Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen tulee lapsesta,joka kasvaa ekat 4v TOSI "verkkaisessa" ympäristössä?

Vierailija
04.01.2011 |

Lapsi on nyt 3v ja tulee olemaan kotihoidossa 4v asti. Käydään kerhossa 1-2x vko ja joka viikko on jotain "ohjelmaa", tosin se voi olla vain kaupassakäynti tai mummolassa käynti. Eli siis elämä on tosi rauhallista. Normaalipäivänä me herätään rauhassa, keitetään aamupuurot, lähdetään ulos, syödään, sitten leikitään/luetaan... kaikki hyvin rauhallisessa tahdissa, eikä meillä ole mitään megahienoja virikkeitä. Päivän kohokohtia on mm. postin hakeminen kauempaa laatikolta (asutaan maalla), isän tulo kotiin töistä jne..

Olen miettinyt, että päiväkoti olisi TODELLA erilainen ympäristö virikkeiden suhteen, ehkä lapsi kehittyisi siellä "paremmin" tai eri tavalla? Siellä olisi koko ajan lapsiseuraa ja jotenkin "hektisempi" meininki, enemmän tekemistä.

Onko muilla ollut lapsi näin pitkään kotona? Tai oletteko itse kasvaneet vastaavassa ympäristössä? Meillä ei ole mahdollisuutta joka päivä leikkiä ikätovereiden kanssa. Sekin vähän huolettaa.

Lapsi on kyllä tasapainoisen oloinen.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nimenomaan halunnut tätä lapsilleni. Joutilaisuudestahan nykyään puhutaan paljon ja siitä kuinka vapaa aika leikille yms. on lapsille tärkeää. Rauhallisia ainakin ovat, mutta voi se voi tietty johtua geeneistäkin. Eivät ole kyllä kovin sosiaalisia, muttei esikoinen siellä päiväkodissakaan yltiösosiaaliseksi muuttunut (oli pk:ssa 2,5-4v.). Esikoinen ainakin on fiksumpi kuin ikäisensä, mutta muuten ehkä lapsellisempi.

Itse olen ollut kotihoidossa 5-vuotiaaksi, jolloin menin puolipäivähoitoon, olisko sillä sitten merkitystä.

Vierailija
2/9 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. koulun iltapäiväryhmässä tuo meidän lapsi oli se, joka hakeutui sohvannurkkaan lukemaan ja toivoi hiljaisuutta, kun muut heiluivat vieressä miekkailemassa. Voin kyllä sanoa että ko. iltis ei tosiaan kehittänyt lasta "paremmaksi", vaan taisi olla helpotus kun seuraavana vuonna sai olla iltapäivät kotona, muutama kaveri seuranaan.

Ei se päiväkoti mikään ihmelaitos ole. Se on lasten hoitopaikka ja se siitä. Ihan normaaleja leikkejä, lukuhetkiä, piirtelyä ja ulkoilua sielläkin on. Huonossa päiväkotiryhmässä lapset jätetään omilleen ja aikuisiin tulee eloa vain riitatilanteissa. Tai sitten ryhmän opet voivat olla ylisuorittajia ja lapsia pakotetaan askartelemaan-paskartelemaan liian vaikeita juttuja ja lapsiparat näännytetään viriketulvan alla. Paras päiväkoti on sellainen, missä lapsilla on rauhaa leikkiä ja aina välillä voi puuhata jotain aikuisenkin kanssa. Kuulostaako kodiltanne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolmonen kotona. On mielestäni turhan herkkä ryhmille vielä, täytttää keväällä 4v. ehkä ens syksynä kerhoon. On isommatkin sisarukset niin ei ole yksinäinen lapsi, vaikka tykkää leikkiä yksinäänkin.

Vierailija
4/9 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sun lapsesi on onnekas :)

Vierailija
5/9 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä vielä verkkaisempaa kun ei käyty edes kerhoissa

pikkusisarus oli

hänestä tuli perheen levottomin lapsi

muut menivät päivähoitoon 2 v ikäisenä.

Vierailija
6/9 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt hän on 7v. Toistaiseksi voin sanoa, että älykäs, taitava ja kaveripiirissäkin suosittu lapsi on. Mielestäni rauhallisesta kotihoidosta on ollut pelkkää hyötyä.

Nuoremmat onkin sitten riehakkaampia, mutta kaikki esim. yhtä sosiaalisia. Esikoisella paras empatiakyky, mutta voi johtua sukupuolestakin (ainoa tyttö).

Vierailija
7/9 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ollut mummon hoidettavana kouluikään asti, joten hyvin rauhallinen on lapsuuteni ollut.

Minusta on tullut hyvin itsenäinen henkilö, jonka päätöksiin ei kaverit isommin vaikuttaneet teini-iässäkään.

Lisäksi minulla on hyvä stressinsietokyky.

Nuo nyt äkkiseltään tuli mieleen.

Vierailija
8/9 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se hienoa, kun lapsi saa viettää rakkaassa ja rauhaisassa ympäristössä lapsuuden. Vauhtiin kerkeää kyllä :).

Minulla kaksi lasta ja olleet esikouluun asti kotona. Kerhoa ollut 2krt/vko + harrastuksia 2kpl lapsi. Ovat rauhallisia, empaattisia, toisia puolustavia sekä mielikuvitusta löytyi mukavasti :).

Vierailija
9/9 |
04.01.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa kerhoa nelivuotiaana, eskarinkin kävi kerhossa. Ei puhelinta, ei autoa, ei telkkariakaan (naapurissa mummilla oli tv).

Mies on vaativissa it-alan töissä, sosiaalinen ja pidetty. Erittäin hyvä stressinsietokyky hänelläkin on, siitä täällä on jo mainittu.

Minä menin hoitoon 10kk iässä, en siedä stressiä niin hyvin ja pinnakin on lyhyt. Persoona siihen taitaa kyllä enemmän vaikuttaa. ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan