Millainen elintaso on sinusta "minimi", johon jokaisella tulisi olla oikeus?
Eli kuvitellaan perusperhe: Äiti kaupan kassalla töissä, isä ammattikoulun käynyt rakennustyömies. Kaksi lasta. Asuvat Tampereella.
Millainen koti, harrastusmahdollisuudet, auto(t), elämä heillä mielestäsi "tulisi" olla? Mikä on se taso, johon jokaisen työssäkäyvän pitäisi mielestäsi tässä maassa olla oikeutettu?
Kommentit (28)
Tiedän, koska olen itse naimisissa ammattikoulun käyneen rakennusmiehen kanssa. TOsin mun omat tulot on aika paljon enemmän kuin kaupan kassalla, mutta olin itse työttömänä ja ilman päivärahojakin sen jälkeen kun jätin väikkärini esitarkastukseen joten tiedän, mitä raksamiehen palkalla saa. Meidän tapauksessa sillä sai aika paljon enemmän kuin minimin (me siis maksettiin sillä omakotitalon rakennusvelkaa, oli kaksi autoa ja ruokaankin riitti rahaa. Tosin mä ja lapsi sit pukeuduttiin vanhoihin verhoihin (toki vaatteiksi ommeltuna) ja kirpparikamaan.
Minimillä me on eletty silloin kun kumpikin oli opiskelijoita. SIlloin rahaa oli vanhaan autonromuun ja välttämättömiin bensoihin sekä ihan perusruokaan. Ostettiin siis leipää ja perunaa, porkkanaa, kaalia ja halpaa lihaa ja pakasteseitä. Ei mitään jugurtteja tai vastaavia. Hedelmiä ei ostettu, marjoja ja omenia käytiin poimimassa mummolasta koko vuoden tarpeiksi. Asuttiin pienessä kaksiossa.
Telkkaria meillä ei ollut, lehteä tai nettiä ei myöskään. Mulla oli tietokone, koska opiskeluissa se oli välttämätön. Vaatteet kirpparilta tai taas itse ommellen - ja ne käytettiin todellakin loppuun, ei ostettu uusia kerran vuodessa. Mulla esim. oli sama takki koko opintojeni ajan, kun uuteen ei ollut varaa. Harrastukset meilllä oli ilmaisia - mulla tosin oli piano, jonka olen saanut mukaan lapsuudenkodistani. Muuten siis lenkkeilyä, taidetta, jms ilmaista. Kaikkia hankitoja piti miettiä ja suunnitella kauan, siis kalsareista alkaen.
Ja voin todellakin kertoa, että sen ammattikoulun käyneen raksamiehen perheella on varaa PALJOON enempään kuin tuo minimi. Varsinkin jos vaimokin vielä tienaa edes jotain.
Kyse ei ole absoluuttisesta minimistä, millä ihminen voi toimeen tulla vaan siitä minimistä, minkä voi olettaa kahden työssäkäyvän perusjampan taloudessa saavutettavan. Tietenkin tästä maasta löytyy todella paljon köyhiäkin, jotka elävät kädestä suuhun, mutta nyt oli kyse siitä että millaiset vähimmäisvaatimuksen ihmisillä on elintasolleen tietyssä elämäntilanteessa. Ootko oikeasti siis väitellyt ihminen, kun et tätä ymmärtänyt? Aika moni muu tässä ketjussa on ymmärtänyt...
Tiedän, koska olen itse naimisissa ammattikoulun käyneen rakennusmiehen kanssa. TOsin mun omat tulot on aika paljon enemmän kuin kaupan kassalla, mutta olin itse työttömänä ja ilman päivärahojakin sen jälkeen kun jätin väikkärini esitarkastukseen joten tiedän, mitä raksamiehen palkalla saa. Meidän tapauksessa sillä sai aika paljon enemmän kuin minimin (me siis maksettiin sillä omakotitalon rakennusvelkaa, oli kaksi autoa ja ruokaankin riitti rahaa. Tosin mä ja lapsi sit pukeuduttiin vanhoihin verhoihin (toki vaatteiksi ommeltuna) ja kirpparikamaan.
Minimillä me on eletty silloin kun kumpikin oli opiskelijoita. SIlloin rahaa oli vanhaan autonromuun ja välttämättömiin bensoihin sekä ihan perusruokaan. Ostettiin siis leipää ja perunaa, porkkanaa, kaalia ja halpaa lihaa ja pakasteseitä. Ei mitään jugurtteja tai vastaavia. Hedelmiä ei ostettu, marjoja ja omenia käytiin poimimassa mummolasta koko vuoden tarpeiksi. Asuttiin pienessä kaksiossa.
Telkkaria meillä ei ollut, lehteä tai nettiä ei myöskään. Mulla oli tietokone, koska opiskeluissa se oli välttämätön. Vaatteet kirpparilta tai taas itse ommellen - ja ne käytettiin todellakin loppuun, ei ostettu uusia kerran vuodessa. Mulla esim. oli sama takki koko opintojeni ajan, kun uuteen ei ollut varaa. Harrastukset meilllä oli ilmaisia - mulla tosin oli piano, jonka olen saanut mukaan lapsuudenkodistani. Muuten siis lenkkeilyä, taidetta, jms ilmaista. Kaikkia hankitoja piti miettiä ja suunnitella kauan, siis kalsareista alkaen.
Ja voin todellakin kertoa, että sen ammattikoulun käyneen raksamiehen perheella on varaa PALJOON enempään kuin tuo minimi. Varsinkin jos vaimokin vielä tienaa edes jotain.
Kyse ei ole absoluuttisesta minimistä, millä ihminen voi toimeen tulla vaan siitä minimistä, minkä voi olettaa kahden työssäkäyvän perusjampan taloudessa saavutettavan. Tietenkin tästä maasta löytyy todella paljon köyhiäkin, jotka elävät kädestä suuhun, mutta nyt oli kyse siitä että millaiset vähimmäisvaatimuksen ihmisillä on elintasolleen tietyssä elämäntilanteessa. Ootko oikeasti siis väitellyt ihminen, kun et tätä ymmärtänyt? Aika moni muu tässä ketjussa on ymmärtänyt...
Se millä just tulee toimeen ON se vähimmäisvaatimus. Ei sen enempää tarvita, eikä sen enempään kenenkään ole pakko pystyä.
Se mihin kaksi perusjamppaa halutessaan pystyy (ja mitä useimmat varmaan jossain vaiheessa haluavat) on sitten ihan eri asia, eikä alkuperäisessä kysymyksessä puhuttu siitä mitään.
tässä ei tarkoiteta mitään "minimi-tuloja" vaan millaiseen elämään vähintään pitäisi riittää kahden työssäkäyvän tulot.
250 neliöinen omakotitalo, 2 autoa (vuosimalli 2010 ja 2008), kesämökki, ulkomaanmatkoja 2-3 krt/v, harrastuksena jääkiekko, ratsastus ja baletti, omam hevonen ja pari koiraa tietysti, lapsilla mönkijät ja miniformulat. Lisääksi asuntoauto ja purjevene.
Ei kai köyhällä tarvitse olla sen kehnompi elintaso kuin sillä, joka tekee töitä 24/7.
250 neliöinen omakotitalo, 2 autoa (vuosimalli 2010 ja 2008), kesämökki, ulkomaanmatkoja 2-3 krt/v, harrastuksena jääkiekko, ratsastus ja baletti, omam hevonen ja pari koiraa tietysti, lapsilla mönkijät ja miniformulat. Lisääksi asuntoauto ja purjevene. Ei kai köyhällä tarvitse olla sen kehnompi elintaso kuin sillä, joka tekee töitä 24/7.
ei tunnetusti korreloi palkan kanssa.
tässä on moni provoillut.. Eikai kukaan oikeasti ajattele, että kaikilla täytyisi olla varaa pariin ulkomaanmatkaan vuodessa?
Kyllä ihminen pärjää sillä, että on asunto ja riittävästi ruokaa. Auto täytyy olla jos asuu yhtään syrjemmässä, jotta pystyy käymään töissä ja tapaamaan esim. sukulaisia edes joskus. Harrastuksiin ei hirveästi tarvitse rahaa laittaa, jos vähänkään on mielikuvitusta.
Myös jonkinlainen tapa seurata maailman tapahtumia pitäisi olla, eli sanomalehti/internet/tv.
Voi kysyä, otsikko vaan hämäsi! Jatkakaamme! :)
Minimi työssäkäyvälle on mielestäni:
- Viihtyisä asunto
- Auto
- Kerran vuodessa ulkomaanmatka (Euroopassa)
- Laskut saa maksettua
- Silloin tällöin ravintolassa syömässä käynti ym
- Siisitit vaatteet
- Ei tarvitse aina osamaksua hankkiakseen jotain vähänkään isompaa esim kodinkonetta
- Mahdollisuus harrastuksiin