Sopiiko astmaatikolle villakoira??
Perheessä sairastetaan astmaa ja ollaan mietitty mikä lemmikkieläin olisi sopiva. Olen kuullut jostain, että villakoirat sopis astmaatikoille, mutta en oikeen tiedä, eikö se ole se eläinhilse, mikä sitä allergiaa aiheuttaa, eikä niinkään "karvan laatu" Tietääkö joku täällä? Entä sopiiko sfinx-kissa?
Kommentit (9)
ok, kiitos..Astmaatikolla on sekä kissa-ja koira-allergia..
Eläimen karvathan eivät sitä allergiaa aiheuta, karvathan ovat vaan keratiinia. Sitä aiheuttavat nimenomaan eläimen ihon eritteet, erilaiset proteiinit joille on herkistynyt.
kuten myös esim cottoni jne.. Osalle tulee siitä huolimatta oireita, periaatteessa ei selviä kuin kokeilemalla.
Allergiaoireet aiheuttaa koiran hilse ja eritteet, kuten kuola ja virtsa. Karva itsessään ei aiheuta allergiaa, mutta esim. villakoiran turkki aiheuttaa sen, että hilse ei lentele karvan mukana ympäriinsä, vaan pysyy koiran turkin sisällää = ei aiheuta niin paljon allergiaa.
Jos haluaa pelata mahdollisimman paljon varmanpäälle, niin karvattomia koiria voi monet tosiallergisetkin pitää, ne on helppo pitäää allergisoimattomina kun pesee ja rasvaa usein= ei hilseile.
mutta mun äidillä on aina ollut astma, ja silti hänellä on villakoira joka ei aiheuta ongelmia. Mutta tosiaan, en tiedä onko kuinka pahasti koirille yleensä allerginen vai onko ollenkaan.
Tosin riski eläinpöly-allergoihin on kai melkoisesti kasvanut jos sairastaa astmaa?
Kyllä villakoira siinä mielessä on hyvä valinta ettei se hilse tosiaan karvan mukana leviä joka paikkaan..Meilläkin on koirankarvaa JOKA paikassa vaikka siivoan usein,huoh
kuin lähestulkoon kaikki muut koirarodut, mutta kuten sanottua, pahasti koirille allergiselle ihmiselle tuskin villiskään sopii aiheuttamatta oireita.
Äidilläni on astma sekä villis, eikä hänellä ole ollut koskaan mitään oireita koirasta. Myös minun koiraani äitini sietää hyvin vaikkei se villis olekaan, eli ilmeisesti hän ei ole allerginen vaikka astma hänellä onkin. Sen sijaan kaverini jolla myös on villis eikä hän oireile sen takia, ei pysty meillä käymään lainkaan koska on todella allerginen minun koiralleni.
Vaikea siis kenenkään puolesta sanoa, parhaiten asian saa selville olemalla koirien kanssa tekemisissä. MYöskään prick testeihin ei kannata sokeasti luottaa sillä esimerkiksi itselläni on prickin mukaan voimakas allergia lähes kaikkea ulkona kasvavaa vihreää kohtaan mutta koskaan todellisia oireita ei ole kesäaikaan ollut. Olen myös testin mukaan voimakkaasti allerginen kissalle sekä hevosille mutta pystyn huoletta olemaan kissojen kanssa tekemisissä ja hevosten kanssa olen puuhaillut pienen ikäni.
Jos olette todella kiinnostuneita hankkimaan villiksen, kannattaa ottaa yhteyttä kasvattajiin sillä on olemassa sellaisia kasvattajia jotka nimenomaan tekevät yhteistyötä allergiaperheiden kanssa jotta saavat lisätietoa villiksen ja allergian yhteensopivuudesta. Kasvattajalta saattaa jopa saada "lainakoiran" viikoksi tai kahdeksi ennen oman pennun hankintaa, jolloin yleensä allergia ilmenee mikli sellainen on olemassa.
ero on lähinnä siinä, että sen turkki kestää viikottaistakin pesua, jolloin hilseen määrä kotona vähenee.
Mutta astmaa olennaisempi on tietysti onko edes allerginen koirille, tosin itse en ehkä ottaisi riskiä. Olen kyllä miettinyt, mutta kun meillä on lapsesta kyse, niin vielä ei ainakaan oteta.
todellakaan sanoa rotukohtaisesti mikä sopii tai ei...nämä ovat todella hk.asioita tai soveltuvuuksia. En todellakaan ymmärrä miten kukaan voi vetää tiettyyn rotuun mitään allergia sopivuutta,haukkuherkkyyttä,ystävällisyyttä,lasten kanssa sopivuutta,allergia herkkää tms. eri roduista. Olen kyllä sitämieltä, että kaikki on yksilöitä jopa allergísoivuudessaan.
Terv.10 koiran omistaja
Jos taas on allerginen, ei käy minkäänlainen koira. Astma sinänsä ei estä koiran kanssa elämistä.