ei ole vaarallista lapselle eikä sinulle.
Ohje on, että jos tulehdus on ensimmäinen, pitäisi käydä lääkärillä varmistamassa, että kyse on tosiaan hiivasta, eikä mistään vakavammasta.
Minulla muuten neuvolalääkäri määräsi siihen pahaan hiivatulehdukseen tabletteina otetavaa lääkettä, jota ei lääkkeen ohjeen mukaan saa ottaa raskausaikana (tai 1. kolmanneksella, kuitenkin se oli kielletty minun tilanteessani)! Onneksi vilkaisin apteekissa ja päätin sitten kokeilla ensin ihan käsikauppalääkkeillä.
apteekista saa lääkkeet.