Orkidean kasteleminen?
Orkideahan pitää kastella upottamalla. Mutta paljonko sitä vettä pitää olla? Ihanko niin, että koko ruukku on veden alla, vaiko esim. puoliksi?
Olen saanut tapettua yhden orkidean, ja nyt sain kaverilta aivan mielettömän upean jättiorkidean, jonka toki haluaisin pitää hengissä.
Kommentit (7)
on kyseessä, on varmasti kaikkein helpoin kasvi hoitaa. Ei sitä tarvitse uppokastaa. Helppous tulee siitä että sitä ei saa hukutettua vaan voi vaikka seiso viikon vedessä ja silti palkitsee sinut kukinnalla.
Miten sait orkidean tapettua?
olen luullut, että orkidea kastellaan laittamalla vettä suojaruukun pohjalle reilusti muttei kuitenkaan reunaan saakka. Tämä parin tunnin ajaksi.
Vettä ei saa ottaa suoraan vesihanasta, vaan sen on oltava seisonutta.
yleisesti orkideaa suositellaan kasteltavan upottamalla ruukku hetkeksi veteen, niin että vesi valuu ruukun yläreunan yli myös..ja kerran viikossa.
Mutta itse (olen puutarhuri..) kastelen orkideaa (perhoskämmekkää nimenomaan) maksimissaan sen kerran viikossa- yleensä paljon harvemmin, ehkä parin viikon välein, ja juuri niin että lorotan vettä hanasta ruukkuun ja annan valua pois ja takaisin suojaruukkuun :) Ja hienosti kukkivat.
Oma kokemukseni on että usein perhoskämmekkää kastellaan liikaa. Mieluummin harvemmin.
Mulla kukkii juuri pienikukkaiset puikkokämmekät myös, jotka ovat tuossa kituneet raukat vuoden verran ja ovat olleet varmaan kuukaudenkin ilman vettä välillä- ja nyt ovat ihan täynnä kukkavanoja ja nuppuja..! Orkideat ovat mielestäni tosiaan helpoimpia kukkivia kukkia..vaikka tiedän että monet niitä paapovat ja pitävät hurjan vaativina.
sellaiset valkoiset kukat, myydään joka marketissa. Tekee parhaillaan kai jo viidettä kukintoaan.
Laitan kerran viikossa koko ruukun tiskialtaaseen veteen yön yli. On näköjään tykännyt. Eikä tuo mun kukkani ainakaan mitään keitettyä tms erikoisvettä tarvitse vaan ihan tavallista raanavettä. Helpoin kaikista mun kasveistani tuo on ollut, jukkapalmu ja traakkipuu ovat kovin kärsineen oloisia vuodesta toiseen :)
ja pidän itäikkunalla. Jou expertti käski näin tekemään.
kahvipannun loppuja kaadan purkkiin
olen piränyt orkideaani hanan alla. Vesi valuu läpi juuriston niin kuin luonnollisellakin kasvupaikalla. Nyt aloittaa kolmatta kukintaansa:-) Orkidea ei pidä vedosta.