Mitä viihdykettä lapsille pitkille automatkoille?
Monella on varmaan edessä pitkät automatkat joulun jälkeen lasten kanssa. Mitä viihdykettä olette keksineet takapenkin tenaville että jaksavat? Meillä kaksivuotiaalla on farmer, jonka eläinten ääniä matkimme kaikki ja laulamme yhdessä jos viitsimme, ja lisäksi hänellä on piirustulevy. Joskus laitetaan kannettavaan dvd ja lapsi katsoo sitä.
Mielelläni kuulisin, mitä kaikkea muuta vois vielä keksiä!:)
Kommentit (5)
erityisiä viihdykkeitä, kirjoja tai piirustusvälineitä lukuunottamatta.
Toki jos olisivat tottuneet jatkuviin viihdykkeisiin esim dvd:t tms autossa tai lentokoneessa niin olisihan se pikkupaniikki päällä. Hyvin ovat istuneet autossa 11h lappiin ja useita 17h:n lentomatkoja ilman extroja.
lapset nyt 13 ja 8
Itse asiassa pitkät automatkat ovat ainoita kertoja, kun kaikki meidän 4 lasta istuvat jotakuinkin hiljaa riitelemättä. Siksi pidämme kovasti mieheni kanssa autolomailusta :-)
itsekin tulee kuunneltua monenlaista lasten- ja nuortenkirjallisuutta, ovat yleensä hyvin luettuja. Löytyy kirjastoistakin. ½suosittele. Meillä kuunnleean usein lyhyilläkin matkoilla, koska niihin jää koukkuun :)
Toki joskus DVD:t pyörivät ja matka sujuu kuin tanssi, meillä on myös magneettilautapelejä, piirustuspaperia ja puuhakirjoja (kun olivat pieniä) jne. Kaikki lapset eivät jaksa istua 10 tai edes 2 h paikoillaan, temperamenttieroja nähkääs on. En itsekään jaksa millään, haluan mennä ja puuuhata! Totuttaminen ei tähän vaikuta, ihmiset ovat nähkääs erilaisia.
Lähdemme usein liikkeelle päiväuniaikaan tai yötä vasten niin, että matkasta menee osa nukkuessa. Kuuntelemme musiikkia ja juttelemme lasten kanssa. Pysähdymme 2-3 kertaa kunnolla 750km:n matkalla. Syömään ja jaloittelemaan.
- lukemista
- pientä naposteltavaa
- lautapeli
- korttipeli
5 lasta
Eivät siis osaa edes kaivata sitä. Itse ovat sitten keksineet nämä perinteiset "kuinka monta punaista autoa tulee vastaan" -tyyppiset leikit. Pienempinä nukkuivat yleensä suurimman osan ajasta tai istuivat hiljaa maisemia katsellen. Pisimmät autoreissut olivat 6-tuntisia ja silloin kyllä viimeisen tunnin ajan kuului takapenkiltä viiden minuutin välein, että "koska ollaan perillä" ja "äiti, X kiusaa", mutta sitä kesti vaan sen tunnin ja koska mulla yleensä on musakuulokkeet korvilla aika lujalla noilla automatkoilla, ei se mua haitannut ollenkaan :-)