Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pottailua 7kk vauvan kanssa

Vierailija
27.12.2010 |

onko liian aikaista?

Istuu kohtalaisesti, kaatuu melko pian jos jättää ilman tukea.

Syöttötuolissa istuu jos mahan eteen laittaa tyynyn, muuten tulee etukenoon kovasti.

Tänään näytti siltä että tunkee kakkaa ja otin äkkiä vaipan pois ja laitoin potalle, alkoi itkemään. Oli tietenkin ollut potalla jo ehkä 5kertaa aikaisemmin, että ei ollut eka kerta.

Eikö "uskaltanut" siinä tehdä kakkaa? Otin sitten pois, en halunnut huudattaa, toiminko oikein?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin sanoa, että tästä asiasta ei kannata stressiä ottaa. Se on ihan sama vainka kuinka istuttaisit potalla, niin tuon ikäinen ei ole siihen vielä fyysisesti valmis. Toki joitakin vahinko pissoja ja kakkoja saattaa pottaan tulla, jos just silloin sattuu hätä olemaan.

Lapsi alkaa itse tunnistamaan pissa- ja kakkahädän siellä lähempänä 2 vuoden ikää, ja silloinkin kerkeää vielä. Toiset oppii sit hyvinkin nopeassa tahdissa kuiviksi, kun ymmärtävät ja oivaltavat mistä on kyse.

Vierailija
2/10 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se voi pitkittää oppimista. Yleensä sanotaan olevan kypsiä vasta vanhempana, 1½-vuotiaasta lähtien ja joskus se kakka tulee vasta myöhemmin ja jotkut oppivat vasta yli 3v., vaikka mitä tekisit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"

Lapsi alkaa itse tunnistamaan pissa- ja kakkahädän siellä lähempänä 2 vuoden ikää, ja silloinkin kerkeää vielä. Toiset oppii sit hyvinkin nopeassa tahdissa kuiviksi, kun ymmärtävät ja oivaltavat mistä on kyse. "

Ei pidä kaikilla paikkaansa, mulla on 5 kk lapsi joka itkee tietyllä tavalla pissahädän tullen ja itsku loppuu kun otan vaipan vaippapöydällä pois.

Vierailija
4/10 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos toinen raukka ei osaa istuakaan kunnolla. Normaalisti oppivat n. parivuotiaana.

Vierailija
5/10 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pissakin joskus lirahtaa, mutta se on sattumanvaraista.

Tytöllä on säännöllinen kakkaamisrytmi, eli tavara tulee ruoan jälkeen. Tätä rytmiä seuraamalla on helppo laittaa vauva potalle oikeaan aikaan.

Olen samaan mieltä siitä että stressiä ei kannata asiasta ottaa, mutta jos vauva on kiinnostunut ja/tai vatsa toimii säännöllisesti, niin kukaan ei kiellä kokeilemasta.

Meillä pottailusta on tullut jo yhtenlainen rituaali: Ruokailun jälkeen kysyn "missä potta?", tyttö konttaa vessaan ja jokeltaa "p, p". :)

Vierailija
6/10 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei olekaan tarkoitus että vauvaa olen vielä kuivaksi opettamassa.

kunhan harjoitellaan ettei potasta tule peikko.

en stressaa asiasta, ruokailujen ja unien jälkeen hetki istutaan, ihan sama tuleeko sinne mitään.

ap

Vierailija
7/10 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

peikko juuri sen vuoksi, että siihen tutustellaan liian aikaisin. Lapsi ei kykene vielä ainakaan vuoteen tajuamaan mitä sen potan kanssa pitäis tehdä.

Minä itse yritin potattaa lasta liian aikaisin, ja harmittaa. Lapsen herkkyyskauden pottailuun tunnistaa niin selvästi, että on ihan turhaa yrittää aikaistaa sitä sen pelossa ettei lapsi opi ajoissa siistiksi. Minulla on myös kaveripiirissa näitä vaipattomuuden kannattajia ja himopotattajia, eivätkä heidänkään lapset ole yhtään sen aiemmin kuivia kuin niidenkään jotka eivät joka välissä ole kiikutelleet lastaan potalle. Nuo äidit on tietenkin jo tosi näppäriä tunnistamaan lapsen hädän, mikä on täysin eri asia kuin lapsesta itsestään lähtöisin tuleva siistiksi oppiminen.

Vierailija
8/10 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli silloin kun istuminen onnistui hyvin. Lapsi tykkäsi olla potalla ja yleensä aina pottaan tuli pissi tai kakka. Pottailun aloittamisen jälkeen kakka tuli/tulee vaippaan ehkä noin kerran viikossa ja itse ainakin koen pottakakkailun helpommaksi ja siistimmäksi. Ja vaippojakin kuluu vähemmän kun päivän aikaan monet pissatkin osuu sinne pottaan! Suosittelen testaamaan jos vaan lapsi viihtyy potalla. Jos itkee tms, ei missään nimessä pakolla jatketa!

Vierailija
9/10 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa meidän neuvolassa sanotaan,e ttä se pitää aloittaa huomattavasti ennen kävelyn oppimista.

tiesittekö, että 6 kuiseksi asti vauva ilmoittaa hädästään äidilleen? Mutta ksoka äiti ei koskaan vastaa viestiin vauva lopetttaa sen tuolloin hyödyttömänä.

T: pottailu aloitetu 3kk kohdalla kaikille kolmelle lapselle.

Kas kummaa, että meillä kukaan ei käy verhon/nurkan takansa paskomassa vaippaansa.....

Vierailija
10/10 |
27.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa meidän neuvolassa sanotaan,e ttä se pitää aloittaa huomattavasti ennen kävelyn oppimista.

tiesittekö, että 6 kuiseksi asti vauva ilmoittaa hädästään äidilleen? Mutta ksoka äiti ei koskaan vastaa viestiin vauva lopetttaa sen tuolloin hyödyttömänä.

T: pottailu aloitetu 3kk kohdalla kaikille kolmelle lapselle.

Kas kummaa, että meillä kukaan ei käy verhon/nurkan takansa paskomassa vaippaansa.....

että ei se voi lapselle olla kauhean kivaa tehdä kakka vaippaan kun valtaosa lapsista taitaa tosiaan käydä tekemässä tarpeensa jossain piilossa. Eli itsekin ymmärtävät, että on jotenkin noloa/väärin/tms tehdä housuun kakkonen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi