Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
clomifen-resepti. Kirjoittaako terv. kesk. lääkäri?
26.12.2010 |
Heip.
Olen lähes 100 % varma, että ovulaatiota ei kohdallani tapahdu. Eli ilmeisestikin clomifen-hoito olisi ensimmäinen askel lapsettomuuden hoitoon..?
Miten olette menetelleet, kun olette huomanneet, että jokin on vialla? Voiko terveyskeskuslääkäri kirjoittaa clomifenit, kun olen itse varma, että ovulaatiota ei ole, vai laittaako hän lähetteen jonnekin muualle?
Olisin iloinen, jos joku kertoisi omista kokemuksistaan ja hoitoon hakeutumisestaan. Kuinka nopeasti asiat lähtee rullaamaan ja noin...
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Lain mukaan clomeja saa kirjoittaa vaan erikoislääkäri eli gynekologi. Ja hyvä näin, koska lääkkeen määrääminen vaatii erityisosaamista. Se ei ole vaan niin, että syödään clomeja. Osaamattomissa käsissä clomit voivat olla vaarallisia ja lääkärin on tiedettävä riskit. Harvinaisissa tapauksissa clomit voivat aiheuttaa hengenvaarallisen munasarjojen hyperstimulaatiotilan. Ja erityisesti PCO:sta kärsivillä clomit voivat kypsyttää useamman munasolun kerralla, mikä voi johtaa monisikiöiseen raskauteen. Itse en suostuisi clomeja syömään ilman, että gynekologi katsoo ultralla montako munasolua alkaa kypsymään.