Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sorry jos aloitan uuden ketjun opettajan työn raskaudesta, mutta

Vierailija
30.12.2010 |

pakko kertoa ammatillisen puolen opettajan työviikosta tähän väliin. Keskivertoviikolla teen:

Opetustyötä 26-30h

Suunnitteluja 5 h

Ryhmänohjaajantöitä 5 h

Kokouksia 5 h

Vastuutehtäviä 5-10 h

Kokeiden korjauksia, työssäoppimisasioita 5 h

Muita juoksevia asioita (arvioinnit, päiväkirjat, sähköpostit, tilastoinnit, näyttöasiat, postitukset, yhteydenpito kotiin/yhteistyökumppaneihin, materiaalitilauksia, hankintoja ym ym.) 10 h

Joskus paljon enemmän, joskus voi olla jopa vähemmänkin. Kesälomaa pidin 3,5 vkoa pätkissä, nyt joululomaa 4 pv.

Ammatilliset ja amk-opet helposti unohdetaan näistä keskusteluista.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän mut kuulostaa ihan ala-asteen luokan opettajan arjelta. on leirikoulukokoukset, koti ja koulukokoukset, erilaiset urheilutapahtumat viikonloppuisin, liikuntäpäivien vamistaminen iltaisin, viikonloppuisin, jälki-istuntojen valvominen, kehityskeskustelut vanhempien kanssa, normaalikokoukset koulussa jne jne jne

Vierailija
2/8 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna, itsekin opetajana, tosin en ammatillisen puolen, en usko. Jos on totta, suosittelisin ammatinvaihtoa sellaiseen työhön, johon sun kyvyt riittää paremmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ammatillisella puolella on rankempaa. Opetin itse siellä kyllä pääasiassa yleissivistävää ainetta, mutta myös ammatillisia aineita, koska sattui osaamista siltäkin puolelta olemaan. Minulla oli ryhmävastuu, tein lukujärjestyksiä, hoidin työssäoppimisia yms. mitä ammatillisetkin opettajat. Kun vaihdoin yläkouluun töihin, palkka nousi huimasti (teen ylitunteja) ja työmäärä väheni mutta lomat pitenivät.

Vierailija
4/8 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanottuna, itsekin opetajana, tosin en ammatillisen puolen, en usko. Jos on totta, suosittelisin ammatinvaihtoa sellaiseen työhön, johon sun kyvyt riittää paremmin.

opetustunteja pitäisi olla vähemmän, mutta ei onnistu. Ja ikäväkseni totean, että tuo ei ole ollenkaan pahimmasta päästä viikkojani. Usein teen lauantaisin pitkän (jopa 12 h) päivän, niin saan rästejä pois viikolta. ap, olen siirtymässä AMK-maailmaan vuoden päästä.

Vierailija
5/8 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen usein ihmetellyt mihin ammattilliset opet saavat ajan kulumaan kun oppilaat ovat työssäoppimassa monta kuukautta vuodessa.

Vierailija
6/8 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen usein ihmetellyt mihin ammattilliset opet saavat ajan kulumaan kun oppilaat ovat työssäoppimassa monta kuukautta vuodessa.

tunteja ja hoidan ne työssäoppimiset ja ammattiosaamisen näytöt näiden tuntien ulkopuolella. Ne vasta kiireisiä aikoja ovat ja siksi moni ei haluaisi to-jaksoja valvoa. Mä toisaalta tykkään, pääsen "lähemmäksi" työelämää ja luon kokoajan yhteistyökontakteja. ap

Vierailija
7/8 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut muutaman vuoden ammatillisten opettajien työtä ja minusta suurin osa työajasta on jotain ihan muuta scheissea kuin itse opetusta.

Joka vuosi tulee uudet opetussuunnitelmat, eka luokka harjoittelee uutta ja kolmas lopettelee edellistä ja kukaan ei tunnu tietävän missä mennään.

Jonkun pitäisi nostaa helvetinmoinen meteli ja sanoa stop, tarkoitus on tehdä nuoria ammattilaisia eikä uutta opetussuunnitelmaa ja uutta arviointi järjestelmää.

Vierailija
8/8 |
30.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut muutaman vuoden ammatillisten opettajien työtä ja minusta suurin osa työajasta on jotain ihan muuta scheissea kuin itse opetusta.

Joka vuosi tulee uudet opetussuunnitelmat, eka luokka harjoittelee uutta ja kolmas lopettelee edellistä ja kukaan ei tunnu tietävän missä mennään.

Jonkun pitäisi nostaa helvetinmoinen meteli ja sanoa stop, tarkoitus on tehdä nuoria ammattilaisia eikä uutta opetussuunnitelmaa ja uutta arviointi järjestelmää.

uudistuksiin (lähes joka vuosi uusitaan), lukujärjestysteknisiin asioihin, arviointikäytäntöihin- ja kriteereihin ja niiden sisäistämiseen (ja jopa asteikko muuttuu koko ajan), ja kokoukset (usein 90 km päässä) verottaa valtavan ajan opetuksesta. To-valvontaan lasketaan 1,5h/vko/oppilas ja siihen pitää mahtua kaikki siihen liittyvät asiat (to-sopimukset, puitesopparit, näyttövalmennus, vähintään 2 käyntiä/oppilas jne.). Noiden edellä mainittujen seikkojen takia olen aika väsynyt työhöni, ymmärtänet! Itse opetus ja nuoret ovat ihania- siis oikeasti! :) ap