Mieliala ennen synnytystä: normaalia vai ei..??
Olen rv 39+4 ja raskauteni on sujunut loistavasti viime päiviin asti. Olen ollut tosi energinen ja hyväntuulinen - vauva on esikoinen ja kovasti odotettu.
Kuitenkin parina viime päivänä mieliala on romahtanut täysin. Itkeskelen jatkuvasti (vailla selkeää syytä) myös esim. kaupassa käydessä jne. ja mielessäni pyörii kaikenlaisia synkkiä ajatuksia ja haluaisin eristäytyä ihmisistä. Pelottaa, etten rakastakaan vauvaa kun se syntyy.
Onko teillä kokemusta vastaavasta mielialaromahduksesta ennen synnytystä vai enteileeköhän tämä synnytyksen jälkeistä masennusta..? Myös muunlaiset tarinat ja kokemukset mielialasta ennen synnytystä kiinnostavat kovasti.
Kommentit (3)
että sinullakin kakkonen samoja oireita, vaikka eiväthän nämä mitään ihania olotiloja ole. Mielialan romahtaminen on vain ollut niin selkeä ja iso muutos, että hirvittää.
Jotenkin kaikki superonnen myytit synnytyksen ja lapsen saamisen ympärillä ovat alkaneet ällöttää, vaikka varmasti moni näitä suuria onnen tunteita kokeekin synnytyksen ympärillä.
Kuinka paljon ennen synnytystä tällaiset oireet ovat teillä alkaneet?
Kaikenmaailman tunnekuohut siinä hormonimyrskyssä :) Ei enteile synnytyksen jäkeistä masennusta. Musta se on vaan hyvä, että käy kaikenlaisia tunteita läpi kun isoja asioita tapahtuu, eikä kaikki ole vain vaaleanpunaista. Mulla molemmissa raskauksissa on ollut tollaisia kausia, pitkin raskautta. Välillä taas olen onneni kukkuloilla.
Sama tilanne mulla, kuten aiemminkin ennen synnytystä. Kyse on luonnollisesta hormonivaihtelusta ja tarpeellisesta herkistymisestä. Olen itkeskellyt ja tulistunut tavallista helpommin.