4.-luokkalaisen todistuksesta
Koululainen sai kertakaikkiaan hyvän todistuksen (kaikki kohdat lähes erinomaisia), mutta yksi arvostelu minua ihan mielenkiinnosta jäi vaivaamaan. Kohdassa: osoittaa kiinnostusta ikäluokalleen sopivaa kirjalisuutta kohtaan tms. Mitä tämä tarkoittaa? Onko opettajai paikalla? Lapseni lukee monta ikäiselleen sopivaa kirjaa viikossa, varmasti enemmän kuin muut. Tässäkin kohtaa tosin arvostelu hyvässä, mutta pisti silmään. Miten pitää kiinnostusta osoittaa koulussa? Lukeeko lapsi liian "aikuismaisia" kirjoja vai "lapsellisia" kirjoja vai mitä ajetaan takaa? Kun kirjoja viikossa menee 3-5.
Kommentit (7)
Espoossa tuota kohtaa ei ole todistuksessa. Mä ajattelisin, että ikäkaudelle sopiva kirjallisuus vaatii esim tiettyä kielitaitoa ja kielen hallintaa. Mutta varmaan se sitten kans aika saivarteluksikin voi mennä.
Meillä nelosluokkalainen ei ole kiinnostunut ikätasoisesta kirjallisuudesta, hänen lukutaitonsa on aika kehno ja Akkari on ehkä vaikeinta mitä hän pystyy ilman erityistä vauvannäköä lukemaan. Hänellä on lievä dysfasia.
eri paikkakunnilla, ilmeisesti? Taidan kysyä opelta. En halua olla utelias ja pilkunviilaaja vanhempi, mutta asia kiinnostaa. On siis osannut lukea monta vuotta ja lukee paljon, joten siitä asia ei voi olla kiinni.
ap
Mitä lapsesi lukee? Miten tuollaista pystyy edes koulussa arvioimaan? Mikä taas on "ikäluokalle sopivaa", itse luin nelosluokalla jo vähän kaikkea laidasta laitaan.. Ihan oudoiksi menneet nämä arvionnit!
ponitalli-kirjoja. Mielestäni sopivat 10-vuotiaalle. Tietokirjoja tai sanakirjoja ei kahlaa :-)
Esim. kun suomi äidinkielenä. Sieltä löytyy tuo kriteeri "osaa valita ikäkaudelle sopivaa kirjallisuutta". Selasin juuri eilen illalla :)
lapsi lukee sellaisia kirjoja, joita ei yleisesti pidetä turhan helppona hänen ikäiselleen. Tuskin tuota arvosanaa lasketaan sen vuoksi, jos lapsi lukee liian aikuismaisia kirjoja.
Kohdassa voi olla hyvä erinomaisen sijaan useastakin syystä:
- opettaja ei tiedä, että lapsi lukee kirjoja kotona, eikä tämä aktiivinen lukeminen näy selvästi koulussa
- opettaja näkee hyväksi, että todistuksessa kaikki rastit eivät ole erinomainen - kohdassa (esim. siksi, että lapsi ei kokisi epäonnistuvansa, jos seuraavana vuonna arvosanat ovat laskeneet). Tämä kohta on sen verran tulkinnanvarainen, että siitä opettaja on voinut antaa hyvällä omallatunnolla hyvän. Esim. matematiikasta sitä on vaikea antaa, jos oppilas laskee aina kaikki laskut oikein.
lapsi lukee sellaisia kirjoja, joita ei yleisesti pidetä turhan helppona hänen ikäiselleen. Tuskin tuota arvosanaa lasketaan sen vuoksi, jos lapsi lukee liian aikuismaisia kirjoja. Kohdassa voi olla hyvä erinomaisen sijaan useastakin syystä: - opettaja ei tiedä, että lapsi lukee kirjoja kotona, eikä tämä aktiivinen lukeminen näy selvästi koulussa - opettaja näkee hyväksi, että todistuksessa kaikki rastit eivät ole erinomainen - kohdassa (esim. siksi, että lapsi ei kokisi epäonnistuvansa, jos seuraavana vuonna arvosanat ovat laskeneet). Tämä kohta on sen verran tulkinnanvarainen, että siitä opettaja on voinut antaa hyvällä omallatunnolla hyvän. Esim. matematiikasta sitä on vaikea antaa, jos oppilas laskee aina kaikki laskut oikein.
Lapsen äidinkielen taito on hyvä (kiitos tuon lukemisen), mutta pitäisikö hänen sitten kertoa opettajalle lukevansa paljon vai mitä? Eivät he koulussa lue kirjoja. Ihmeellien arviointikohta, en muuta voi sanoa.
Mitä lapsesi lukee? Miten tuollaista pystyy edes koulussa arvioimaan? Mikä taas on "ikäluokalle sopivaa", itse luin nelosluokalla jo vähän kaikkea laidasta laitaan..
Ihan oudoiksi menneet nämä arvionnit!