Millainen paikka on Kuusamo ja Rovaniemi???
Mies saamassa siirtoa pohjoiseen, jompaan kumpaan yllä mainittuun paikkaan.
Helsinkiläisiä ollaan, ja tuntuu todella hurjalta, mutta jännältä muutto.
Onko kenelläkään kokemuksia paikoista??? Käynyt tai asuu siellä??
Olisin todella kiitollinen kaikista tiedoista:)
Onko kaupungeissa lapsille mitään?? Kerhoja tai muuta??
Kommentit (9)
Aika pieni paikkakunta, Rukalla ainakin on mahdollisuus lasketteluun, löytyy uimahallia ja kylpylä. Töitä siellä voi olla hankala saada, jos olet itse työelämässä.
Rovaniemellä olen asunut itse, tykkään kovasti. Palvelut olivat minun nähdäkseni kunnossa, harrastusmahdollisuuksia löytyy.
Paremmat palvelut. Vilkas opiskelukaupunki, paljon harrastuksia ja kulttuuria. Aidosti yksi Suomen kansainvälisimmistä paikoista. Joukkoliikenne ei tietenkään niin toimiva kuin etelässä, niin kannattaa katsoa minne muuttaa.
Jos haluat lukea Roviksesta fiktiota, niin Enni Mustosen uusin sarja kertoo 1940-luvusta.
Rovaniemelle voisin itse muuttaa koska vain, se on sentään oikea kaupunki ja suht vilkaskin. Siellä on yliopisto ja muutenkin paljon opiskelijoita ja se on Lapissa sama kuin Oulu Oulun läänissä, siis keskus, missä on kaikki tarvittava.
Kuusamo on sen sijaan pieni paikkakunta, joka elää turismilla ja porotaloudella, noin kärjistetysti. Luonto on kaunis, mutta kulttuuritarjonta ei häävi. Kummallakin paikkakunnalla on tietysti normaalit kuntapalvelut, kerhot ja muut.
Rovaniemestä kyllä, koko ikäni olen täällä asunut.
Mielestäni Rovaniemi on suhteellisen kaunis kaupunki. Matala asemakaava ja turisteja varten viritetyt koristeet tekevät tästä talvisaikaan mielestäni hyvinkin viihtyisän paikan. Täällä ei myöskään ole juurikaan teollisuutta ja tehtaita rumentamassa. Miinuksena tosin se, että täällä ei juuri ole vanhoja rakennuksia, kiitos kaupungin nuoren iän ja tietysti saksalaisten jotka polttivat ne vähätkin :)
Rovaniemi on aika pieni ja tiivis ja liikenne on suunniteltu kohtuu hyvin, joten ruuhkia ei juuri ole. Joka paikkaan pääsee nopeasti, paitsi että julkisessa liikenteessä ei juuri ole kehumista.
Kiitos turistien täältä löytyy paljon tekemistä. Jos pitää ulkoilusta ja retkeilystä, lähialueilla on tosi kivoja luontopolkuja jne. Lapsille on paljon harrastusmahdollisuuksia ja lapsiperheille on muutenkin paljon kaikenlaista toimintaa. Esim. seurakunnan jne. kerhot, avoin päiväkoti, sitä sun tätä tuki jne. ryhmää...
Asuminen täällä on suht. edullista, Helsinkiläisen näkökulmasta varmaan todella edullista. Esim. alle kilometrin säteellä keskustasta saa jopa omakotitaloja reilusti alle 200K. Itse asumme kaksikerroksisessa rivarissa, joka on rakennettu v.70, koko talo täysin rempattu 2000, neliöitä 70 ja hintaa oli kolme vuotta sitten 95K. Matkaa keskustaan parisataa metriä...
Jos olet ikäsi asunut Helsingissä, saatat järkyttyä ihmisten tuttavallisuudesta. Kannattaa vain rohkeasti alkaa ihmisten kanssa juttusille, muuten pitävät varmaan ylpeänä "etelänpellenä" :) Eli siis luultavasti uusia ystäviä on helppo löytää.
Erilaiset tavatkin voivat ihmetyttää. Esim. ystäväni, jotka ovat muuttaneet etelään ovat kauhistelleet sitä, että ihmiset ei käy kylässä. Täällä on ihan normaalia piipahtaa ohimennen toisten luona sen kummemmin ennalta varoittamatta. Usein ihmisiä joilla on liian kiire jatkuvasti tms. katsotaan vähän kieroon, aina tulisi olla aikaa juopasta kupit kahvia.
Elämänmeno ylipäätään on lupsakampaa, en tunne oikeastaan ketään joka esim. tekisi säännöllisesti ylitöitä. Ja kun työmatkoihinkin menee korkeintaan vartti, niin jää sitten aikaa muuhunkin :)
Tässä nyt jotain, mitä tuli äkkiseltään mieleen, kysy toki, jos tulee jotain tiettyjä juttuja mieleen!
Seiska tiivistä rovaniemen oikein loistavasti.
6-7/10 Rovaniemi.
Talvella kaunis, matkailijoita liikkuu paljon, peruspalvelut ok, mutta en ole ainoa joka on sitä mieltä että ulkopaikkakuntalaisena sinne muuttava kokee kaupungin ja sen asukkaat todella sisäänpäin kääntyneiksi. Eri asia voi olla toki jos menee esim. yliopistoon ja siellä tutustuu ihmisiin.
Kuusamosta en tiedä muuta kuin että on Suomen rutsaisin paikkakunta tuossa koko luokassa. Kaikki alkuperäiset kuusamolaiset pohjautuu kahteen perheeseen, jotka pari sataa vuotta sitten meni sinne.
Se on myös järkyttävän sisäänpäin lämpiävä. Omakin isäni haki virkaa Rovaniemeltä ja yhden äänen päähän jäi että en olisi syntynyt Rovaniemellä, luojan kiitos.
Mielikuva Rovaniemestä on että naisen asema siellä ei ole samalla tasolla kuin Helsingin seudulla. Jari Tervo on Rovaniemeltä ja se kuvaa paikkaa täysin, toivottavasti ette joudu kumpaakaan.
Lapsia en ainakaan noihin paikkoihin tekisi.
asuneena mut ainakin yllätti kaupungin palvelut! Olivat hyviä ja jos tarvitsi apua, niin sitä sai helposti.
Kesällä kaunis kaupunki, ihan kuin joku järvi-suomen kaupunki, niin paljon vettä jokapuolella.