2 eri persoonallisuustyyppiä: onko näille diagnostisia kriteereitä?
Tyyppi 1: Persoonallisuus muodostuu herkästi seuran mukaan. Imee kaikki vaikutteet muilta, jopa negatiiviset asiat ja kokee, että muiden tunteet ovat omia tunteita ja muiden asiat omia asioita. On yliherkkä, täysin muiden ohjailtavissa, ei välitä kaltoinkohtelusta vaan hyppää vaikka sillalta jos muutkin hyppäävät. Kokee, että kaikkien pitää olla samanlaisia.
Tyyppi 2: Kontrolloi muita olemaan samanlaila kuin itse. Ei hyväksy, että muilla on oma persoonallisuus, omia mielipiteitä, omaa elämää vaan kaikkien pitää olla samanlaisia. On herkkä mutta ei siedä muiden herkkyyttä. Persoona jonka kanssa on vaikea tulla toimeen koska pitää mennä tämän ehdoilla mutta joka ei itse jousta missään, eikä ota ketään huomioon.
Kommentit (6)
persoonallisuudet siltä, että niille olisi oma diagnoosi. Ovatko nämä siis persoonallisuushäiriöisiä tms..?Vai onko normaalia tunne-elämää? ap
olen aikalailla yhdistelmä noista kahdesta tyypistä, tosin en ole joustamaton vaan ajattelen aina asioita toisten kannalta myös, joskus liikaakin. En ole saanut mitään diagnoosia.
persoonallisuudet siltä, että niille olisi oma diagnoosi. Ovatko nämä siis persoonallisuushäiriöisiä tms..?Vai onko normaalia tunne-elämää? ap
t. persoonallisuushäiriöinen
eka tyyppi on laaja-alainen ja herkkä ns. 222 (hyvä) tyyppi ja toinen vinoon kehittynyt yläroolinen (narsistinen). Näitä näyttää olevan Egotrainerin sivuilla.
Ja hassua, että oma äitini on sekä tyyppiä 1 että tyyppiä 2.