Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 9h hoitopäivä lapselle poikkeuksellisen pitkä tms?

Vierailija
29.12.2010 |

Ilmoitin normaalisti lapsen hoitoajat päiväkotiin ja yllättäen sieltä kommentoitiin jännästi vihjaillen. Luin rivien välistä, että 9h päivät on pitkiä.

Työpäivä on aina normaalin 8h ja pitäähän sitä työmatkakin kulkea. Puolta tuntia matkassa ei yleensä mene, mutta päiväkodista neuvoneet ilmoittamaan puolen tunnin tarkkuudella.

Lapsi on 5v ja hoidossa max 15 pvä/kk. Usein myös nuo päivät on lyhyempiäkin, kun käytännössä toinen vanhemmista voi päästä kuitenkin hakemaan.

Hmm ja pöh.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"hoitopäiviä katsellessa huomasin, että ne näyttävät muodostuvan yhdeksän tunnin mittaisiksi. onneksi on joskus vapaata"

Ei ennen noista ole ollut mitään kummempaa keskustelua ja ihan aidosti lapseni viihtyy hoidossa. Toisaalta hän saa olla arkisin kotonakin ja nytkin on menossa 3vkon loma.

ap

Vierailija
2/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että toinen lähtee aikaisemmin töihin ja toinen vie tarhaan ja se aiemmin töihin mennyt sitten hakee ja tarhaan vienyt vanhempi saa olla vastaavasti töissä pidempään. Näin kaikki tuttuni tekevät.

Yh-lla tämä ei valitettavasti toimi.

Mutta teillä on isoa plussaa tuo päivien vähyys kuussa, joten tuskinpa haittaa vaikka päivä välillä olisikin "pitkä".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, että toinen lähtee aikaisemmin töihin ja toinen vie tarhaan ja se aiemmin töihin mennyt sitten hakee ja tarhaan vienyt vanhempi saa olla vastaavasti töissä pidempään. Näin kaikki tuttuni tekevät.

Yh-lla tämä ei valitettavasti toimi.

Mutta teillä on isoa plussaa tuo päivien vähyys kuussa, joten tuskinpa haittaa vaikka päivä välillä olisikin "pitkä".

Meillä toinen tekee reissuhommia, joten yleensä toisen vanhemman työaikojen mukaan mennään.

Vierailija
4/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä yksikään lapsista ole koskaan ollut yli 8h hoidossa, että sikäli pitkä päivä. Yleensähän sitä yritetään kaikin keinoin lyhentää. Itse teen lyhennettyä työpäivää, lasten takia tietenkin, ei siksi, että palkkani olisi liian iso :/

Hienoa, että on paljon vapaata eli eiköhän se kumoa nuo oletetut haitat hienosti.

Vierailija
5/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päin yleensä vain yksinhuoltajien lapsilla on 9 tuntia tai pitempi hoitopäivä. Muilla n. 8 tuntia tai useilla jopa 7 tuntia. Siihen päälle vielä vapaat päivät.

Tosin hoitopäivien pituudessa on paljon aluekohtaisia eroja ja vaikka kuinka muuta väitettäisiin, niin se korreloi hyvin vanhempien sosioekonomista taustaa.

lto

Vierailija
6/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja haen lapset neljän -puoli viiden aikoihin ja yleensä siellä ei ole senkään vertaa lapsia kuin aamulla. Olen tästä päätellyt että alueen sosioekonomia näkyy ja valtaosalla lapsista molemmat vanhemmat ei ole töissä.

Vierailija
7/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa päiväkodissa (perustavallinen Helsingissä vanhalla esikaupunkialueella) ei juuri ennen kahdeksaa ketään ole ja jos menee neljältä hakemaan, niin kyllä siellä aika tyhjää on.

Mä luulen, että useimmilla vanhemmilla on liukuva työaika, joten pystyvät lyhentämään päivää näin.

Asuttiin ennen Veikkolassa ja siellä taas oli tavallista, että lapset olivat sen yhdeksän tuntia. Kehyskuntien pitkät työmatkat vievät veronsa tuossa.

Vierailija
8/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljon muuta mahdollisuutta, kun miehen työpaikka on 100 km päässä (lähtee klo 6, kotona klo 18) ja minä hoidan lapsen tarhaankuskauksen. Lähdemme kotoa n. klo 8 ja kotona olemme n. klo 17, koska tarha on ihan eri suunnassa kuin työpaikka.

terv. FM ja FT, pätkätyöläiset

Vierailija
9/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä hoitopäivä 8,5 tuntia vaikka työaikoja on limitetty sen mitä pystyy.

Vierailija
10/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei paljon muuta mahdollisuutta, kun miehen työpaikka on 100 km päässä (lähtee klo 6, kotona klo 18) ja minä hoidan lapsen tarhaankuskauksen. Lähdemme kotoa n. klo 8 ja kotona olemme n. klo 17, koska tarha on ihan eri suunnassa kuin työpaikka.

terv. FM ja FT, pätkätyöläiset

Vierailija
11/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se korreloi juu: toiset tekee töitä, toiset ei.

Meidän lapsilla on olleet 9h hoitopäivät, kun mieheni ja minä olemme naapurikaupungissa töissä eli matkoihinkin menee aikaa.

terv: lto ja miehensä lto (pk:n johtaja)

Meillä päin yleensä vain yksinhuoltajien lapsilla on 9 tuntia tai pitempi hoitopäivä. Muilla n. 8 tuntia tai useilla jopa 7 tuntia. Siihen päälle vielä vapaat päivät.

Tosin hoitopäivien pituudessa on paljon aluekohtaisia eroja ja vaikka kuinka muuta väitettäisiin, niin se korreloi hyvin vanhempien sosioekonomista taustaa.

lto

Vierailija
12/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset olivat pieniä niin ei olisi tullut mieleenkään viedä heitä 9-10 tunniksi päivässä hoitoon. Työajat olisi (siihen pystyy jos on tahtoa)

sumplattu miehen kanssa. Ihan kuten lomatkit limittäin. Mikä kellekkin tärkeetä.. t.pph

Vierailija
13/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset olivat pieniä niin ei olisi tullut mieleenkään viedä heitä 9-10 tunniksi päivässä hoitoon. Työajat olisi (siihen pystyy jos on tahtoa)

sumplattu miehen kanssa. Ihan kuten lomatkit limittäin. Mikä kellekkin tärkeetä.. t.pph

tai no huono provo vaan

Vierailija
14/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lto

Huh, kivaa viestiä välität ltoiden arvoista?

Vierailija
15/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai no huono provo vaan

Minulla on 6 lasta ja olen ollut pph 10v. Luultavasti tiedän jotain..

Vierailija
16/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai no huono provo vaan

No kaikilla ei ole esim. puolisoa:) Ja tosiaan voi olla k-pää työnantaja, joka ei anna joustoa.

Voi olla myös pitkät työmatkat, mutta halua tehdä töitä. Joku voi olla parempi vanhempi saadessaan tehdä töitä, ilman paniikkia toimeentulosta.

Yleensä ihmisillä myös vanhemmiten ja pitkän työuran jälkeen on näkemystä siitä, että on erilaisia perheitä ja monenlaisilla ratkaisulla voidaan olla tyytyväisiä ja parhaaksi perheelleen.

Vierailija
17/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai no huono provo vaan

Sinä TIEDÄT, että työajat voi päättää itse. Okei =)

Vierailija
18/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joissa pystyimme huomioimaan lapsemme. He menivät kaiken työn ja itsekkyyden edelle.

Emme kuitenkaan viettäneet heidän kanssaan 24/7/365, ettette käsitä väärin.

Perhepäivähoitajan työt aloitin jottei tarvitsisi tuskailla aamuja, iltapäiviä ja pitkiä lomia (kuten täällä tänään).

t. se pph

Vierailija
19/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yksin sillä palkalla ei oikein perhettä elätetä.

Vierailija
20/25 |
29.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tilanne sellainen, että molemmat pitkämatkalaisia (n.45min/suunta). Asutaan puolessa välin työpaikkoja. Äiti vie ja hakee pääsääntöisesti, isän työaikojen takia.

Hoitoon on ilmoitettu hoitoajaksi 10h, sillä kolmen lapsen vienti ja haku eri hoitopaikoista ei suju ihan 15 minuutissa, joka jäisi työpäivän ja työmatkojen jälkeen "luppoajaksi".

Usein pyritään kyllä vaihtelemaan viejää tai hakijaa, kun isän työt joustavat sen verran. Eli lapset harvemmin ovat yli 9h.

Hoidossa ilmoitin suoraan tiedostavani että ovat pitkiä päiviä hoidossa, mutta tilanteelle ei tällä hetkellä voi mitään. Muutto toisen työpaikkakunnalle ei suunnitelmissa, koska molemmilla määräaikaiset työt =(

Onneksi neljäs lapsi tulossa, joten kohta saadaan kaikki jäädä kotiin =) paitsi isukki...

Mutta ei meidän lapset ole pahemmin kärsineet! Menevät mielellään hoitoon ja ovat iloisia haettaessa. Äidin omatuntoa asia kyllä raastaa kovasti!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän